Gå til innhold

Test: AVG 8.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går an å fjerne LinkScanner fra installasjonen:

 

If you wish to install AVG 8.0 Free Edition without the LinkScanner component, or uninstall this component from your program, please proceed as follows:

 

* Download the AVG 8.0 Free Edition installation package from our website.

* Run the installation with the parameters /REMOVE_FEATURE fea_AVG_SafeSurf /REMOVE_FEATURE fea_AVG_SafeSearch. One way to achieve this is to:

o save the AVG Free installation file directly to disk C:\

o open menu Start -> Run

o type

c:\avg_free_stf_*.exe /REMOVE_FEATURE fea_AVG_SafeSurf /REMOVE_FEATURE fea_AVG_SafeSearch

* The installation will be started, and AVG will be installed without the LinkScanner component.

 

Har selv gjort dette, og det fungerer utmerket, uten at ikonet i tray viser et rødt, skrikende utropstegn.

Lenke til kommentar

Har brukt versjon 7.2 og 7.5 minst ett par års tid og har vært godt fornøyd.

 

Har prøvd å innstallere versjon 8.0 ved flere anledninger uten å lukkes, det går rett og slett ikke får bare feilmelding.

 

Ser på Grisofts side for free users at det er flere som "plages" med samme problemer og feilmeldinger som meg.

Noen greier å innstallere etter en tid, andre ikke, jeg er blandt de som ennå ikke har greid dette.

 

Må tilføre at jeg ikke har hatt og har heller ikke i øyeblikket noe som helst problemer med innstallering av annet programvare, dette gjelder også antivirus og spyware programmer.

 

Siden jeg ikke får innstallert dette synes jeg dette er ræva program, selv om jeg da ikke har anelse om hvor godt det fungerer når en endelig får det til å fungere.

 

Må tilføre at jeg også har prøvd å innstallere trial-versjonen av 8.0, også med samme feilmelding.

Lenke til kommentar

Jeg har selv brukt AVG 8.0 i noen uker nå og er greit fornøyd med programmet. Men etter min mening er standardinnstillingene i programmet "overbeskyttende". Det er en mengde sanntids søkefunksjoner som slett ikke er nødvendig for den fornuftige internettbruker.

 

Selv har jeg deaktivert sanntidssøkinga av virus/spyware, linkscanner-funksjonen, e-mail skanneren, bakgrunnskjøringa (avgtray.exe) og noen andre. Når jeg kobler ut disse funksjonene slipper jeg at maskina mi blir treg av virusprogrammet samtidig som jeg opprettholder de viktigste komponentene av en virus-skanner, muligheten for manuelt å gjennomsøke datamaskinen.

 

Her er en guide for hvordan man kan stille inn AVG 8.0 slik at den blir minst mulig påtrengende uten å miste den mest vesentlig funksjonaliteten: http://forums.tweakguides.com/showthread.php?p=84601

Endret av Stereo
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Dette er jo en helt unødvendig or ekstremt dårlig test. Hva er vitsen med denne testen, hvis dere ikke legger til noe malware? Man får jo ikke vite hvordan programmet gjør det mot virus. Er det mulig ...

 

Effektiv virusskanner

 

Hvordan kan dere si dette, når dere ikke har noe malware på maskinen? Bare fordi AVG fant noen informasjonkapsler (cookies), så gjør det at skanneren er effektiv? Skjerp dere.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

^WHAT HE SAID!!!!

 

OK - nå forsvinner baldet fra munnen (?):

Artikkelforfatteren kan ikke skrive guider eller gjøre tester - ihverfall ikke på det nivået man må forvente at et så stort og seriøst nettsted som HW bør ha.

 

Så der er det sagt. Ban & flame så mye dere vil, men dette føyer seg i rekken av lavmålsartikkler av denne forfatteren (men denne er faktisk av de bedre)

Lenke til kommentar

Det var en fin gjennomgang! Jeg har brukt 7.5 en stund og er ikke helt sikker på hva jeg mener om den. Jeg har nok litt problemer med det som påpekes i artikkelen om lite informasjon. Dessuten er virus vault mildt sagt merkelig i bruk. Jeg skulle slette et par virus som lå i velvet for godt her en dag, tenkte jeg. Det eneste er at det virker ikke som om de slettes, det virker mer som om de settes "fri" når du fjerner dem fra velvet.

 

Dessuten føler jeg at jeg burde hatt mer virus enn det jeg har fått advarsel om (paranoid :p ), så enten er AVG bare skikkelig bra eller udugelig.

Lenke til kommentar
Dette er jo en helt unødvendig or ekstremt dårlig test. Hva er vitsen med denne testen, hvis dere ikke legger til noe malware? Man får jo ikke vite hvordan programmet gjør det mot virus. Er det mulig ...

Hvem som helst kan ikke foreta en slik test du beskriver her. Da må man ha både solid kompetanse på malware, og i tillegg god tilgang på virus, trojaner, rootkits og annet rask.

 

Da er det bedre å referere til andre uavhengige testere, som Virus Bulletin (VB100), AV-comparatives.org osv

 

 

Denne testen tar i steden for seg funksjonalitet, brukervennlighet og slike ting, og kan derfor sees på som et supplement til tester som kun ser på evne til å oppdage og desinfisere trusler. Selv om dette selvfølgelig også er svært viktig for å vite hvor effektivt et gitt program er.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Men da er det jo ikke vits å gi "effektiv virusskanner" som pluss, hvis de ikke har testet det mot virus. Det er jo helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

Flott at det går an å skru av sanntidsbeskyttelse i nettleseren. Etter å ha brukt 8.0 i en stund, så merker jeg at nettleseren virker veldig treig ift før, mest sannsynlig fordi AVG sjekker opp hver adresse og hver side jeg besøker for å se om den er "skadelig".

 

Jeg er da ikke helt dum heller!

Lenke til kommentar

Fin test! :thumbup:

 

At det ikke er forsøkt med malware/virus er helt forståelig. Det finnes hundretusner av trusler og det er praktisk talt umulig for andre enn de store antivirus-selskapene å gjøre grundige tester på det. Plukker man ut 10 tilfeldige trusler og prøver de på ulike virusfjernere så kan resultatet bli svært misvisende for hvordan sikkerheten egentlig er. En test som er liten nok til å være praktisk gjennomførbar for HW kan umulig være statistisk representativ for den enorme mengden trusler som finnes.

 

Hvordan stiller AVG 8.0 i forhold til NOD32 v2.7 og NOD32 v3.0?

AVG gir uendelig mye mer beskyttelse per krone. :D

 

Personlig liker jeg AVG godt men Avast ennå bedre.

Lenke til kommentar

"Vi mener prosessen med installasjon og førstegangskonfigurasjon kunne vært enklere."

 

Det føles som om jeg sitter å retter en eksamen her. Kan du begrunne det utsagnet? Hva kunne vært gjort bedre? Sånn jeg ser det kan du ikke få en enklere installasjon og førstegangskonfigurasjon enn det du beskrev før det midt sagt snodige utsagnet der.

 

Det er også meningsløst å teste et AV uten å gi det noe å gjøre. Du kunne like greit gitt en kritikk på designet av ikonet i tray , resutatet blir det samme: en AV-test uten hverken Virus eller nevneverdig testing.

 

Syns forresten det må tas med en klype salt den falske positive som ble gitt på Avast sin side. Jeg ser på den som en vits fra Grisoft sin side, litt rivalisering :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...