Gå til innhold

Feature: Den sjarmerende brødboksen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var koseleg lesestoff, har hatt mykje morro med den maskina. Men eg sleit utroleg mykje med programmeringa, fekk aldri noko særleg til.

 

Finnes det ikkje betre utviklingsverktøy til Commodore 64? Eg meiner at dei fleste spel ikkje blei laga rett i standard Basic.

Lenke til kommentar
Jeg er litt for ung til å ha vært med på "Commodore-bølgen", derfor er det veldig interessant å lese en artikkel som forklarer hva det egentlig dreide seg om. Takk! :)

 

Slenger meg på den.

 

Det er bare en ting jeg sitter og lurer på. Hvorfor gikk det hele i dukken? Fikk de rett og slett bare ikke solgt noen av de andre modellene?

Lenke til kommentar
Dette var koseleg lesestoff, har hatt mykje morro med den maskina. Men eg sleit utroleg mykje med programmeringa, fekk aldri noko særleg til.

 

Finnes det ikkje betre utviklingsverktøy til Commodore 64? Eg meiner at dei fleste spel ikkje blei laga rett i standard Basic.

De fleste spill ble skrevet i assembly (maskinkode), ettersom basic rett og slett ble for treigt.

Lenke til kommentar
Ble sittende å lure på en ting: Hvor mye kostet vanligvis et spill under C64 glansdager?

Godt spørsmål. Jeg innbiller meg at et nytt spill typisk kostet 150-175 kroner på midten av 80-tallet (noe som selvfølgelig var litt på den tiden). Spill (i hvert fall til PC) er trolig billigere nå enn da, hvis man korrigerer for inflasjon.

Endret av klute
Lenke til kommentar

Onkelen min hadde en. Jeg husker at jeg og min bror samt min onkel spilte på den en gang. Vi spilte to spill en liten stund før vi tok med oss hammer og diverse andre verktøy og gikk ut av huset og knuste den. Jeg husker at det var mer artig å ødelegge den enn det faktisk var å spille. Haha!

 

Men så hadde han jo også en Amiga 500 med mange flere spill som vi brukte langt oftere, så det var absolutt aldri noe vi gråt over.

Lenke til kommentar

Klassen min var på en nedlagt skole i fjor og der kom vi over noen gamle PCer og jeg tror faktisk jeg så en Commodore 64 der. Husker ikke om jeg fikk den bootet opp eller ikke, men jeg likte bedre PCene med Windows 3.1 :p

Endret av Ty4on
Lenke til kommentar
Jeg er litt for ung til å ha vært med på "Commodore-bølgen", derfor er det veldig interessant å lese en artikkel som forklarer hva det egentlig dreide seg om. Takk! :)

 

Slenger meg på den.

 

Det er bare en ting jeg sitter og lurer på. Hvorfor gikk det hele i dukken? Fikk de rett og slett bare ikke solgt noen av de andre modellene?

 

er redd det er en lang og komplisert historie...

 

men jeg tror du finner noe av det her:

http://arstechnica.com/articles/culture/am...ry-part-5.ars/4

http://arstechnica.com/articles/culture/am...tory-part-6.ars

http://arstechnica.com/articles/culture/am...ry-part-6.ars/4

 

jepp, det handler om amiga, men gleder samme firma så...

 

nå som jeg ser over så tror jeg det kan oppsummeres i fortjenestehungrige blodigler...

 

når det gjelder C64 så var jeg for ung til å ha eid en selv. men en onkel av meg hadde en, til min store begeistring, og hans store ergrelse når jeg var i området ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Koselig å lese om slikt. Husker naboen hadde en Commodore64, gikk mye i PoliceQuest om jeg ikke husker feil. Selv er jeg litt yngre og vokste opp med Amiga500 som broren min hadde, håper det kommer en lignende artikkel om Amiga også senere :)

 

Utrolig hvilke spill man kunne lage med de systembegrensningene som fantes da. Får en til å tenke litt når AoC vil komme på 2 dual layer DVD med ~15Gb originalt + patching, mens veldig store spill før kom på 3+ disketter.

Endret av Toxin
Lenke til kommentar
Koselig å lese om slikt. Husker naboen hadde en Commodore64, gikk mye i PoliceQuest om jeg ikke husker feil. Selv er jeg litt yngre og vokste opp med Amiga500 som broren min hadde, håper det kommer en lignende artikkel om Amiga også senere :)

 

Utrolig hvilke spill man kunne lage med de systembegrensningene som fantes da. Får en til å tenke litt når AoC vil komme på 2 dual layer DVD med ~15Gb originalt + patching, mens veldig store spill før kom på 3+ disketter.

 

tingen er vel grafikk.

 

i dag så snakker vi vel om flere giga med overflater og høydetaljerte 3d-modeller, kanskje noen prerendrede videoer, musikk og lyd i surround osv osv osv.

 

den tiden så var vel grafikk i beste fall en samling firkanter i 8 forskjellige farger? ;)

 

og musikken? en samling kommandoer til lydbrikka som spyttet ut noen toner deretter...

 

og om en kunne kode det slik at via binær-matte så ble en sprite til 10 (fargebytte var ett klassisk triks), desto bedre, for det sparte på hvor mye minne en trengte å bruke for å lagre ting.

 

er under slike forhold at kodere som får dyttet inn 3d-modeller med overflater og real-time modifiseringer blir konger ;)

Lenke til kommentar

Ble heller NES for min del på den tiden...

 

Det er vel lydchipen SID som har tålt tidens tann best. Det er rett og slett utrolig hva en billig lydchip fra 1982 kan skape. Moderne musikkprodusenter som Timbaland rapper jo den dag i dag fra C64-musikk. Hør bare på Martin Galways Arkanoid-theme, den kunne funket på moderne dansegulv i 2008.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...