Gå til innhold

Kommentar: – Mobilt bredbånd er ikke bra nok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig fin artikkel. De hlder på å bygge ut super-3g i nærområdene her oppe nå og det bør bli mer stabilt enn det er nå iallefall. Det er for ille når selv ssh lagger ved bruk av mobiltelefon, surfing på nettet har jeg gitt opp for lenge siden. Har ikke forsøkt med super3g ennå da jeg ikke har en telefon som støtter dette.

Lenke til kommentar

Jeg er for det meste enig med deg/dere i denne kommentaren, men føler at jeg må arrestere dere på ett punkt - toget Bergen-Oslo? Det blir for dumt å kreve at tilbyderne skal kunne tilby stabil dekning over fjellet med alle tunneler og vanskelige forhold som strekningen byr på. De kan nå i første omgang få til stabil GSM-dekning hele veien, og det er de for øyeblikket et stykke fra.

 

Det ene utsagnet synes jeg var ødeleggende for kommentaren som helhet, for det er mange gode poeng - 3G-dekning på Bergensbanen var ikke ett av dem.

Lenke til kommentar

Fin artikkel men må si meg litt uenig.

 

Flere og flere "trenger" ikke hastigheten fra en "vanlig" adsl linje for surfing. Skal du sjekke mail/nettbank/chatte vil jo mobilt bredbånd være helt genialt.... Dette da du ikke trenger den mest stabile/raske interenetten ??

 

Men for folk som "bruker" internett (Les. youtube, torrent og programmer som krever) vil dette være helt waste of money.

Lenke til kommentar

Kommentaren hentyder nesten til at det ikke er nødvendig med Super-3G i de største byene, og at utbyggingen heller burde gått til distriktene først. Når Mobilt Bredbånd først ble lansert så var det en tjeneste kun rutet mot bedriftskunder, som trenger tilgang til internett overalt, og jeg vil absolutt tro at det er flere brukere av MB per sender i Oslo enn i Kåfjord. Ett annet problem er jo det at for å kunne sette opp en sender med Super-3G så må cellen kunne hente hastigheten fra en fastlinje/ADSL-linje, og de er det mye større tilgang på i sentrale strøk. Har selv Mobilt Bredbånd og er kjempefornøyd. Har opplevd å ikke komme på nett 2 ganger i løpet av ett års bruk, og da skyltes det ikke dekningen.

Og det at Netcom/Telenor ikke har like lang rekkevidde på senderne sine skyldes frekvensbåndet de bruker. Derfor er det naturlig at du ikke kan forvente bredbåndshastighet under hele turen mellom Bergen-Oslo, med tanke på at man først måtte lagt kobberkabler på fjellet eller brukt repetere som igjen fører til dårligere hastigheter.

At det kunne vært bedre kapasitet i 3G-nettet er jeg enig i, har selv opplevd å dette av linja noen ganger da det sikkert har vært for mange brukere.

Men med tanke på hvordan hastigheten og opplevelsen av MB var for 2 år siden kontra idag, så viser det at ting skjer, og hastighetene/internett-opplevelsen bare blir bedre og bedre.

 

Og til slutt så vil jeg si at de som ikke får vanlig ADSL og må bruke Mobilt Bredbånd opp mot en 3G/Super-3G sender sikkert ikke forventer å få like god hastighet som vanlig ADSL, og sikkert er fornøyd med å få internett i det store og hele så lenge det fungerer, og min erfaring er at det faktisk gjør det.

Endret av hallis86
Lenke til kommentar

Mobilt breiband er egentleg i startfasen av å vere kommersielt tilgjengeleg, sjølv om me har høyrt om det i mange år. Og sjølv om mange har kjøpt seg telefonar og USB-pinnar som støttar 3G, HSDPA, eller ICE. Markedet er ikkje skikkeleg modna endå, og det er blant anna to grunnar til dette.

  1. Det eine er bruken og bevissheita til kvarmann.
    • Det er mange som ikkje har behov for å bruka internett utanom heimen, og tar dermed ikkje i bruk dei tenestane som er tilgjengelige.
    • Det er mange som ikkje kjenner til moglegheita - eller ikkje orkar å setje seg inn i dette. Dei vil ikkje skjønne moglegheita og dermed ikkje nytte seg av mobilt breidband.
      Og sjølvsagt kombinasjon av desse.

[*] Det andre er tilgjenge av produkt og pris på bruk.

