Gå til innhold

Bibble 5 på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kunder som i dag har gyldig lisens til Bibble 4 kan oppgradere gratis til versjon 5 når den er klar.

Dette gjelder selvsagt bare de som kjøper lisens nå:

 

customers who purchase version 4.10 will receive a free upgrade to Bibble 5 when it becomes available.

 

...ikke en hvilken som helst Bibble 4-lisens.

Lenke til kommentar

jeg kjøpte bibble lite i høst, og da fikk jeg beskjed om at jeg ville få gratis oppgradering til 5.0

 

Er for øvrig spent på den nye versjonen. Jeg liker godt bibble som det er nå, men har akkurat "meldt flytting" til Lightroom, og må si at Lightroom er et bedre bildebehandlingsprogram. Bibble er enklere å bruke og bruker mindre systemressurser. Men bildene blir bedre med lightroom...

Lenke til kommentar

bibble er et verktøy for rask, enkel og kraftig behandling av RAW-filer. Redigering av større antall RAW-filer kan ta svært lang tid i Photoshop, bibble er svært rask. Så jeg vil heller si at bibble er komplimetært til photoshop, de er ikke konkurrenter slik jeg ser det. Bibble og lightroom er derimot nærmere konkurrenter vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt brukt bibble svært aktivt siden oktober, og har svært gode erfaringer med det programmet. Men da jeg var så heldig og fikk tilsendt et eks av Lightroom fra akam, ville jeg selvfølgelig prøve det også. På en måte ble jeg skuffet over LR, og på andre måter gledelig overrasket:

 

1. Jeg hadde håpet av LR også kunne fungere som en bildeviser og organisator, og på den måte erstatte PS Elements i den rollen, slik at jeg kunne bruke LR 99% av tiden, og kun bruke PS til mer "avansert" redigering. Dessverre liker jeg ikke Library-delen i LR. Min tilnærming til lagring av bilder er basert på mappestrukturer, med år/måned. Til det funker LR dårlig, og jeg vil fortsette å bruke Elements.

 

2. LR fungerer ypperlig til behandlig av Raw-filer. For eksempel liker jeg bedre highlight-recovery-funksjonen i LR bedre enn bibble. Hvitbalanse-justeringer er mye bedre gjennomført, dette er mye enklere. Verktøyet for oppskarping er mer kraftfultt, i det at man har flere valgmuligheter. Curves-funksjonen er bedre implementert IMHO. Crop-funksjonen er MYE bedre i LR enn i bibble. Enklere å legge til tags/stjerner etc i LR. Fill light fungerer svært bra i LR, i bibble synes jeg ofte fill light lysner større deler av bildet, også høylysene.

 

Det er slik jeg ser det, slike småting som gjør at bildene faktisk blir bedre. At man enkelt kan finne en passende fargetemperatur, kan enkelt og kraftfult redigere tonene i bildet o.l., har svært mye å si i mine øyne.

 

3. En tredje ting: LR er et mye tyngre program enn bibble. På min laptop med kun 1 GB ram, må jeg lukke så og si alle andre programmer for at det skal gå smooth. Negativt.

 

Dette er selvfølgelig kun min mening, og jeg er langt fra noen ekspert, har kun begrenset erfaring med LR (1-2 uker så langt), men dette er altså mine erfaringer så lang.

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar

Jeg har både LR og Bibble, har dog ikke brukt Bibble på snart ett år nå da LR klarer jobben bedre etter min mening. Fordelene med LR kontra Bibble er:

 

1. Bedre konverteringsmotor etter mitt syn. Bedre farger, kontrast og mindre støy.

2. Bedre grensesnitt. Editeringsboksene er laget slik at det følger de naturlige redigeringstrinnene.

3. Meget gode muligheter for svart-hvitt konvertering. Bibble har ikke de samme mulighetene dersom en ikke kjøper plugins.

4. Meget god katalogiseringsfunksjon, søkefunksjon og nested keywords. Bibble har ikke dette foreløpig.

 

Til høsten kommer LR2 med muligheter for selektiv redigering i RAW!

Lenke til kommentar

Noen positive Bibble-ting som har vært viktige for meg:

- Bibble funker finfint i Linux.

- Bibble er mye billigere enn LR ($70/$130 vs. $299).

- Et par veldig fine plugins.

 

Ser i hvert fall at det står $299 på LR-siten. Når jeg klikker inn på den norske butikken kommer prisen NOK 2,650.00 opp. Og det er jo over $500.

 

De kuleste plugins til Bibble koster litt, men det er også småpenger forhold til prisen på LR. Eksempelvis denne B&W plugin:

http://www.nexi.com/156

Endret av eivindw
Lenke til kommentar

Joda, B&W plugin er helt grei den (har kun prøvd freeware versjonen), men kan ikke måle seg med sbart hvitt konverteren i Lightroom som etter min mening er mer intuitiv og som jeg oppnår bedre resultater med. Imidlertid har jeg ikke brukt B&W plugin i Bibble på snart ett år, mulig at jeg hadde fått bedre resultater nå.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jepp, det er forhåpentligvis ikke lenge igjen til Bibble 5 kommer i salg. Bibblelabs viste også fram Bibble 5 på Photokina. Lanseringen trro jeg er satt til slutten av Oktober eller begynnelsen av November, selv om mange spøker med at lanseringen vil være 31. desember 2008 12:59:59.

 

Det er mange som har venta Bibble 5 og det er mildt sagt store forventninger til Bibble 5.

Lenke til kommentar
Fordelene med LR kontra Bibble er:

 

1. Bedre konverteringsmotor etter mitt syn. Bedre farger, kontrast og mindre støy.

2. Bedre grensesnitt. Editeringsboksene er laget slik at det følger de naturlige redigeringstrinnene.

3. Meget gode muligheter for svart-hvitt konvertering. Bibble har ikke de samme mulighetene dersom en ikke kjøper plugins.

4. Meget god katalogiseringsfunksjon, søkefunksjon og nested keywords. Bibble har ikke dette foreløpig.

 

Til høsten kommer LR2 med muligheter for selektiv redigering i RAW!

 

Da bør du kanskje titte på Bibble 5 når den kommer, for den adresserer flere av de tingene som har vært på ønskelisten hos flere.

Den får

  • Selektiv redigering
  • Bedre "Undo" enn hva vi har sett hittil
  • Full utnyttelse av alle kjernene i prosessoren din
  • Bedre brukergrensesnitt (UI)
  • Katalogiseringsfunksjon
  • Søkefunksjon
  • Bedre Highlight funksjon (, men mange vet ikke om den utvidede Higlight funksjonen i Bibble 4 som ligger i Tools->Advanced. Gir mer kontroll)
  • Bedre fargekonverteringspipeline, etter teknologiinnkjøp fra Kodak, som skal forenkle hvitbalanseproblematikken (se videolink over)

De viktigste forbedringene for min del synes å være den etterlengtede Undo-funksjonaliteten, katalogisering, og forbedret UI. Var veldig forvirrende hvordan bokser man lukket egentlig bare var skjult, og så dukket opp igjen ved neste oppstart av Bibble. Eller de forskjellige "Views" (F6, F7, etc) som ikke helt virker konsistent.

 

Gleder meg i hvert fall veldig til Bibble 5.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...