Gå til innhold

Her er fremtidens Sony-batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At batteriteknologien er en av de største flaskehalsene i dagens mobiltelefoner, er det liten tvil om.

Jeg er uenig. Problemet er ikke batterikapasiteten men strømforbruket. Det har steget veldig raskt. Ikke fordi nye og fancy funksjoner trenger mer strøm men fordi produsentene med vilje har valgt å fokusere på antall funksjoner fremfor batteritid. Nye og mer energieffektive kretser til mobiler kommer stadig vekk, men produsentene velger å "overklokke" disse, noe som øker strømforbruket stadig mer. Kampen om å "overklokke" mobilene og stappe inn mest mulig har vært større enn kampen om å lage en telefon som varer lengre.

 

Dette er en kamp mellom interesser. Ønsker man en telefon med flere funksjoner og dårligere batteritid eller omvendt? Svaret er nok svært personavhengig. Noen synes det er greit å lade telefonen hver natt bare den er stappet med mer funksjoner og ytelse enn naboens telefon. Andre ler høyt når man skal på telttur og naboens telefon dør allerede før man får fyr på primusen. Hvem sin telefon er kjekkest å ha på telttur? Hvem sin er best å ha når man skal på café og vise frem fancy funksjoner til venner eller underholde seg selv på bussen?

Lenke til kommentar

Men Simen1, du sier jo at batteriteknologien ikke er en av de største flaskehalsene. Men samtidig skriver du at det er en kamp mellom interesser. Hvis batteriteknologien hadde vært bedre hadde vi jo ikke hatt noen kamp, og produsentene hadde ikke behøvd å inngå komromisser.

 

EDIT: Da kunne vi fått god batterikapasitet og alle funksjoner. Altså: Flaskehalsen hadde vært borte.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt jeg. Tror prisen er det største hinderet her kanskje. Hvis ikke hadde det vel for lengst vært en helt masse metanol-brennstoffceller tilgjengelig for bærbare datamaskiner(laptops), de trekker jo som regel bare 5-6Amph (Basert på strømforbruket til min laptop på hyttas 12 V anlegg) og har mye større plass til en slik enhet enn en mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Men Simen1, du sier jo at batteriteknologien ikke er en av de største flaskehalsene. Men samtidig skriver du at det er en kamp mellom interesser. Hvis batteriteknologien hadde vært bedre hadde vi jo ikke hatt noen kamp, og produsentene hadde ikke behøvd å inngå komromisser.

 

EDIT: Da kunne vi fått god batterikapasitet og alle funksjoner. Altså: Flaskehalsen hadde vært borte.

 

Jeg er ikke helt enig med deg.

 

Bedre batterier burde gi lenger levetid, ikke lik levetid og flere funksjoner. Greit at det eksisterer telefoner med masse funksjoner og kort batterilevetid, men vi mangler enkle telefoner med bra batterilevetid.

Lenke til kommentar

Lurer på om disse forskerne har tenkt på brukervennligheten. Jeg kan ikke tenke meg å måtte ha et lite lager av metanol, og så fylle på batteriet når det begynner å bli tomt. Er mye lettere å bare plugge inn en kabel for å lade. Og med denne hybridløsningen må man jo gjøre begge deler..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-160666
Lurer på om disse forskerne har tenkt på brukervennligheten. Jeg kan ikke tenke meg å måtte ha et lite lager av metanol, og så fylle på batteriet når det begynner å bli tomt. Er mye lettere å bare plugge inn en kabel for å lade. Og med denne hybridløsningen må man jo gjøre begge deler..

 

Tror ikke de har tenkt så veldig mye på det. De er jo bare ute etter pengene :D

Lenke til kommentar
Men Simen1, du sier jo at batteriteknologien ikke er en av de største flaskehalsene. Men samtidig skriver du at det er en kamp mellom interesser. Hvis batteriteknologien hadde vært bedre hadde vi jo ikke hatt noen kamp, og produsentene hadde ikke behøvd å inngå komromisser.

 

EDIT: Da kunne vi fått god batterikapasitet og alle funksjoner. Altså: Flaskehalsen hadde vært borte.

 

Jeg er ikke helt enig med deg.

 

Bedre batterier burde gi lenger levetid, ikke lik levetid og flere funksjoner. Greit at det eksisterer telefoner med masse funksjoner og kort batterilevetid, men vi mangler enkle telefoner med bra batterilevetid.

 

De mangler vi vel ikke? Nokia 1112 og lignende telefoner kan jo stå på standby i ukesvis.

 

Simen1: Skal man på telttur, for å bruke ditt eksempel, kjøper man seg en Nokia 1112 e.l. i tillegg til den man bruker til daglig. Siden den er billig er det ikke verdens undergang om den blir våt heller. Eventuelt kan man kjøpe ekstra batterier.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...