  • Telefonar med siste breidbandsteknologi er ofte dyrt. 3G-telefonar er rimeleg no, men det er heller ikkje mykje fart i. Prisen for å bruke nettet på telefonen er vertfall dyrt, om ein skal bruke det ein del. Innkjøp av USB-adapter til PCen og liknande er også dyrt.
  • Me vil etterkvart få innebygd teknologi i PCar som gjer at ein ikkje treng å kjøpe noko ekstra for å kome på nett. Til dømes har fleire PC produsentar har planar om å integrere mobil WiMAX i maskiner.

Også kan me jo klage på dårleg dekning av 3G i Noreg. Men ta ein titt på topografien. Det er vanskeleg å dekke Noreg med store areal som har låg befolkningstettleik. ICE har som nemnt fordelen med 450 MHz nett som er langt meir robust enn 2 GHz nettet som 3G brukar. Med dette kan dei dekke fleire brukarar med ein basestasjon, som er særs gunstig. Skal ein likevel starte å byggje ut nett som 3G må ein ty til nye teknologiar som til dømes WiMAX. Per dags dato er det dyrt utstyr båe for brukar og operatør, og tilgjengelegheita av produkt for brukarar er låg. Det er rett og slett ikkje klart for det endå (eg snakkar her om å bruke det som mobilt breidband for enkeltbrukarar, ikkje om allereide installerte statiske WiMAX 802.16-2004 nett).

 

Mobilt breidband i Noreg har ein funksjon. Funksjonen er ikkje tilsvarande det ein har heime som ein får frå veggen. Det kan ein heller ikkje forvente. Det vert stadig raskare internett i heimen, men også stadig raskare internett trådlaust. Men det tar lengre tid, er dyrare og treigare modning av trådlause nett. Eg trur me vil sjå ei raskare modning av trådlause nett i framtida, då fleire etterkvart vil nytte seg av dette konseptet. Per no så er det kanskje ikkje "bra nok", men det er fullt dugandes.

 

Kommentaren hentyder nesten til at det ikke er nødvendig med Super-3G i de største byene, og at utbyggingen heller burde gått til distriktene først. Når Mobilt Bredbånd først ble lansert så var det en tjeneste kun rutet mot bedriftskunder, som trenger tilgang til internett overalt, og jeg vil absolutt tro at det er flere brukere av MB per sender i Oslo enn i Kåfjord. Ett annet problem er jo det at for å kunne sette opp en sender med Super-3G så må cellen kunne hente hastigheten fra en fastlinje/ADSL-linje, og de er det mye større tilgang på i sentrale strøk. Har selv Mobilt Bredbånd og er kjempefornøyd. Har opplevd å ikke komme på nett 2 ganger i løpet av ett års bruk, og da skyltes det ikke dekningen.
Det er klart at "turbo 3G" er naudsynt i byen. Det er aukning i mobile einingar som har støtte for dette og WLAN, og bruken vil auke i alt frå bedriftskundar, studentar og til folk som sit på kafè. Og dessutan må operatøren tenke på kvar det er mogleg å gjere det lønnsamt å setje opp ein basestasjon, og det er slettes ikkje innerst i ein fjord med 1000 innbyggjarar. Ein ting, ein treng ikkje kobling av fastlinje eller ADSL-linje for å ha ein "turbo 3G" basestasjon. Det kan også vere kobla til ei radiolinje, som er brukt i både bymiljø og på landet.

 

Og det at Netcom/Telenor ikke har like lang rekkevidde på senderne sine skyldes frekvensbåndet de bruker. Derfor er det naturlig at du ikke kan forvente bredbåndshastighet under hele turen mellom Bergen-Oslo, med tanke på at man først måtte lagt kobberkabler på fjellet eller brukt repetere som igjen fører til dårligere hastigheter.
Eg er einig at dette argumentet er vagt. Det er eit prosjekt i gang for GSM-dekning på jernbanen, og kva meir ein skal forvente der veit eg ikkje. Kanskje dei og tar med "turbo 3G"? Dette er eit dyrt prosjekt med alle tunnellar og lite bebudd landskap.
Lenke til kommentar

