Gå til innhold

Nokia viser fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Zero Waste Charger" tar dagens strømsløsing på alvor, ved at folk glemmer å koble fra ladere etter at telefonbatteriet er oppladet. Akkurat dette er en av hovedårsakene til unødvendig strømforbruk og press på miljøet.

 

Helt klart ot, men jeg klarer ikke å dy meg. Hvis artikkelforfatter tror at klimaforandringene skyldes at folk ikke tar ut laderen etter endt lading av batteri, så må han tro om igjen. Det er klart at unødvendig strømforbruk er... ja, unødvendig, men det legger likevel ikke nødvendigvis press på miljøet. Om strømmen som brukes for å lade telefonen kommer fra vannkraft medfører ikke dette press på miljøet. Samme gjelder alle andre fornybare energikilder.

 

Uavhengig av løsning er dette et godt eksempel på at selv små grep kan ha stor innvirkning på miljøet.

 

Er spent på å høre hvilke konkrete innvirkninger på miljøet dette har. :!:

 

Tror at hvis man skal få ned utslippene (som ikke nødvendigvis er årsaken til klimaforandringer) så er dette feil ende å begynne i. Det er i produsentleddene man har mye å tjene. Bare å få opp virkningsgraden til energiproduserende utstyr kan ha store utslag på utslippsmengde. Får man videre opp virkningsgraden til forbrukerartikler kan man spare mye. Få ned tapene i ledningsnettet. Det er da man kan begynne å snakke om stor innvirkning på utslipp (ikke nødvendigvis miljø). At man ikke vil bygge gasskraftverk i Norge f.eks gjør at man holder liv i kullkraftverk med lav virkningsgrad nede på kontinentet.

Tror ikke dette er veien å gå for å få bukt med klimaproblemene, men det gir nok bedriftene en god samvittighet. De bryr seg nok lite sålenge de holder etterspørsel/produksjon oppe, noe som igjen gir mer utslipp.... På samme måte gir det forbrukeren en god samvittighet, da den nye mobilen sparer x milliwatt hvis den ikke frakobles. Til gjengjeld gav produksjonen av den x antall kg CO2 utslipp... Så lenge dette regnestykket ikke går opp ser jeg ingen grunn til å tro at dette har noe annet enn negativ påvirkning på utslippene. Min gamle nokia 1611 fungerer sikkert fortsatt, men jeg har bidratt til "unødvendig" utslipp ved å skifte mobil mange ganger siden den tid. Mitt ønske om ny teknologi, nytt utseende, osv har og kommer fortsatt til å bidra til mye mer forurensing enn hva denne teknologien kommer til å spare. Dessverre...

Lenke til kommentar
Bare det å få en felles standard for mobillading (hørte jeg usb?) hadde vært en kjempefordel for miljøet! Da burde det være unødvendig å legge ved lader for hver solgte mobil.

 

Det beste for miljøet er å få ned utslippene, og for å få ned utslippene må forbruket ned. Så det beste for miljøet er å la være å kjøpe ny mobil så lenge den gamle fortsatt fungerer. Men jeg er enig i ditt poeng om å få en felles løsning for opplading er bra. Da sparer man utslippene i forbindelse med produksjonen av ladere som forbrukere ikke trenger.

Tror uansett at forandringene i miljøet ikke er målbare, hverken av nokias nye teknologi eller å gå over til en standard for opplading av mobiltelefoner.

Hvis man virkelig mener noe med sin miljøforkjemping bør man leve et liv som tilsvarer livet på 1800-tallet. Det er det ingen som er innteresert i, og derfor kommer klimaforandringene til å fortsette.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...