Gå til innhold

Microsoft vil ha Facebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror Facebook-gründeren gjør et lurt valg om han selger Facebook nå. Realiteten er at slike sosiale nettverk alltid, sakte men sikkert, vil stagnere. Nå er "hele" vesten signet opp på Facebook, så veksten må vel sies å være på vei til å stagnere her. Klart, man har enorme markeder østpå, men man kan ikke bare forutsette at dette markedet er klar for Facebook, da kulturforskjellene er såpass store.

 

Et salg av Facebook er, etter min mening, et lurt valg. Microsoft har kreftene til å kunne styrke selskapet i markeder det ikke har nådd ennå, og de har pengene til å gjøre herr Zuckerberg til en av de rikeste menneskene på jorden.

Lenke til kommentar

Hersens Microsoft, kan de ikke utvikle noe bra selv i stedet for å kjøpe opp alle konkurrentene for forsøple deres produkter med sine egne møkkaapplikasjoner? La Facebook leve!

 

Synes tydelig at jeg ser tendenser til panikk hos MS: Apple og GNU/Linux spiser stadig større markedsandeler på OS-fronten, mens Google, Facebook, Flickr og YouTube, for å nevne noen, utklasserer MS på nettbaserte tjenester. I desperasjon etter å ikke tape enda flere markedsandeler skal MS i stedet kjøpe opp alle konkurrentene sine. MS er ikke et konkurransedyktig selskap, de har alltid vært tilfreds i monopolsituasjonen sin og har lenge sovet i timen. Nå er de plutselig langt etter resten av verden i utvikling av gode applikasjoner og prøver desperat å knuse de flinke gutta i klassen fordi de er latterlig store og har mer muskler enn noen andre i hele skolekretsen. Smarte er de likevel ikke.

 

Jeg tror MS bare må finne seg i å falle ned fra monopoltronen sin og bare bli en middelmådig leverandør av middelmådige produkter i den store jungelen av svært dyktige utviklere, med mindre de selv faktisk klarer å lage et knallprodukt på egenhånd uten å måtte implementere det i Windows for å få solgt det..

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det kjøpes opp i det hele tatt? Så lenge selve produktet ikke stagnerer ser jeg ingen grunn for at Zuckerberg skal selge seg ut av sitt eget prosjekt. Det jeg kunne ønsket meg var at Facebook åpnet opp chatten sin med XMPP sånn at man kunne knytte tjenesten til andre åpne tjenester (som GTalk).

Lenke til kommentar
Jeg tror Facebook-gründeren gjør et lurt valg om han selger Facebook nå. Realiteten er at slike sosiale nettverk alltid, sakte men sikkert, vil stagnere. Nå er "hele" vesten signet opp på Facebook, så veksten må vel sies å være på vei til å stagnere her. Klart, man har enorme markeder østpå, men man kan ikke bare forutsette at dette markedet er klar for Facebook, da kulturforskjellene er såpass store.

 

Et salg av Facebook er, etter min mening, et lurt valg. Microsoft har kreftene til å kunne styrke selskapet i markeder det ikke har nådd ennå, og de har pengene til å gjøre herr Zuckerberg til en av de rikeste menneskene på jorden.

 

Tror nok østen allerede er VELDIG godt representert på Facebook, så kulturforskjellene er ikke såååå store.. prøvd å søke på chang eller chen ? får endel hist ;)

Det som er utfordringen til Facebook er hvordan de skal klare å være nyskapende i et marked der det finnes veldig mange utfordrere med veldig gode ideer.

 

Sist men ikke minst så spørs det hvor mye penger mr Zuckerberg får.. når Ms kjøpte 1,6% av facebook, så kjøpte de også 100% av rettighetene til reklamen... når de kjøper resten av Facebook vil prisen være langt lavere siden de ikke trenger å betale for reklame biten som de allerede kontrollerer ;)

Lenke til kommentar
Tror nok østen allerede er VELDIG godt representert på Facebook, så kulturforskjellene er ikke såååå store.. prøvd å søke på chang eller chen ? får endel hist ;)

Det som er utfordringen til Facebook er hvordan de skal klare å være nyskapende i et marked der det finnes veldig mange utfordrere med veldig gode ideer.

 

Østen er langt unna den dekningen vi har her i vesten uansett.. Chang er vel, så vidt jeg husker, verdens vanligste etternavn. Det betyr ikke at alle verdens Changer bor i østen. :)

 

Mener å ha lest at antallet norske profiler tilsvarer omtrent 20 % av befolkningen, noe som må sies å være imponerende. At det skal vokse noe særlig mer i Norge er heller tvilsomt, og det er vel mye mer sannsynlig at trafikken fra norske brukere vil avta etterhvert som "nyoppdagelsesfølelsen" forsvinner. Dette i henhold til standard levetidskurve for et hvert fenomen av denne typen.

Lenke til kommentar

Kimble: Google har allerede kjøpt opp en slik tjeneste, Orkut. En ting som er litt synd med slike tjenester er at de ikke klarer å sammarbeide med essensielle funksjoner som det å sende meldinger etc. så man kan kommunisere med andre nettverk. Håper at de mindre må gjøre noe lignende for lokke kunder og også overleve mot større konkurrenter som Facebook.

 

OT: Da jeg hater denne formen for å låse forbrukerne benytter jeg meg kun av XMPP/Jabber, SIP eller irc som IM-protokoller da disse ikke har disse begrensingene, eller mail til kommunikasjon ... man kan jo selv tenke hva som hadde skjedd om en eller annen fant opp mailtjenesten i dag ... hadde sikkert endt med at kun hotmail-brukere kan sende til hotmail og msn-brukere, gmail til gmail, også videre ;) Hvorfor er det så umulig å få til dette på IM og slike nettværk?

 

Det jeg kunne ønsket meg var at Facebook åpnet opp chatten sin med XMPP sånn at man kunne knytte tjenesten til andre åpne tjenester (som GTalk).

Du er ikke den eneste, flere trodde de kom til å velge XMPP og mange klager over at XMPP ikke er støttet. Det er noen som spekulerer på at det vil bli støttet senere, men det er vel noe vi kan se langt etter om MS kjøper opp Facebook :p

Lenke til kommentar
Jeg tror Facebook-gründeren gjør et lurt valg om han selger Facebook nå. Realiteten er at slike sosiale nettverk alltid, sakte men sikkert, vil stagnere.

Det er helt klart det smarteste valget rent økonomisk. Om 2-3 år er det noe helt annet enn facebook som gjelder hos de store massene.

 

Men Zuckerberg er vel 'set for life' rent økonomisk; om man har 3 milliarder eller 500 millioner i banken spiller vel ikke så stor rolle akkurat :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...