Gå til innhold

LG stiger, Sony Ericsson faller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Markedsandeler mobiltelefoner Q1 2008:

1. Nokia (39,1 %)

2. Samsung (14,4 %)

3. Motorola (10,2 %)

4. LG (8.0 %)

5. Sony Ericsson (0,9 % mindre enn i fjor)

 

Hvorfor skriver dere ikke hvor mange prosent SE har? Må si jeg også savner topp fem-grafen dere lagde før.

 

En annen ting som slår meg er at topp fem samlet sett taper markedsandeler (80,6 % (Q2 2007) mot 77-78% nå). Er det noen ukjente på vei opp?

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett også andre merker som selger dårligere også, ikke bare topp 5. Amobil har Iphonemania om dagen så hadde vært greit å sammenligne med de andre merkene med salgstallene.

 

 

edit: Så man må til dagens næringsliv sine nettsider for å få med seg hele saken da amobil ikke klarer å få med seg alle tall som gjelder denne rapporten fra gartner. Og den store taperen er ikke SE men Motorola

 

 

Produsent

Markedsandel i prosent

(2007 i parentes)

Millioner enheter Q1

 

Nokia

39,1 (35,5)

115,2

 

Samsung

14,4 (12,4)

42,4

 

Motorola

10,2 (18,4)

29,9

 

LG

8 (6,2)

23,6

 

Sony Ericsson

7,5 (8,4)

22,1

 

 

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Ikke rart at de faller. De spyr ut de samme telefonene om igjen til det kjedsommelige, og alltid mangler det et eller annet viktig som gjør at mange kunder faller utenom. F.eks den nye toppmodellen som A-mobil skriver om i dag. Å gi ut den uten 3G og Super 3G er jo helt borti natta meningsløst, den har ikke Edge engang. De kan jammen takke seg selv for at de stuper ja. En annen ting er prisene de forlanger. Man får en Nokia telefon som er bedre enn en SE modell i samme klasse nesten tusenlappen under det SE forlanger. De må skjerpe seg kraftig skal de klare å følge med på mobilfronten.

Lenke til kommentar

Som mange andre påpeker synes jeg artikkelen var tynn og for lite informativ. Dette er et seriøst tema og viktig med fyldig dekning. Med Amobils størrelse i dag må dere huske ansvaret det ligger i å gi leserne læring.

 

Konkret savner jeg grafer, lettleste lister og ikke minst bredere fokus. Det er flere mindre produsenter som har hatt stor utvikling. Det er og viktig å sammenligne med tidligere kvartal, ikke bare 1 år tidligere. Denne informasjonen kunne lett blitt tilgjengelig via grafikk, og forteller f.eks. at Nokia har gått ned fra slutten av 2007, et annet inntrykk enn man får av artikkelen som presenterer økningen til rundt 40% som noe nytt.

 

Sa Gartners analyser noe om Apple sitt mobilsalg?

Lenke til kommentar
SE X1.. greit nok at HTC er med her.. men er forsatt Sony Ericsson.. og den telefonen er ett stort skritt i riktig retning..

Bare for opplysningens skyld, SE lager ikke telefoner selv. De bare utvikler telefonene og får andre til å lage dem for dem. At de nå velger å bruke HTC for X1 er bare naturlig da de har best erfaring med windows OS mobile.

Lenke til kommentar

Du har nok helt rett. :blush:

 

Som jeg forstår fra litt googling driver SE med R&D og SW (enten direkte eller indirekte gjennom UIQ Technology) mens telefonene produseres av Flextronics.

 

Er vel allikevel litt spesielt med X1 da SE bruker en plattform utviklet av HTC (den samme som sitter i Touch Diamond) fremfor en Ericsson har laget, har OS fra Microsoft, og kun står for GUI-forbedringer.

Lenke til kommentar
Som mange andre påpeker synes jeg artikkelen var tynn og for lite informativ. Dette er et seriøst tema og viktig med fyldig dekning. Med Amobils størrelse i dag må dere huske ansvaret det ligger i å gi leserne læring.

 

Konkret savner jeg grafer, lettleste lister og ikke minst bredere fokus. Det er flere mindre produsenter som har hatt stor utvikling. Det er og viktig å sammenligne med tidligere kvartal, ikke bare 1 år tidligere. Denne informasjonen kunne lett blitt tilgjengelig via grafikk, og forteller f.eks. at Nokia har gått ned fra slutten av 2007, et annet inntrykk enn man får av artikkelen som presenterer økningen til rundt 40% som noe nytt.

 

Sa Gartners analyser noe om Apple sitt mobilsalg?

Helt enig i at artikkelen kan virke litt mangelfull. Noe av det er også spekulasjoner som er direkte feil. Gartner som selskap består vel i stor grad av "blåruss-synsere" som tenker høyt om offentlige tall. Uten å ha imponerende kunskap om hva de synser om.

