Gå til innhold

Test: Nokia N-gage


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin gjennomgang av et spennende konsept.

 

Nedlasting gjøres via telefonens internettilkobling. Dette er i utgangspunktet 3G- eller Edge-tilkobling, noe som fort kan bli en betydelig post på telefonregningen. Mange av spillene er nemlig større enn en megabyte.

Hm, ville da tro enkelte var langt større enn som så?

 

Men, kan ikke spillene lastes ned via wlan? Wlan er ikke nevnt med et ord i artikkelen. Alle telefonene som ble testet hadde wlan, og wlan er utbredt i det norske hjem. Regner med at også spill kan lastes ned fra valgfri tilgangspunkt.

 

Spillene er dessuten spesiallaget for de kompatible Nokia-telefonene, slik at de bedre utnytter telefonenes maskinvare enn vanlig Java-spill. Dette åpner for helt nye grafikkopplevelser på telefoner.
Siden spillene er tilpasset mobilene, og ikke motsatt, er de laget for å utnyttet telefonenes maskinvare. Dette åpner for bedre grafikk og flyt enn på vanlige Java-spill.
Vi ser også en klar fordel i at Nokia har valgt å tilby N-gage til et utvalg telefoner, og ikke til alle. Dette gjør nemlig at spillene i større grad kan utnytte maskinvaren uten at utviklerne trenger å ta hensyn til at de skal fungere på alle mulige telefoner.

Been there, done that.

 

Nokia lover imidlertid at flere telefoner vil støtte N-gage etterhvert, så dette kan bedre seg.

_Alle_ kommende, inkludert allerede presenterte, N-serie skal støtte N-gage, så vidt jeg vet ha dedikerte spillknapper, ha wlan og 3,5mm jack. Savner generellt mer info om mobiler som er presentert med støtte for N-gage.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Nokia har sørget for at det finnes alternative metoder for å laste ned spill, slik at du slipper å blakke deg på nedlastinger. Dette er smart og gjennomtenkt.
... men ikke like smarte og gjennomtenkte av dere å glemme at alle fem telefonene med N-Gage har WLAN? ;)

 

Hvorfor står det "Totaltvurdering:Les hele testen »" under testen?

 

Må si jeg synes rundt 80kr for et mobilspill var veldig dyrt, men er stort pluss at alle spill kan testes og at unga kan gjøre alt i et "beskyttet miljø" med et slags kvalitetsstempel fremfor møkka fra TV-reklamene.

Lenke til kommentar
Må si jeg synes rundt 80kr for et mobilspill var veldig dyrt, men er stort pluss at alle spill kan testes og at unga kan gjøre alt i et "beskyttet miljø" med et slags kvalitetsstempel fremfor møkka fra TV-reklamene.

To-tre sjokoladeplater eller en røykpakke, evt. 3 donaldblader. Om dette skyver lista for mobilspill fremover kan det godt koste noen kroner synes jeg. Innkjøp av ekstra konsoll trenger man heller ikke gjøre.

 

Kunne gjerne vært lavere, men etter min erfaring er prisen riktig i forhold til vanlig javaspill. Trodde slike kostet rundt 30 kr, men ser på enkelte sider at prisen ofte er langt høyere.

Lenke til kommentar
To-tre sjokoladeplater eller en røykpakke, evt. 3 donaldblader. Om dette skyver lista for mobilspill fremover kan det godt koste noen kroner synes jeg.
Et godt poeng. Selvfølgelig er dette en akseptabel pris sett i lyset av Java-spill for 50kr uten muligheter for å teste spillet uforpliktet. Med ni titler tenker jeg bare at ting er uferdig, så 80kr blir allikevel mye?
Lenke til kommentar
Selvfølgelig er dette en akseptabel pris sett i lyset av Java-spill for 50kr uten muligheter for å teste spillet uforpliktet. Med ni titler tenker jeg bare at ting er uferdig, så 80kr blir allikevel mye?

 

Kan delvis være enig i at 80 kr. kan være litt mye, men et par av spillene mener jeg faktisk er verdt det.

Har vel kjøpt alle spillene unntatt Asphalt 3, Tetris og World Series of Poker, da disse verken vekket min interesse eller ifølge mine øyne var for dyre i forhold til kvaliteten.

 

Fifa spillet kjøpte jeg ikke, men har fått denne gjennom kampanje som var på ngage siden.

 

Har testet N-gage siden "hacket" versjon kom ut og er ganske så fornøyd med dette. Brukt den både på en N95 og en N82 og må si at skjermen er best på N95, mens tastene er bedre på N82.

