Gå til innhold

Test: De beste GPS-mobilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring fra andre systemer enn N95. Synes den er bra, spesielt det at jeg kan bruke gulesider til å søke opp - det være telefonnr. adresser og personer, og så er det bare å velge "Kjør til"

Endret av OddvarM
Lenke til kommentar

Gratis kart fra Tomtom

 

HTC Touch Cruise leveres kun med ett valgfritt bykart. Her må du betale ekstra for flere kart, slik at du selv kan bygge ut dekningsområdet ditt når du har behov for det. Dette er også en fleksibel løsning. Kart for Vest-Europa koster knapt 650 kroner, men kan brukes så lenge du vil.

 

Alt i alt er det Sony Ericsson som gir deg mest for pengene her. Totalt betaler du kun det du betaler for telefonen for navigasjon i ett år. Ulempen er at du må laste ned kart og kjøreruter over GPRS, noe som kan koste litt om du er i utlandet.

 

 

Med andre ord så kan det bli veldig dyrt med SonyEricsson sin program hvis man ikke har en billig gprs avtale. Noe som burde bli lagt vekt på synes jeg.

Endret av m3
Lenke til kommentar
Vi har testet fire av de råeste GPS-mobilene du får kjøpt.

 

Les mer

 

P1i er nok en meget rå mobiltelefon ja, men den er ikke noen typisk gps-mobil. Merkelig at dere i det hele tatt tar den med i en slik sammenligning. Men ble også forbauset over resultatet. Mulig dere mangler månedens sjekk fra en viss produsent :!:

Lenke til kommentar

Ang SE p1i, jeg forstår ikke hvordan amobil har kommet frem til at p1i kommer med en gps modul?

 

På Ametio står det (no waypoint gps), og i spesifikasjonen står det at den ikke har gps, på komplett står det ingen ting om at det følger med gps på den, og heller ikke i amobil sin tidligere test står det ett pip om at det følger med en gps modul på den.

 

Hva er dealen?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I mine øyne er denne testen langt ifra komplett, og etterlater nesten mer spørsmål enn svar. Dette er leit, spesielt fordi GPS, som dere nevner, er en stadig mer viktig faktor.

 

Jeg mener testen svikter i begge ender. For lite tekniske detaljer eller informasjon for entusiaster som vil gå i dybden, samtidig som uheldige formuleringer kan gi feilaktig inntrykk til de mindre engasjerte som bruker denne artikkelen som opplæring.

 

Jeg savner generellt mer tall.

Hvor lang batteritid har de ulike med kontinuerlig GPS-bruk? Hvor mye kb bruker de om man laster ned kart fra internett? Hvor stor plass tar kartene om man forhåndslagrer?

Videre mer info i dybden. Hvilke OS støtter TomTom Navigator og Garmin Mobile TX? Hvem er kartleverandør på de ulike enhetene? Dere nevner trafikkinformasjon, men lite om dette er en felles teknologi, samme infokilde, osv.. Hva kommer fremover? Hvordan fungerer AGPS-delen, og hvor mye kb bruker dette? Rett og slett mer info.

 

Jeg stusser over hvorfor Nokia 6110 Navigator ikke ble tatt med i testen. Nokia, som desidert største produsent og markedets pådriver innenfor GPS-mobiler, fortjener to mobiler med i testen. Når denne mobilen attpåtil er deres egen Navigator-mobil hører den utvilsomt hjemme her. 6110 Navigator hadde etter all sannsynlighet fått "Mest for penga"-stemplet, med en pris noen lapper under P1i. Du må ofre Wlan, men får til gjengjeld bedre grensesnitt, innebygget gpsmodul, europa-kart uten ekstrautgifter, EDGE og Super-3G. Denne kan bruke både Route 66 eller Nokia Maps.

 

Videre bør det nevnes at enhver smartmobil, fra 1400 kr (!), kan benytte eksterne GPS-moduler og et vell av valgfri programvare for navigering, men at da må man påkoste noe ekstrautgifter. Muligheten nevnes i et lite avsnitt, men det gjøres ikke klart at et vell av telefoner vil være på linje med P1i der.

 

Mellom all kritikken av Nokia Maps finner jeg ikke et ord om Nokia Maps 2, som ved publisering av test var langt uti beta-stadiet. Versjonen retter opp i mye av de svake sidene ved versjon 1.

 

En grei gjennomgang av programvare, men som nevnt skummer den for lett over og har for stor fokus på enhet fremfor programvare. Utvalget GPS-telefoner er så langt lite, og håper på en ny test før jul med mer imponerende utvalg.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for god tilbakemelding.

Du har mange gode poenger her, som vi tar med oss videre til neste test.

