Gå til innhold

Egennavndebatten: Vi presiserer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Jeje, synes at det har kommet mye rart ut av HW skapet i det siste gitt. Det er ingenting som heter Iphone / Ipod (ment som eksempel), egennavnet til produktet er og blir iPhone / iPod. Så genialt, så enkelt.

 

Jeg fått med meg en i annen tråd om det samme temaet at det hevdes i fra HW.no at dette gjøres på flere andre nettsider, javel.. Jeg har ikke sett de påstandene dokumentert ennå. Hvilke andre nettsteder foruten HW nettverket er det som praktiserer samme type policy?

Lenke til kommentar

Dette er en debatt jeg har sett en del til nylig og personlig kommer jeg ikke til å klage om det skrives iPod eller Ipod, nForce, Nforce eller whatever!

Men jeg skriver for eksempel SLi istedet for SLI bare å forhindre blandinger mellom l og I som kan forekomme noen ganger for eksempel.

Dog ser noen navn bedre når de er skrevet i "logostil" sånn som GeForce og nForce.

Lenke til kommentar

Støtter Hardware.no i denne saken. Selv om iPod i seg selv ikke er så ille, så må man sette grensen en plass. Hvis man tillater iPod, skal man da også tillate "NVIDIA SuPer XXXxtreme!!!!" (ikke et ordentlig produktnavn, bare noe jeg har diktet opp)? En plass må man sette grensen, og Hardware.no har valgt å sette den med at de bare skriver navn med stor forbokstav.

 

Husker på slutten av 90-tallet da det var populært med både store bokstaver og mange utropstegn i produktnavn. Utrolig uryddig. 3DNow! anyone?

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

Da er vi iallfall enige om at det ikke går an å være absolutt konsekvent, for det fører med seg konsekvenser som gjør at man man like gjerne kan kjøre artikkelen gjennom makuleringsmaskinen før man publiserer den. Om Hardware ønsker å skrive Nvidia og Ipod er det opp til dem.

 

Personlig er jeg mer tolerant overfor de eksempler som nevnes og skriver iPod og GeForce, fordi jeg synes det er penere å se på, og fordi jeg er mer vant til det slik. Jeg setter dog grensen ved 100% versalisering når det ikke er snakk om initialforkortelser (f.eks. NVIDIA), fordi jeg ikke gidder å sette opp telt på shift-tasten.

 

Til alle som prater om å sette en grense et sted, fordi noe annet gjør at man skrive <insert skrekkeksempel here>, det er det mest tåpelige argumentet jeg har hørt. Det går nemlig an å bruke:

 

I skjønn n1 (norr skyn)

1 omdømme, forstand overlate noe til ens s- / bruke s- / etter mitt s- er dette fine greier / ikke ha s- på forretninger

2 (oppnevnt komité som foretar) bedømmelse, vurdering, takst få noe avgjort ved s- / holde offentlig s-

 

... og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Til alle som prater om å sette en grense et sted, fordi noe annet gjør at man skrive <insert skrekkeksempel here>, det er det mest tåpelige argumentet jeg har hørt. Det går nemlig an å bruke:

 

I skjønn n1 (norr skyn)

1 omdømme, forstand overlate noe til ens s- / bruke s- / etter mitt s- er dette fine greier / ikke ha s- på forretninger

2 (oppnevnt komité som foretar) bedømmelse, vurdering, takst få noe avgjort ved s- / holde offentlig s-

 

... og ferdig med det.

 

Ingenting galt med å bruke skjønn, men for f.eks Hardware.no kommer man borti enkelte problemer. Man har som regel lyst til at alle journalister i hw.no-bettverket skal skrive navnene likt. Da blir det vanskelig, siden alle bruker skjønn på sin måte. Det blir da mye lettere å si at navn skal skrives med stor forbokstav. På den måten vet alle hvordan de skal skrive navnene.

Man kan jo selvfølgelig ha et redaksjonsmøte der man sammen bruker skjønn, og utformer skriveregler etter det. Dette vil bli veldig vanskelig, siden det tross alt finnes så utrolig mange forskjellige merkenavn.

Lenke til kommentar

Støtter HW-nettverket!

 

Hvorfor skal HW-nettverket, dvs hardware-nettverket, reklamere for noe som de ikke får betalt for. GeForce og nVidia ser bedre ut enn Gforce og Nvidia. Dette gjør produsenter for å bli lagt merke til. Filmer bruker konkrete ting til produktplassering, nettsider har dØdsKul€ nAVn som "produktplassering". Dette er reklame. HW-nettverket tok et standpunkt mot dette. :)

Lenke til kommentar

*løfter hånden rolig mot munnen og gjesper mens jeg inntar denne herrlig maskinvarerelaterte, informative og ikke minst givende og lærerike artikkel*

 

[/ironi]

 

Mye av diskusjonen rundt forrige artikkel gikk vel ikke bare på innholdet, men på hvor fullstendig uinterresant den var, og at det kanskje var på tide å grave fram noe hardware-relaterte nyheter i stedet? Fint at dere har språklige retningslinjer og prinsipper og så videre, men hvilken interresse har det for oss som besøker dette nettstedet for å få med oss siste nytt i data-verdenen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Støtter HW-nettverket!