Er riktig som Øystein T. skriver at man kan benytte radiolinjer fremfor kablet samband. Det bør nevnes at Jernbaneverket/Banetele de siste årene har bygget et eget GSM-R nett langs jernbanen (ikke bare Oslo - Bergen). GSM-R (R står for Railway) er et lukket nett som kun er ment for jernbanen, og altså ikke åpent for oss andre. Med GSM-R er også infrastruktur som f.eks. samband gjennom enten radiolinjer og/eller kabler på plass, i tillegg til lokaliteter som f.eks. master og utstyrshus. Netcom og Telenor kan med andre ord leie kapasitet hos Banetele. Utfordringene er nok mange av de lengste tunnelene og det faktum at 3G-sendere må stå tettere enn f.eks. GSM-sendere. Likevel bør dette kunne gjøres noe med dersom viljen er der, og derfor synes jeg det er relevant at artikkelen trekker frem dette. Personlig er jeg rimelig sikker på at det om ikke lenge er GSM/EDGE dekning på det meste av strekninga Oslo-Bergen. Når GSM/EDGE er på plass tar det nok ikke lang tid før man har 3G på plass også. Fokus hos operatørene virker nå å være å få HSDPA/Super3G på plass, hva som skjer etter det er ikke godt å si. Kanskje det blir om å gjøre å først kunne si man har full 3G dekning på de mest trafikkerte togstrekningene f.eks. Oslo-Bergen?

 

Med hensyn til distrikt kontra byer så er det vel en kjennsgjerning at operatørene er tvunget til å tenke kommersiellt, altså hvor kan de få mest trafikk pr. basestasjon og dermed mest inntekter i forhold til investeringene. Prinsippet om at det er distriktene som trenger dekninga mest ut fra eksisterende infrastruktur er for så vidt grei og fornuftig, men er det realistisk i vår kommersielle verden?

Lenke til kommentar
Jeg er for det meste enig med deg/dere i denne kommentaren, men føler at jeg må arrestere dere på ett punkt - toget Bergen-Oslo? Det blir for dumt å kreve at tilbyderne skal kunne tilby stabil dekning over fjellet med alle tunneler og vanskelige forhold som strekningen byr på. De kan nå i første omgang få til stabil GSM-dekning hele veien, og det er de for øyeblikket et stykke fra.

 

Det ene utsagnet synes jeg var ødeleggende for kommentaren som helhet, for det er mange gode poeng - 3G-dekning på Bergensbanen var ikke ett av dem.

 

Hva man skal "kreve" kan vel diskuteres, essensen er at for kunden fungerer det ikke så bra, om det er tilbyderene, tunnelenne eller topografien sin skyld. Det er endel fysiske begrensinger med trådløst som i overskuelig framtid vil gjøre det dårligere enn fastnett, derfor ser jeg for med trådløst som et supplement, ikke en erstatning. Men selv om supplment er det litt svaklig i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor har vi så lave hastigheter her til lands sammenlignet med Danmark? For ikke å snakke om høye priser på bredbånd generelt.

 

Snakket med en fyr i går, og han hadde 8Mbit mobil-linje, samt at han hadde fått tilbud om bredbånd+telefon for ca 400kr, og da var det snakk om 10Mbit linje.

Endret av NewGUY
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv har jeg mobilt bredbånd fra Telenor og så langt er jeg rimelig fornøyd med det. Litt ustabil linje, men meget rask (Nøtterøy).

 

På toget er det bare å glemme å prøve å få inn 3G, enda mindre super 3G. Jeg pleier å skru på EDGE som eneste tillatte nett, og det duger bra på tog. Hastigheten er så som så, ganske treg, men man har iallefall en langt mer stabil oppkobling enn 3G.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hello..

Dumt at ice har pengeproblemer, Før hadde jeg 1500kbps/300kbps fra telenor og ip-telefon fra telio som hakket i et kjør pga telenor som ikke klarer og levere(bygd med 40boliger). Kan ikke få høyere hastighet over adsl pga linjelengden.

Ice har hvert helt konge for meg med mellom 2mbit og 2,7mbit ned og 450kbps opp og da ligger vi 2mil fra senderen med nesten fri sikt,Har ikke problemer med telio heller.

Har retnings antenne utenfor og internet når andre i bygda ikke har.. T.o.m batteri på routeren hvis strømen går og mulighet for og koble den til i bilen,veldig greit og komme på nettbank og slikt med bærbar pc skulle det skje, og en ip telefon som fungerer ved strømbrudd(hjemmesnekkret nødløsning). Nei, jeg har det bare så strålende bra med ice at det kan ikke beskrives,

Sitter og håper på at dem kommer over de økonomiske problemene og setter igang med Revisjon B som dem skriver om på ice.no. Tenk deg hastigheter i 14mbit ned og 5mbit opp på et mobilt bredbånd!!?? .. Kontakter skjeldent kundeservice men har bare hatt positive opplevelser med dem!....Skal også sies at selskaper som tar opp konkuransen med Telenor og netcom helt uten stats støtte fortjener virkelig ros, og da er det veldig sørglig når det er snakk om konkurs. :-(

 

Konklusjon: fornøyd ice bruker.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...