 

Det er helt vanlig å sammenligne kvartalstall med tilsvarende kvartal foregående år. Det er, hvertfall globalt, store sesongvariasjoner innenfor de fleste bransjer. I tillegg bruker nok produsentene de variasjoner som er for hva det er verdt. Å få på plass nye modeller i butikker i god tid før jul er f.eks. viktig, langt viktigere enn om en telefon slippes i mars eller april.

 

Mistenker at det er noen her inne som sikkert vil betvile Nokias egne tall (de selger jo tross alt ikke telefoner andre steder enn i utviklingsland), men tallene sier at Nokia solgte 7,5% flere telefoner i Europa i Q1-08 enn i Q1-07 [1]. Nokia solgte faktisk langt flere telefoner i Europa enn SonyEricsson gjorde globalt.

 

Interessant er det også å se at gjennomsnittsprisen for hver solgte Nokia-telefon har gått ned fra 89 til 79 euro, mens tilsvarende tall fra SE viser en nedgang fra 134 til 121 euro [2]. Trenden er klar, salg i utviklingsland eller ikke, vi som forbrukere får stadig mer for pengene. Selvsagt med forbehold om svak dollarkurs og hvordan det påvirker hva produsentene sitter igjen med. Det er vel grunn til å tro at det er mange avtaler, også utenfor USA, som fortsatt baserer seg på amerikansk valuta.

 

[1] http://www.nokia.com/results/results2008Q1e.pdf

[2] http://www.sonyericsson.com/cws/corporate/...elease-20080423

Lenke til kommentar
Som mange andre påpeker synes jeg artikkelen var tynn og for lite informativ. Dette er et seriøst tema og viktig med fyldig dekning. Med Amobils størrelse i dag må dere huske ansvaret det ligger i å gi leserne læring.

 

Konkret savner jeg grafer, lettleste lister og ikke minst bredere fokus. Det er flere mindre produsenter som har hatt stor utvikling. Det er og viktig å sammenligne med tidligere kvartal, ikke bare 1 år tidligere. Denne informasjonen kunne lett blitt tilgjengelig via grafikk, og forteller f.eks. at Nokia har gått ned fra slutten av 2007, et annet inntrykk enn man får av artikkelen som presenterer økningen til rundt 40% som noe nytt.

 

Sa Gartners analyser noe om Apple sitt mobilsalg?

Helt enig i at artikkelen kan virke litt mangelfull. Noe av det er også spekulasjoner som er direkte feil. Gartner som selskap består vel i stor grad av "blåruss-synsere" som tenker høyt om offentlige tall. Uten å ha imponerende kunskap om hva de synser om.

 

Det er helt vanlig å sammenligne kvartalstall med tilsvarende kvartal foregående år. Det er, hvertfall globalt, store sesongvariasjoner innenfor de fleste bransjer. I tillegg bruker nok produsentene de variasjoner som er for hva det er verdt. Å få på plass nye modeller i butikker i god tid før jul er f.eks. viktig, langt viktigere enn om en telefon slippes i mars eller april.

 

Mistenker at det er noen her inne som sikkert vil betvile Nokias egne tall (de selger jo tross alt ikke telefoner andre steder enn i utviklingsland), men tallene sier at Nokia solgte 7,5% flere telefoner i Europa i Q1-08 enn i Q1-07 [1]. Nokia solgte faktisk langt flere telefoner i Europa enn SonyEricsson gjorde globalt.

 

Interessant er det også å se at gjennomsnittsprisen for hver solgte Nokia-telefon har gått ned fra 89 til 79 euro, mens tilsvarende tall fra SE viser en nedgang fra 134 til 121 euro [2]. Trenden er klar, salg i utviklingsland eller ikke, vi som forbrukere får stadig mer for pengene. Selvsagt med forbehold om svak dollarkurs og hvordan det påvirker hva produsentene sitter igjen med. Det er vel grunn til å tro at det er mange avtaler, også utenfor USA, som fortsatt baserer seg på amerikansk valuta.

 

[1] http://www.nokia.com/results/results2008Q1e.pdf

[2] http://www.sonyericsson.com/cws/corporate/...elease-20080423

 

Selvfølgelig er slike tall ikke korrekte. Det skjønner vel du også? Men nå studerte jeg ikke tallene du postet her, men alle analyser tilsier at også Nokia selger mindre telefoner i Europa. Hvorfor de hadde så til de grader elendig resultat i første kvartal 2007, vet jeg ikke, men det skyldes sikkert at andre hadde tilsvarende gode tall da.

Og inntjening pr. enhet forteller oss vel egentlig ganske så mye om hvor salget er? For Nokias del, hovedsaklig i u-land, og muligens tidligere østblokk land... :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...