Gå til innhold

SSD blir billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres knall ut dette :) Men det spørs vel om MTRON sine 64gb som koster nærmere 8000,- kanskje slår disse i ytelse? Hvis ikke er jo dette et langt steg framover for SSD :thumbup:

 

EDIT: Så at det var 2,5" det var snakk om nå. Noen som vet sånn cirka hvor stor ytelsesforskjellen er på Mtron sine 3,5 disker og disse?

Endret av haakonmt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En aldri så liten Raptor-killer her ?

(HTPC prosjektet mitt har til nå blitt utsatt i to år i påvente av SSD)

 

Skulle gjerne sett skriveytelse og holdbarhets tester på disse, det er toss alt MLC...

Lenke til kommentar

16GB MLC i Raid0 er mest interessant for meg pga. pris. Slik sett får man en god 32GB 240/80 OS disk for 2500,-.

 

Har man 8GB DDR2 i tillegg i XP64, hvor man setter av eks. 2-4GB for Ramdrive og kjører temp og lignende dit så får man et rimelig heftig oppsett.

 

EDIT:

MLC(billige) og ikke SLC

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Dette går absolutt i rett retning! Forskjellen på DX og MX serien er at DX har høyere skrive- og lesehastighet?

 

Ja + at MX serien bygger på MLC teknikk som har kortere liv (du kan skrive til den færre ganger).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg skulle ønske at lese- og skrivehastighetene var en del høyere.

 

Du skriver egentlig ganske sjelden til disken (sett i forhold til les), men ønskelig er det at den kunne skrevet litt raskere, ja.

Når det gjelder lesehastighet betyr ikke dette så mye fordi tilgangstiden er enormt mye bedre på en SSD i forhold til en HDD. Du vil merke stor forskjell nettopp på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke lese- og skrivehastighet har så mye å si som enekelte mener. Det som stort sett tar tid i en vanlig disk er jo å vente på at ønsket data skal komme rundt til der lesehodet er. Hvis denne ventetiden kommer ned til et minimum med ssd-disker tror jeg ikke det er disken som er flaskehalsen i systemet mitt lenger - snarere en eller annen bus på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det som stort sett tar tid i en vanlig disk er jo å vente på at ønsket data skal komme rundt til der lesehodet er.

Samt flytting av lesehodet til rett "spor". Dette kalles forøvrig: Tilgangstid

(Tiden fra lesekommando gis til første byte er mottat)

Lenke til kommentar
Dette er jo nesten kvasi-greier priser. Blir fort en SSD når jeg bygger med HTPC (for støyens del)
Single platter Samsung 2.5 hdd vil være så å si lydløse i et HTPC kabinettt.

"Så og si" er svært subjektivt og ikke godt nok i en del tilfeller der man har stille omgivelser.

 

Du skriver egentlig ganske sjelden til disken (sett i forhold til les), men ønskelig er det at den kunne skrevet litt raskere, ja.

Hvis jeg kunne valgt mellom 10% økt skrivehastighet og 10% økt lesehastighet hadde jeg valgt sistnevnte. Over 90% av normal diskbruk er lesing.

 

 

Kan SSD ta mindre plass enn hdd?

Ja, det ser ut til at 2,5" SSD blir vanligere enn 3,5" selv i stasjonære PCer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...