Gå til innhold

Piff opp Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enda et av Stardocks "ta betalt for ting som allerdede eksisterer i Operativsystemet"-produkter altså.

Hva tenker du på? Så vidt jeg vet støtter ikke standard Vista det Stardock kaller "dynamic dream". Det er ren 3D, ikke en videoloop. F.eks. Ovals. Ser ut som gratisversjonen er begrenset i hvilke dreams den lar deg bruke. Om du vil betale, bruke gratisversjon, eller droppe hele greia er jo helt opp til deg.

 

Har ikke brukt alle "desktop enhancement" produktene til Stardock. Men ta WindowBlinds for eksempel. Å påstå at det bare tilbyr det samme du kan enkelt sette opp i OSet uansett er skivebom.

 

Generelt synes jeg prisene på Stardock produktene virker ganske så greie. Men prisen de tar for innhold er helt urealistisk for min del. Heldigvis er det også bøttevis med gratis innhold å velge mellom.

Lenke til kommentar
Har ikke brukt alle "desktop enhancement" produktene til Stardock. Men ta WindowBlinds for eksempel. Å påstå at det bare tilbyr det samme du kan enkelt sette opp i OSet uansett er skivebom.

Traff skiven jeg:

http://browse.deviantart.com/customization...util/visstyles/

Jeg mener da vi pratet om "støttet standard i OSet"?

 

Hentet ned en av de som så ut til å gjøre mer enn å bare endre fargeskjema. "Instructions:install vista glass to patch your files". Når temaene inneholder exefiler som patcher standard OS filer er det da åpenbart at det gjøres ting som ikke er støttet av OSet?

 

Vil jo håpe at Vista er noe forbedret på området, men så vidt jeg kan se er det fremdeles ingenting som tyder på at standard temaene der støtter ting som animasjon i titlebar og på startmeny for å ta et par eksempeler på hva jeg mener WB gjør som ikke standard takler.

 

Men, denne tråden var jo ikke om WB da. Så nå kan du jo forklare oss hvordan vi får hardware aksellerert 3D grafikk til å gå på desktop i Vista uten Dreamscapes eller andre ekstraprogrammer. Her tar jeg en liten risiko for min egen erfaring med Vista begrenser seg til noen dager før laptop'en fikk installert XP i steden, men er rimelig sikker på at det eneste Vista støttet som standard var videofiler.

Endret av Mascot68
Lenke til kommentar
Syns ikke det var så alt for fine effekter, i tillegg så tar det litt av ytelsen på PC-en, selv når man spiller.

Videoloopene kan være ganske heftige ja. Så vidt jeg husker tok de fint 20% CPU. Mens når jeg la inn Ovals tok den ikke målbar effekt siden den kjørte helt i skjermkortet.

 

Edit: Kom akkurat på at hvor mye CPU videoloopene tok varierte med filtype. WMVene krevde mer enn MPG f.eks. Men okke som, finn en dynamisk dream så liker CPUen seg mye bedre. Og som ekstra bonus får man noe mye mer variert enn bare en 10 sekunders video på repeat.

Endret av Mascot68
Lenke til kommentar
Når temaene inneholder exefiler som patcher standard OS filer er det da åpenbart at det gjøres ting som ikke er støttet av OSet?
Støttet, men ikke tillatt. XP og Vista har en sjekk som sjekker om VSet er velsignet av MS. Vista Glazz er et enkelt program som basically setter "sjekke_filen" til 0.

 

Dette er det TGTSoft, Tuneup og Stardock tar seg betalt for å "fikse" på hver sin sleske måte.

Lenke til kommentar
Når temaene inneholder exefiler som patcher standard OS filer er det da åpenbart at det gjøres ting som ikke er støttet av OSet?
Støttet, men ikke tillatt. XP og Vista har en sjekk som sjekker om VSet er velsignet av MS. Vista Glazz er et enkelt program som basically setter "sjekke_filen" til 0.

 

Dette er det TGTSoft, Tuneup og Stardock tar seg betalt for å "fikse" på hver sin sleske måte.

Merker meg at du overså eksemplene mine på funksjonalitet jeg vet XP ikke har og mener at Vista ikke har men som WB og Dreamscapes har.

 

 

Ikke så mye som det der. Har hatt andre programmer som bare tar en brøkdel, med like effekter.

 

Dessuten så merker man det mens man spiller også.. Hadde et annet program for litt siden (husker ikke navnet i farten) som pauset seg automatisk når jeg la vinduer over bakgrunnen.

Da jeg testet pauset den seg automatisk både ved fullscreen applikasjoner og hvis vindu ble maksimert.

 

Generelt, ingen må tro at det tar mindre ressurser å spille av en høyoppløslig video via Deskscapes enn ellers. Men, som nevnt før, de dynamiske dreamene er 3D grafikk som går på skjermkortet. Ovals er den eneste jeg har testet men den rører ikke CPU og er så enkel for skjermkortet at jeg ikke kunne observere noen merkbar varmgang der heller.

 

Problemet den gang da var at Ovals var den eneste dynamiske jeg klarte å finne, og så vidt jeg kan se gidder ikke Stardock å skille på videoloop og dynamiske når man søker så det er jo håpløst å finne frem. De påstod at det skulle komme en SDK så folk kunne snekre selv, men om det ble noe av aner jeg ikke.

 

Anyways, hvis det finnes en haug med dynamiske dreams kan det hende det er verd det. Men for videolooping må jeg si meg enig i at det er helt bortkasta. Dekoding av video i nødvendig oppløsning og bitrate er for tungt selv på dagens maskiner. Det blir varmt og det bråker.

 

Men jeg likte virkelig Ovals..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...