Gå til innhold

Kvitter seg med Codegear


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det måtte jo komme før eller siden. Det er litt trist at det som er igjen av "gamle Borland" nå blir solgt, men på den annen side har produktene som var samlet i CodeGear vært Borlands stebarn i lang tid allerede. Borland er ikke det samme selskapet som da jeg kjøpte mine første utviklingsverktøy derfra i 1984. Den gang hersket Phillipe Kahn i Borland og solgte Turbo Pascal for $49. Det gikk som varme hvetebrød.

 

Men på midten av 90-tallet ville Borlands styre gå i en annen retning enn det Phillipe Kahn ville (fortsette med) og Kahn fikk sparken som toppsjef. Det som nå skjedde er en stor tragedie, mener mange av oss: Borland ble fokusert på "enterprise"-markedet, ville ha større bedrifter som kunder, og hevet prisene med opptil 30-gangeren! Dessuten ble Windows-knyttingen mer og mer tydelig. Fra å være en Microsoft-konkurrent, ble Borland nå nærmest en støttespiller og bare apet etter Studio-linjen til MS. Kryssplattform-tanken ble forlatt og Kylix ble lagt på is. De skiftet til og med navn til "Inprise" en periode, for å tekkes bedriftsmarkedet med et "bedre og mer seriøst navn". Alt fra Kahn-arven skulle feies ut døren, virket det som. De radbrekket et innovativt selskap og mistet de fleste gamle kunder, samtidig som de fikk noen nye. Det er bare ett ord som er dekkende: tragisk.

 

Embarcadero er et selskap som fokuserer på verktøy for å lette administrasjon og utvikling av databaseløsninger, basert på kjente databaser fra andre leverandører. Når de snakker om "kryssplattform" så mener de på tvers av forskjellige databaser. De har en lignende firmaprofil som Borland/CodeGear, hvilket bl.a. betyr en tilsvarende Windows- og Microsoft-tilknytning. Jeg tror ikke vi får se noen store endringer i filosofi og veivalg fra den nye eieren. Og de som håper på en revitalisering av gamle Borlands idéer og tanker, tror jeg håper forgjeves.

 

Borland er død. R.I.P.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja, det var et tåpelig veivalg å kun satse på Windows plattformen, de klarte å kjøre hele greia i dass.

 

Kylix kunne blitt det største utviklingsmiljøet som dekket ulike plattformer. De hadde vel egentlig ikke hatt noen reélle konkurrenter i dag om Kylix hadde blitt videreført. Ettersom Linux nå øker sakte men sikkert ville et slikt utviklingsmiljø blitt større og større. Tullinger.

 

Lurer på hvor langt tid det tar før hele Delphi og C++ Builder pakka blir lagt ned for godt. Trist at sånt skjer pga evneveike ledere.

Lenke til kommentar

Kjempefin mimre-post, Prognatus :thumbup:

 

Jeg har også et forhold til Borland som strekker seg langt bakover i tid - dog ikke helt til 1984, for da var jeg mer opptatt med de nye Transformers-lekene mine ;)

 

Men TurboPascal var et de første programmeringsspråkene jeg lærte meg, og i hvertfall det første strukturerte språket. Husker jeg kjøpte en bok og det gikk et lys opp for meg da jeg fant ut hvor mye mer elegant man kunne strukturere programmene enn jeg tidligere hadde gjort i elendige Basic-dialekter.

 

Neste åpenbaring var da Delphi 1.0 kom. Det var helt utrolig hva man kunne få til med denne pakka. Jeg hadde riktignok lekt litt med VisualBasic tidligere, men det var begrenset til svært enkle programmer og "GUI-fikling". Delphi var i en helt annen klasse enn VB, et mye kraftigere programmeringsspråk, muligheter for mer avanserte GUI, og ikke minst så kunne man kompilere programmene, i motsetning til de langt treigere interpretede VB-programmene. Delphi kunne derfor fint brukes til å lage større programmer som kjørte med høy ytelse, ikke langt fra C/C++.

 

Dessverre er det lenge siden jeg ga opp Borland/Inprise/Codegear. Den ene grunnen er at de aldri fulgte opp kryssplattformløsningene sine (kylix), og den andre er det skiftende "enterprise"-fokuset til Borland. Ser man på hjemmesida til Borland i dag, går det jo knapt an å skjønne hva produktene skal brukes til siden alt er gjennomsyret av buzzwords. Open paradigm in functional test automation og Application lifecycle management - nei takk :no:

 

http://www.nrk.no/img/468421.jpeg

Lenke til kommentar

Har hørt at noe av det viktigste dersom man er på vei nedenom, er å innse hvor man er på veg, og bestemme seg for at man ikke ønsker å komme dit.

