Gå til innhold

DDR3 med kamuflasjemønster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjekt å ha ..

 

 

.. når man skal gjemme rambrikkene i skogen :p

 

 

Ellers så var det skuffende tilgangstider og spenninger til å være så lave frekvenser. På 1066 og 1333 MHz burde det ikke være nødvendig å pumpe spenningen opp fra DDR3-standarden 1,5V til 1,75V.

 

Tilgangstidene (CAS Latency) er henholdsvis på 13,1 ns og 13,5 ns.

Til sammenligning er DDR2-800 CL4 og DDR-400 CL2 på 10ns.

 

Kamuflasjen ser ut til å være et triks for å kamuflere dårlige brikker bak en høy prislapp.

Lenke til kommentar
Hva er sånne "timings" godt for? Hva er bra? Høye eller lave tall? Hvordan vet jeg hva jeg har?

 

Mvh. Emil

De sier noe om hvor lang tid det tar å hente ut data fra minnet, altså hvor lang responstid de har.

 

Men i stedet for å oppgi det i nanosekund, oppgir de gjerne heller timings, som er anntall sykluser minnet gjør (kommer ikke på bedre ord), før du får ut data. Altså må disse tallene sees i forhold til frekvensen minnet kjører på. Så 400 MHz minne med 2-2-2-12 som timings har samme responstid som 800 MHz brikker med 4-4-4-24.

Lenke til kommentar
Hva er sånne "timings" godt for? Hva er bra? Høye eller lave tall?

Hmm.. Jeg skal prøve å forklare det på en folkelig måte. Hold dere fast. :p

 

Tenk at du stiller deg i dusjen, stiller vannet på passe varmt og skrur på vannet. Strømningshastigheten bestemmer du med mengde-krana. Det kan sammenlignes med båndbredden til minnet. Hvor mange MB/s som strømmer igjennom, eller liter per minutt i dusjen. Men hva er tilgangstid/responstid? Jo det er tiden fra du skrur på krana til det kommer passe varmt vann ut av dusjen. Er vannet riktig temperert fra første sekund? Tar det 10 sekunder? Må du vente et helt minutt?

 

Prosessoren ønsker ikke bare en rask kontinuerlig strømningshastighet (MB/s) men også en kjapp responstid når den vil hente ut data fra vilkårlige plasser i minnet. Jo dårligere responstid jo mer må den vente på kritiske variable før den kan jobbe videre. Noen programmer trenger bare en jevn strøm av data, mens andre programmer vil ha kjapp respons når det spør etter variable på ulike plasser i minnet. Er responsen treg må prosessoren tvinne tommeltotter en prosentvis stor del av tida i stedet for å jobbe.

 

En annen analogi: Du skal mekke bil og vet ikke helt hvilke deler du trenger. Etter hvert som mekkingen går fremover så finner du ut hvilke deler du trenger. Hvis du må bestille hver skrue og pakning fra tyskland for hver gang så blir det veldig mye venting og veldig lite jobbing. Det hjelper lite at de kan sende store mengder av gangen, det tar like lang tid for én skrue og étt tonn med skruer å nå frem. Hadde responstiden fra lagret i tyskland vært raskere ville det blitt mindre venting og hele jobben ville blitt raskere ferdig. F.eks om du fikk bestillinger til deg innen 24 timer i stedet for innen 1 uke.

 

Jo kjappere respons jo bedre. Responstiden bør altså være kortest mulig tid. Jo lavere tall jo bedre.

 

Vel, det er så godt jeg klarer å forklare strømninghastighet vs. responstid.

 

Forøvrig har harddisker den samme utfordringen: Båndbredde (MB/s) vs. responstid (ms).

Lenke til kommentar

Det kommer ann på hvilket program og hilken prosessor du bruker.

 

de gamle pentium 4 prosesorene med northwood og prescot brydde seg ikke noe særlig om timingen på minnet, mens K7 og K8 (K8 er amd 64 posesorene) var/er mer sensitive ovenfor tilgangstider.

 

Der det gir størst utslag er egentelig på syntetiske tester (altså ikke så viktig få daglig bruk)

Lenke til kommentar
Eller er det noe jeg missforstår her?

Neida, det er en god beskrivelse.

 

Forsåvidt så fungerer L2 cachen som et kjapt internlager. Omtrent som å ha et internlager på bilverkstedet for mye brukte deler. Det gjør at man slipper å bestille alt fra skruer og muttere og pakninger hver gang man skal fikse noe. Siden det er dyrt å ha mye på lager så er selvsagt internlageret (L2) mye mindre enn eksternlagret (ram). Selv om det er lite så er det til stor hjelp sammenlignet med å ikke ha noe internlager. Både responstid og båndbredden til internlagret er mye bedre enn til eksternlagret.

Lenke til kommentar

Kan det ha noe med forskjellene i arkitektur å gjøre? K7 og K8 har vel minnekontrollern inne i prossesor ICen mens hos intel ligger den i chipsettet. (mener jeg å huske)

 

Mener også å huske at amd hadde kortere pipelines, har det noe med saken å gjøre?

 

Det har med forskjellene i arkitektur å gjøre ja. Men ikke så mye med hvor minnekontroleren er plassert da K7 har den på chipsettet sånn som netburst og core har, Core ligger mellom Netburst og K8 når det gjeller følsomhet for tilgangstider.

 

Amd har kortere pieline ja, men om det er grunnen tror jeg vi må spørre Anders Jensen om (en bruker på forumet)

Lenke til kommentar

Det er flere grunner til at tilgangstidene har hatt mer å si på AMD K8-prosessorer:

- Mindre grad av forhåndshenting og gjetting enn Netburst og Core

- Generelt mindre L2 cache enn Netburst og Core

- Kortere tilgangstid på grunn av integrert minnekontroller gjør at den prosentvise forskjellen blir større

- AMDs tidligere samkjørte doble minnekanaler vs intels mer individuelle doble minnekanaler

Lenke til kommentar
Eller er det noe jeg missforstår her?

Neida, det er en god beskrivelse.

 

Forsåvidt så fungerer L2 cachen som et kjapt internlager. Omtrent som å ha et internlager på bilverkstedet for mye brukte deler. Det gjør at man slipper å bestille alt fra skruer og muttere og pakninger hver gang man skal fikse noe. Siden det er dyrt å ha mye på lager så er selvsagt internlageret (L2) mye mindre enn eksternlagret (ram). Selv om det er lite så er det til stor hjelp sammenlignet med å ikke ha noe internlager. Både responstid og båndbredden til internlagret er mye bedre enn til eksternlagret.

 

Vet hva chache er og hvordan det funker, er ikke helt nybegynner så no need for sånn bilværksted forklaringer. :p

 

Og til siste kommentaren: hahhahahah genialt! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...