 

Hvorfor skal HW-nettverket, dvs hardware-nettverket, reklamere for noe som de ikke får betalt for. GeForce og nVidia ser bedre ut enn Gforce og Nvidia. Dette gjør produsenter for å bli lagt merke til. Filmer bruker konkrete ting til produktplassering, nettsider har dØdsKul€ nAVn som "produktplassering". Dette er reklame. HW-nettverket tok et standpunkt mot dette. :)

 

 

Er ikke omtale av Ipod like mye produktplassering som iPod? Mye kreativ argumentasjon her nåh.. :)

Lenke til kommentar
*løfter hånden rolig mot munnen og gjesper mens jeg inntar denne herrlig maskinvarerelaterte, informative og ikke minst givende og lærerike artikkel*

 

[/ironi]

 

Mye av diskusjonen rundt forrige artikkel gikk vel ikke bare på innholdet, men på hvor fullstendig uinterresant den var, og at det kanskje var på tide å grave fram noe hardware-relaterte nyheter i stedet? Fint at dere har språklige retningslinjer og prinsipper og så videre, men hvilken interresse har det for oss som besøker dette nettstedet for å få med oss siste nytt i data-verdenen?

 

Tror du de har brukt veldig lang de på å skrive dette? Det tror ikke jeg. Kan ikke se at å skrive noen få, korte saker om dette har noen som helst innvirkning på det redaksjonelle innholdet på hw.no.

Jeg synes også det er fint å lese hvorfor de skriver egennavn slik. De har faktisk en mening med det. De har sikkert fått en del tilbakemeldinger fra brukere som reagerer på skrivemåten.

Lenke til kommentar
Forkortelser skal normalt skrives med store bokstaver.

 

Frå diverse språknerdar (som ikkje er direkte knytta til Språkrådet) eg kjenner har eg høyrt at ei forkorting som går an å lese som eit ord (f.eks. Nato/NATO) kan skrivast med stor forbokstav, og at ein bare brukar store bokstavar på heile forkortinga når den ikkje kan uttalast (som OCZ).

 

Er dette noko de har undersøkt? Ser at de har tenkt å skrive f.eks. OCZ, men bare for å gjera det enklare å lese.

Lenke til kommentar

Hva gjelder iPod vs Ipod og nForce vs nForce osv osv så burde man klare å forholde seg til registrerete varenavn der det brytes med konvensjonelle (norske) skriveregler. Det er tross alt det registrerte varemerket som er navnet på produktet og egennavnet bør derfor staves etter registrert varemerke.

Lenke til kommentar
Ingenting galt med å bruke skjønn, men for f.eks Hardware.no kommer man borti enkelte problemer. Man har som regel lyst til at alle journalister i hw.no-bettverket skal skrive navnene likt. Da blir det vanskelig, siden alle bruker skjønn på sin måte. Det blir da mye lettere å si at navn skal skrives med stor forbokstav. På den måten vet alle hvordan de skal skrive navnene.

Man kan jo selvfølgelig ha et redaksjonsmøte der man sammen bruker skjønn, og utformer skriveregler etter det. Dette vil bli veldig vanskelig, siden det tross alt finnes så utrolig mange forskjellige merkenavn.

Hvis du ser igjennom den andre tråden, ser du at et slikt vedtak fører med seg flere vanskeligheter enn det løser. Ser ikke noe galt ved at artikkelforfattere bruker eget skjønn og selv om det kan resultere i ulike skrivemåter. Folk har ulike terskler for toleranse, og det synes jeg de bør få lov til å ha. Er det så utrolig nøye får man heller installere et automatisk filter.

 

Støtter HW-nettverket!

 

Hvorfor skal HW-nettverket, dvs hardware-nettverket, reklamere for noe som de ikke får betalt for. GeForce og nVidia ser bedre ut enn Gforce og Nvidia. Dette gjør produsenter for å bli lagt merke til. Filmer bruker konkrete ting til produktplassering, nettsider har dØdsKul€ nAVn som "produktplassering". Dette er reklame. HW-nettverket tok et standpunkt mot dette. :)

Omtale er reklame. Bilder av produkt er reklame. Produktnavn er reklame. Den ørlille ekstra reklameverdien ved «logospråk», CamelCasing o.l. blekner i skinnet av reklameverdien av alt det andre Hardware gladelig benytter seg av.