 

Når det gjelder 6110N, så er grunnen til at den ikke ble tatt med at vi tok en toppmodell fra hver produsent. N95 8GB har 2,8 tommers skjerm, noe som plasserer den i en egen klasse når det gjeldet Nokia-telefoner.

 

Når det er sagt, så syns jeg du har mange gyldige poenger, og vi tar det absolutt til etteretning.

 

Takk for tilbakemeldingen!

Lenke til kommentar
Videre bør det nevnes at enhver smartmobil, fra 1400 kr (!), kan benytte eksterne GPS-moduler og et vell av valgfri programvare for navigering, men at da må man påkoste noe ekstrautgifter. Muligheten nevnes i et lite avsnitt, men det gjøres ikke klart at et vell av telefoner vil være på linje med P1i der.

 

Mellom all kritikken av Nokia Maps finner jeg ikke et ord om Nokia Maps 2, som ved publisering av test var langt uti beta-stadiet. Versjonen retter opp i mye av de svake sidene ved versjon 1.

 

Hvilken smarttelefon til 1400 er det du sikter til? Og litt av poenget med P1i er at GPS-hardware og SW følger med når du kjøper den. Skal man tenke slik som du, så kan nær sett alle smart-telefoner gjøre akkurat samme jobben som f.eks. Nokia N95 8GB, eller TyTn2. Bare man kjøper det rette utstyret...

Og mener du virkelig at Amobil skulle teste beta-sw som ennå ikke er ute på markedet i en slik test? Skulle de da også teste alt av 3.parts SW som finne i samme slengen?

Lenke til kommentar
Når det er sagt, så syns jeg du har mange gyldige poenger, og vi tar det absolutt til etteretning.

 

Her tror jeg faktisk vi er ved kjernen av problemet til amobil. Kan du være så snill å utdype? På forhånd takk!

Endret av poe
Lenke til kommentar
At testen kunne vært mer utfyllende og inkludert flere telefoner?

 

Jaha? Og det er, sitat:"-Du har mange gode poenger her, som vi tar med oss videre til neste test." og "-Når det er sagt, så syns jeg du har mange gyldige poenger, og vi tar det absolutt til etteretning."??

 

For meg er det du skriver ett poeng. Ikke mange...

Lenke til kommentar
Hvilken smarttelefon til 1400 er det du sikter til? Og litt av poenget med P1i er at GPS-hardware og SW følger med når du kjøper den. Skal man tenke slik som du, så kan nær sett alle smart-telefoner gjøre akkurat samme jobben som f.eks. Nokia N95 8GB, eller TyTn2. Bare man kjøper det rette utstyret...

Og mener du virkelig at Amobil skulle teste beta-sw som ennå ikke er ute på markedet i en slik test? Skulle de da også teste alt av 3.parts SW som finne i samme slengen?

Mobilen jeg siktet til var Nokia E50.

 

Jeg ser absolutt poenget, og medfølgende software og hardware bidrar uten tvil til at folk vil bruke den som PND.

 

Ja, stemmer det du sier. Nær sett alle smarttelefoner kan gjøre samme PND-jobb som N95 og Tytn2 om man kjøper ekstern modul, men det koster penger og er ikke like hendig.

 

Nei, Beta-programvare skal ikke nødvendigvis testes. Men, det bør absolutt nevnes med et avsnitt, og ved release så kort tid etter publisering kunne egentlig artikkelen blitt oppdatert.

 

Hei, og takk for god tilbakemelding.

Du har mange gode poenger her, som vi tar med oss videre til neste test.

Flott:)

Lenke til kommentar
Hvilken smarttelefon til 1400 er det du sikter til? Og litt av poenget med P1i er at GPS-hardware og SW følger med når du kjøper den. Skal man tenke slik som du, så kan nær sett alle smart-telefoner gjøre akkurat samme jobben som f.eks. Nokia N95 8GB, eller TyTn2. Bare man kjøper det rette utstyret...

Og mener du virkelig at Amobil skulle teste beta-sw som ennå ikke er ute på markedet i en slik test? Skulle de da også teste alt av 3.parts SW som finne i samme slengen?

 

Mobilen jeg siktet til var Nokia E50.

 

Det kan du da ikke mene? Den har jo ikke qwerty tastatur for enkel innskriving av stedsnavn. Ikke har den trykkfølsom skjerm, som lar deg styre gpsn med fingeren. Den fungerer sikkert med gps, men du kan da ikke mene at den fungerer like bra som SE P1i gjør. Det er ingen tvil om at når det kommer til gps, så er trykkfølsom skjerm et stort pluss. Alle de store som leverer bil navigasjon, bruker trykkfølsom skjerm, så akkurat der ligger Nokia flere hakk bak...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...