 

Anbefaler sterkt Creatures Of The Deep som gir timevis med underholdning, samme med den nettopp lanserte Mile High Pinball. (Som jeg framdeles prøver å komme på toppen av)

Lenke til kommentar
Nokia har sørget for at det finnes alternative metoder for å laste ned spill, slik at du slipper å blakke deg på nedlastinger. Dette er smart og gjennomtenkt.
... men ikke like smarte og gjennomtenkte av dere å glemme at alle fem telefonene med N-Gage har WLAN? ;)

 

Tja... Ingen av telefonene vi brukte spurte om Wi-fi-tilkobling. Videre er det ikke mulig å sette Wi-fi som tilkobling i instillingene i N-gage.

Å lage et Wi-fi-aksesspunkt å koble seg til med fungerer heller ikke.

 

Det kan selvsagt være at telefonen vi primært har brukt, Nokia N81, er buggy. Det kan være verdt å undersøke i alle fall.

 

Hvorfor står det "Totaltvurdering:Les hele testen »" under testen?

 

Dette er et spørsmål for tekniske avdeling :p

Lenke til kommentar

Spill på mobilen ser fortsatt utvilsomt ut som et dårlig konsept. Akkurat som film på mobilen.

 

Noen mobiler er jo laget "for filmelskere". Dette er ironisk. For en filmelsker ville aldri sett en film på en knøttliten skjerm på en mobiltelefon. En filmelsker er interessert i detaljer, teknikk, kunsten osv. man aldri kan få på en så liten mobil.

 

Det samme kan vel sies for en spill-elsker?

Lenke til kommentar
Spill på mobilen ser fortsatt utvilsomt ut som et dårlig konsept. Akkurat som film på mobilen.

 

Noen mobiler er jo laget "for filmelskere". Dette er ironisk. For en filmelsker ville aldri sett en film på en knøttliten skjerm på en mobiltelefon. En filmelsker er interessert i detaljer, teknikk, kunsten osv. man aldri kan få på en så liten mobil.

 

Det samme kan vel sies for en spill-elsker?

Synes spill fungerer ganske bra på mobilen, men liker best litt lettere spill som Tetris, Snake osv. Liker også å spille på PC-en og har vel over 50 PC spill (orginale).

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar
Hvordan gjør du dette? Velger du "Easy Wlan" eller tilsvarende som primær eller sekundær tilkobling i N-gage-innstillingene?

Du velger WLAN-tilgangspunktet ditt på primær og internett-tilgangspunktet på sekundær. På denne måten vil både N-gage applikasjonen og spillene selv (enten det gjelder kjøp, arena, eller poengsum) gå over WLANet når det er innenfor rekkevidde, og GPRS/EDGE/UMTS/HSDPA når det ikke er det.

 

Enda mer genialt enn å måtte velge hver gang faktisk :)

Lenke til kommentar

har heller ingen problem, med å bruke wlan på ngage, da enkelte spillfiler har vært over 30 mb er det et must, for ikke å si en nødvendighet. Buker N82. Men avventer litt med kjøp, da jeg ikke spiller så mye på mobilen og da er 80 kr litt mye for meg, dessuten synes jeg programmet er litt ustabilt, ihvertfall når tlf går i ventemodus så vil den ikke starte opp ngage etterpå, og vanskelig å avslutte programmet også da. Del er vel ikke akkurat noen spill som har falt i smak ennå heller, bortsett fra tetris kanskje, det hjerneprogrammet hadde jeg fra før. Men hvis de får en unreal versjon på mobilen da blir det saker :)

Endret av nerd-light
Lenke til kommentar
har heller ingen problem, med å bruke wlan på ngage, da enkelte spillfiler har vært over 30 mb er det et must, for ikke å si en nødvendighet. Buker N82. Men avventer litt med kjøp, da jeg ikke spiller så mye på mobilen og da er 80 kr litt mye for meg, dessuten synes jeg programmet er litt ustabilt, ihvertfall når tlf går i ventemodus så vil den ikke starte opp ngage etterpå, og vanskelig å avslutte programmet også da. Del er vel ikke akkurat noen spill som har falt i smak ennå heller, bortsett fra tetris kanskje, det hjerneprogrammet hadde jeg fra før. Men hvis de får en unreal versjon på mobilen da blir det saker :)

Det finnes gratis versjoner av tetris. Finnes også Doom til mobilen :) .

Lenke til kommentar
Men ikke tetris med online scoreboard, achievements og versus-mode :p

Hvis jeg hadde hatt online scoreboards hadde jeg bare blitt deprimert (suger i tetris), achievements synes jeg egentlig ikke er viktig og dette kan også finnes på gratis alternativer (samme med online scoreboards). Hva er versus-mode?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...