 

Forkortelser skal normalt skrives med store bokstaver.

 

Frå diverse språknerdar (som ikkje er direkte knytta til Språkrådet) eg kjenner har eg høyrt at ei forkorting som går an å lese som eit ord (f.eks. Nato/NATO) kan skrivast med stor forbokstav, og at ein bare brukar store bokstavar på heile forkortinga når den ikkje kan uttalast (som OCZ).

 

Er dette noko de har undersøkt? Ser at de har tenkt å skrive f.eks. OCZ, men bare for å gjera det enklare å lese.

Det er korrekt.

 

Forbokstavord som er egennavn og kan leses i ett, kan skrives med både små og store bokstaver. Vi anbefaler de små:

 

* NATO eller Nato

* UNESCO eller Unesco

 

http://sprakrad.no/Raad/Skriveregler_og_gr.../Forbokstavord/

http://www.korrekturavdelingen.no/K4Forkortelser.htm

Lenke til kommentar
Hva gjelder iPod vs Ipod og nForce vs nForce osv osv så burde man klare å forholde seg til registrerete varenavn der det brytes med konvensjonelle (norske) skriveregler. Det er tross alt det registrerte varemerket som er navnet på produktet og egennavnet bør derfor staves etter registrert varemerke.

 

Hvorfor det?

 

Bruk norsk, det er det vi skriver (og snakker). Skal man forholde seg til noe (annet enn interne retningslinjer) så må det hvertfall være Norsk språkråd og norsk rettskriving som bør være gjeldende, ikke "korporale" påfunn.

Lenke til kommentar
Hva gjelder iPod vs Ipod og nForce vs nForce osv osv så burde man klare å forholde seg til registrerete varenavn der det brytes med konvensjonelle (norske) skriveregler. Det er tross alt det registrerte varemerket som er navnet på produktet og egennavnet bør derfor staves etter registrert varemerke.

 

Hvorfor det?

 

Bruk norsk, det er det vi skriver (og snakker). Skal man forholde seg til noe (annet enn interne retningslinjer) så må det hvertfall være Norsk språkråd og norsk rettskriving som bør være gjeldende, ikke "korporale" påfunn.

Det er nettopp dette Språkrådet har sagt:

 

Det er ikkje vanskeleg å forstå at nettstaden reagerer på regelstridig skrivemåte av merkevarenamn. Likevel må vi seie oss usamde i konklusjonen. Alle merkevarenamn er namn og dermed eigennamn. Både på engelsk og norsk er regelen at dei skal skrivast med stor forbokstav. Om nokon likevel vel eit namn med liten forbokstav og andre raritetar i skrivemåten, bør andre nytte same skrivemåte.
Lenke til kommentar

Mmm, sant at språkrådet har sagt det.

 

Men firmaene vet å utnytte språket for å reklamere for produktet sitt.

"Norsk Danse Center" (det eksisterer) er så grov og fæl norsk at det er til å grine av. Men kanskje den skrivemåten tiltrekker flere kunder? Er det greit?

 

Er det greit å forsøple språket vårt for at enkelte firmaer skal misbruke rettighetene sine?

 

Når går grensen mellom egennavn og fellesnavn? Skal alle merkevarer omtales som de gjør?

 

Støtter hw.no på dette. Ja, kanskje det er deiligere å lese merkenavnene når man er vant med dem, men det er bare spørsmål om vaner.

Lenke til kommentar
Støtter Hardware.no i denne saken. Selv om iPod i seg selv ikke er så ille, så må man sette grensen en plass. Hvis man tillater iPod, skal man da også tillate "NVIDIA SuPer XXXxtreme!!!!" (ikke et ordentlig produktnavn, bare noe jeg har diktet opp)? En plass må man sette grensen, og Hardware.no har valgt å sette den med at de bare skriver navn med stor forbokstav.

 

Husker på slutten av 90-tallet da det var populært med både store bokstaver og mange utropstegn i produktnavn. Utrolig uryddig. 3DNow! anyone?

Det siste eksempelet ditt er jo interessant da det ikke dekkes av skrive-"reglene" til hw.no. Hw.no premierer navn med spesialtegn og tall. Om de begynner å rette på produkt med tall og spesialtegn vil jo ingen finne de igjen i prisguiden - og det er jo å gå litt langt når det gjelder å begrense reklameeffekten. Hva tjener hw.no på viderelinkingen til webshopene? Her skal man protestere - men ikke for mye

 

Fortsatt inkonsekvent og tåpelig av hw.no - og det kommer jo frem mer og mer hvor mye tanke som var lagt inn i dette forslaget fra starten av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...