Gå til innhold

Kulturo: Klassisk for dummies - del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil også anbefale Rossini til folk som er ute etter kjente klassiske perler. Bare i William Tell-overtyren er det tre tema som rager knallhøyt på den klassiske gjenkjennelses-skalaen. Etter min smak er også Barbereren fra Seville (ikke "barbar" :)) sterkere enn Mozarts "Figaros Bryllup" (oppfølgeren).

 

Eller for de som liker galskap, er Mussorgskijs "pictures at an exhibition" eller hva den heter også veldig viktig. Baba-Yaga og Night at the Cold Mountain er jo geniale psykotiske verk som alltid bringer fram frykt og angst.. mm deilig angst. Sistnevnte åpner også tredjebrettet på Earth Worm Jim på Super Nintendo for de som husker det :)

 

Etter min smak er og forblir det største klassiske verket "Tryllefløyten" av Mozart. Om man ikke liker tryllefløyten, er man en ond person ;)

 

Dersom noen data her er feil beklager jeg. Det var meningen å opplyse heller enn å misinformere :)

Lenke til kommentar
I hvilken del tar dere med Tchaikovsky? Min klassiske favoritt.

Han regnes i hvertfall under romantikken, sammen med Grieg og mange andre. Kommer nok i neste del. Men ja, han har laget mye fint, f.eks. symfoni nr. 6 (Pathetique), Pianokonsert nr 1 (B-moll), en flott fiolinkonsert og uendelig masse annet.

 

Ellers er det et flott tiltak. Kanskje ikke de store overraskelsene for meg siden jeg alltid har vært litt "gamlisungdom" og hørt mye klassisk, men er jo fint at andre blir innvidd i den klassiske musikkens verden :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...