Gå til innhold

Vanntett og kompakt Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tar Pentax opp kampen med Olympus, som nærmest er enerådende på vanntette kompaktkameraer?

 

 

 

Les mer

 

Uhm... ok. Men det er jo ikke første kamera i Pentax' vandtætte serie?

Jeg købte et Pentax Optio SW30 sidste sommer, som drengene har fået lov at lege med. Det har også været i både ferskvand og saltvand, og har holdt pænt til strabadserne.

 

Hvorfor er det først NU Pentax tager kampen op med Olympus?

Lenke til kommentar
Ett vanntett kamera er ikke å ta kampen opp - to er en indikasjon på at de kanskje ønsker å ta opp kampen.

 

Jeg tror det bare er i Norge Olympus har dominert dette markedet, ellers har Pentax sine W-modeller vært ganske anerkjente, og kjent for å være bedre også.

 

Det er slett ikke kamera nr. 2, først kom 33WR og 43WR for mange år siden, som tålte en vask men ikke egnet seg til dykking, deretter kom WP, WPi, W10, W20, W30 og nå W60. Hvis vi regner med bare de vanntette er det altså modell nr. 6...

Lenke til kommentar

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke var klar over at det var så mange, men uansett tror jeg fremdeles at det er først nå konkurransen på dette området begynner å bli interessant. det slippes masser av uinteressante kameraer, og produsentene blir mer og mer desperate etter å skille sine modeller ut fra mengden - og da er vanntetting en god måte å gjøre det på. Det slippes stadig flere vanntette kameraer, og jeg tror vi vil se mer av dette fremover.

Lenke til kommentar
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke var klar over at det var så mange, men uansett tror jeg fremdeles at det er først nå konkurransen på dette området begynner å bli interessant. det slippes masser av uinteressante kameraer, og produsentene blir mer og mer desperate etter å skille sine modeller ut fra mengden - og da er vanntetting en god måte å gjøre det på. Det slippes stadig flere vanntette kameraer, og jeg tror vi vil se mer av dette fremover.

 

Enig med deg, markedet er i ferd med å mettes med "me too"-kameraer, så jeg synes lenge det har vært nesten rart at Olympus og Pentax har vært enerådende med vanntette kompaktkameraer i noen år nå. Jeg kjøpte meg et Optio W10 våren 2006, og det er en drøm å ha med seg på stranda. Optisk kvalitet har vært litt så som så, jevnt over bra på korte brennvidder, morsomt til makro, men det har tatt dårlige bilder ved åpen blender i teleenden av zoomen (litt seint til å reklamere har jeg nå funnet ut at det trolig har en liten desentreringsdefekt, for uskarpheten er på en side).

 

Designet på det nye kameraet er interessant, det ser ut som de prøver å få det til å se mer vanntett ut enn det gjorde før. Litt synd, for det var alltid morsomt å dukke opp på flytebrygga med W10 og få vantro spørsmål :-)

Lenke til kommentar

Om noen lurer på hvorfor vi skriver ca 3000,- for dette kameraet, mens f.eks. Digit skriver 2795,- som det stod i pressemeldingen, så er det fordi vi har fått beskjed fra Fovi/Pentax Norge at prisen kommer til å bli litt høyere enn først anntatt og pressemeldingens prisestimat er dermed feil.

Lenke til kommentar

For meg er det omvendt, olympus har kommet etter men et "hestehode" bak hele tiden. Har hatt 43WR, ingen aktuell modell fra Olympus da, mistet det( greit å bruke en sikkerhetsstropp når man er på sjøen og seiler), kjøpte W10, fortsatt ingen aktuelle kandidater fra Olympus, solgte det kjøpte w30 fortsatt ikke noen aktuelle kandidater fra olympus. skulle kjøpe vantett kompakt til min samboer, hun falt for Olympus 770 ( design og farge) så det ble det..tar bra bilder , men er tregt på fokus, dårlig skjerm, vanskelige menyer, dårlig video ( pentax har på alle sine modeller vært bra her) og største irritasjonsmomentet er XD kort, alle våre andre kamera bruker SD kort(Pentax W30, Pansonic TZ1, Canon S5IS og Pentax K10D).

En ting som er bra med olymus, vesken i neopren med sikkerhets line etc den er smart.

Richo sin annonserte 600 er nå også en aktør, selv om den ikke egner seg til dykking. Her bruker jeg mest Panasonic TZ1 med dykkerhus, lyssterkt kamera og bilde stabilisator i kamera.

Gleder meg nå til å oppgradere til W60!

Mokomoko

 

http://mokofoto.blogspot.com/

Endret av mokomoko
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
For meg er det omvendt, olympus har kommet etter men et "hestehode" bak hele tiden. Har hatt 43WR, ingen aktuell modell fra Olympus da, mistet det( greit å bruke en sikkerhetsstropp når man er på sjøen og seiler), kjøpte W10, fortsatt ingen aktuelle kandidater fra Olympus, solgte det kjøpte w30 fortsatt ikke noen aktuelle kandidater fra olympus. skulle kjøpe vantett kompakt til min samboer, hun falt for Olympus 770 ( design og farge) så det ble det..tar bra bilder , men er tregt på fokus, dårlig skjerm, vanskelige menyer, dårlig video ( pentax har på alle sine modeller vært bra her) og største irritasjonsmomentet er XD kort, alle våre andre kamera bruker SD kort(Pentax W30, Pansonic TZ1, Canon S5IS og Pentax K10D).

En ting som er bra med olymus, vesken i neopren med sikkerhets line etc den er smart.

Richo sin annonserte 600 er nå også en aktør, selv om den ikke egner seg til dykking. Her bruker jeg mest Panasonic TZ1 med dykkerhus, lyssterkt kamera og bilde stabilisator i kamera.

Gleder meg nå til å oppgradere til W60!

Mokomoko

 

http://mokofoto.blogspot.com/

 

Hva slags erfaringer har du?

 

Ønsker meg et kraftigere kamerea til turbruk, men må være forholdsvis lyssterkt og raskt for å ta skibilder etc.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...