 

Uavhengig av hvilke dårlige valg som er tatt mener jeg at CodeGear var et vendepunkt. Ting har ikke blitt rosenrødt og bare fryd og gammen, men man har bestemt seg for at man ønsker å overleve. Satsningen på en ren Win32 utgave av delphi var et godt valg mener jeg. De må innse at de har ingen sjans på .net-markedet. Der finnes det så mange bedre alternativer i f.eks. VisualStudio og Chrome. Selvfølgelig er det mange ting som burde vært annerledes med Delphi 2007 - installasjonen og hjelpefila var vel ikke akkurat veldig heldige løsninger - men samtidig er det et skritt i riktig retning i forhold til Delphi 8, 9 og 2006...

 

Skal bli spennende å se hva Embarcadero har å si for fremtiden. Det første man må få avklart er jo om Embarcadero er et navn man er nødt til å lære seg, eller om man kan fortsette med det korte og greie CodeGear...

 

-Vegar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Satsningen på en ren Win32 utgave av delphi var et godt valg mener jeg.

 

Kanskje på svært kort sikt, men konkurransen fra MS er overveldende på Windows plattformen. De burde for lenge siden innsett at de kunne blitt ledende innen kryssplattform verktøy med sin "Builder"/"BDE". Nå er det snart for seint.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mest på en ren Win32 vs .net. Hvis man ser på hva Delphi har vært og fortsatt er, så er det Win32 som bør være hovedfokuset. Det er nok ikke helt uten grunn at Kylix-prosjektet stoppet opp, og jeg tror nok .net-prosjektet også vil slite fremover. Kjenner ikke så godt til Kylix, men hvis man ser på .net-versjonen av delphi, så er dette en halvgod .net-løsning. De er hele tiden på godt etterskudd i forhold til alternativet, og løsningene blir kun halveise. Alternativene ligger langt forut, og det er i det store og det hele svært få grunner til å velge delphi dersom man skal bedrive .net-uvikling.

 

Samtidig ser vi at CodeGear har gjort fremstøt på to helt nye områder i år, php og rails. Dette tror jeg kan være spennende prosjekter da det er begrenset hvor mye rad-verktøy det finnes for disse platformene.

 

Men tiden vil nå vise...

 

-Vegar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det er nok ikke helt uten grunn at Kylix-prosjektet stoppet opp, og jeg tror nok .net-prosjektet også vil slite fremover.

 

Kylix var en idé om å gjøre VCL operativsystem uavhengig. Samme RAD verktøy kunne kompilere (eksekverbar output) til ulike plattformer.

 

Kylix forsvant vel pga ledelsens oppfatning at det kun var Windows som fantes her i verden og dette er vel også grunnen til at .net & C# greiene så dagens lys. Borland dilta etter MS istedenfor å tenke sjæl.

 

Det å lage verktøy for proprietære MS miljøer som .net er jo håpløst for MS vil alltid forbli i front av utviklingen med sine egne verktøy.

 

Utviklingsverktøy som skifter fokus hver gang artige populære interpretere dukker har jeg liten tro på. Støtte for slikt kunne lages som tillegg til hovedproduktet.

 

Nei, la meg få et stabilt RAD-verktøy som via et felles grensesnitt genererer binær eksekverbar kode til ulike operativsystemer.

Lenke til kommentar

JBuilder var i allefall en ting som gikk treigere og treigere og krasjet oftere for hver ny versjon, oppdateringssystemet var også helt håpløst. IntelliJ tar over der JBuilder sluttet, slik er det blitt på skolen min for tiden, noe jeg støtter fullt ut.

Lenke til kommentar

jeg bruker i dag Turbo Delphi (gratis versjoen) , og den har sine mangler.

hjelpe systemet er bare tragisk , - særlig der men ikke husker hele navnet på en funksjon og skal søke etter den

 

jeg har prøv så godt som alle versjonen av pascal/delphi fra turbodlphi 4, og kjøp selv versjon 6 ( tror de var det versjonsnummeret) og oppgradert etterhvert.

en versjon de hadde en stund var en som lot meg lage programmer både for windwos og dos med samme kompilator. den var bra

 

men etter hvert sa manglet gratis versjonene noe viktige muligheter eller de begrenset meg til å eventuelt ta betaling for program som jeg måtte finne på å ta betaling for ( nå har jeg aldri kommet så langt). kjøpeversjoen er overpriset mange ganger .

 

før kunne man utenom gratisversjonen kjøpe programmet for ca tusen kr så ble det 2 lapper og deretter 5 lapper eller mer.

 

hvordan kan de overleve på denne måten ?

 

hvordan i all verden kan noen tro et ent program til 1ooo kr skal kunne bli spiselig for bedrifter når de slegger med noen ekstra verktøy og så tar det tidoblete i pris ?

 

 

desverere så er jeg sketisk til alternativene

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...