Gå til innhold

Test: Seks rutere for under femhundrelappen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott test, men skulle likt å sett en test av de nyere ruterne også.

 

Hadde ingen erfaring med Netgear før høsten 2007, da jeg skulle gå til innkjøp av ny hjemme-svitsj. Må si jeg ble veldig imponert over alle funksjoner og muligheter på den lille 8-porterssaken med navn ProSafe 8 Port Gigabit Smart Switch, eller GS108T om du vil.

Syns absolutt man får valuta for pengene når man velger Netgear. Derfor skulle jeg likt å sett den nyeste hjemme-/trådløs ruteren fra Netgear i en test opp mot den populære saken fra D-Link.

Lenke til kommentar
Denne testen var gruomt rotete og viser svakheten med hardwares-testartikler.

Hvis jeg er ute etter detaljert informasjon om hvordan en av routerene gjorde det er jeg nødt til å bla i det uendelig, eller?

 

Det er da en lettlest innholdsfortegnelse i høyre kolonne. Synes faktisk oppsettet er bra jeg, men nå leser jeg alltid konklusjonen først, og så blar jeg meg tilbake til detaljer ved hjelp av innholdsfortegnelsen til høyre.

 

Det er naturlig å presentere spesifikasjoner, funksjoner og installasjonsrutine for hver enkelt, og ytelsestestene samlet for alle. Eneste forandring jeg kunne tenkt meg, er å få konklusjonene først.

 

Ellers er det interessant at såpass rimelige trådløse rutere fungerer såpass bra i mindre miljøer, selv om forskjellene var store.

Lenke til kommentar

Synes det er fantastisk(!) at det tas hensyn til hvor mange tilkoblinger routerne tillater før de kapitulerer og kryper under teppet. Det ser man ikke ofte i andre tester. Det vi nå trenger er en high-end test for å avgjøre hvilken router som er tilkoblingskongen (med mindre noen vet det allerede?) :)

Lenke til kommentar
Sagt om linksysen: Webgrensesnittet virker ikke helt enkelt og gjennomtenkt, men fyller likevel sin funksjon.

Jeg synes personlig at linksys har det desidert enkleste webgrensesnittet i forhold til f.eks. dlink (verste møkket jeg har vært borti)...

 

f.eks. ser ikke poenget med at dlink skal kalle "port forwarding" for "virtual servers"...

 

Har en 2 år gammel Linksys BEFSR41v3, og den fungerer som gull, har aldri klikket, selv om jeg har hatt mange hundre connections på likt... (Den er ikke trådløs da)

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er tilfelle med alle D-Link routere, men jeg har nå opplevd at både DIR-655 og DGL-4500 utrolig driver å blokkere pakker til tross for at jeg kjører med brannmur fullstendig deaktivert og en DMZ-hosted statisk IP-adresse.

 

 

Jeg syntes hvert fall det er utrolig dårlig at selv med en DMZ-hosted IP så driver routern å blokkerer ting, hvordan i allverden er jeg liksom ment til å få bypasset det da? Er jo liksom derfor DMZ er der, for å unngå slikt.

 

Ble mektig irritert når jeg ikke lengre fikk oppdatert Age of Conan på grunn av routern finner det for godt til å blokkere hele updater'n for så å droppe hele WAN tilkoblingen.

 

 

 

EDIT:

 

Vet ikke om noen av de som ble testet støtter DD-WRT firmware, men om de gjør det så er det virkelig noe som er verdt å se nærmere på!

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

.. og vi kan konkludere med at trådløst internett ikke er bra.

 

Har aldri truffet på et stabilt, trådløst internett som rekker lenger enn 20m med små hinder, og jeg har prøvd mange. For å ha god stabilitet og ikke minst hastighet må man over 1000kr for router+nettverkskort.

 

Jeg svartmaler det kansje litt, og til sitt bruk er trådløst internett genialt. Men til nedlasting og gaming er det høy latency, ustabile hastigheter og ustabil tilkobling.

 

Kommer garantert til å bli "flamet" p.g.a denne posten, men med mindre man har bærbar eller ikke har noe krav til hverken hastighet, stabilitet eller forsinkelse, så vil jeg ikka anbefale noen å kjøpe trådløst internett.

 

~Todda7

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Må også si at trådløst Internett på en stasjonær-PC ser jeg overhode ikke poenget med.

 

Det er både billigere, mer stabilt og raskere med kablet, så hvorfor da ha trådløst?

Kan vell kanskje være en smule vanskelig å strekke en kabel, men uten om det så ser jeg ingen fordeler med trådløst fremfor kablet på en stasjonær maskin.

 

Sitter selv med min stasjonære maskin i rommet ved siden av routern, og jeg blei til slutt så lei trådløst at jeg bare boret hull i veggen og strakk kabel igjennom (noe mamma klikket mentalt for)

 

 

Trådløst er greit nok på en maskin du flytter mye på, av praktiske årsaker.

Men på en maskin som stort sett står stille, hva skal du da med trådløst?

Lenke til kommentar

Har en Dlink her, med samem meny osv, og må si at den er ganske stabil og rask, men må ha en reset omtrent hver måned eller noe. Så ikke alle Dlinker er dårlige RamGuy.

 

Må også si at den Dlink Routeren her burde fått litt mer uttelling for ytelsen, den var jo topp tre i samtlige målinger, noe den vel var alene om. Ytelsen faller ved mange tilkoblinger, men kan jo aldri sies å være dårlig i forhold til de andre.

 

Dog er jeg 100% enig i det om brukergrensesnittet, det er helt greit og oversiktlig, men utrolig kjdelig når den må restarte. Spes. siden den da gjerne skal sjekke internetttilkoblingen på nytt før du får lov til å gjøre noe. Mulig det kan skrus av, men det er ihvertfall veldig tungvint.

 

FOrresten skal det sies at dette var en god test, veldig bra når det testes flere samtidig så man får mer sammenligning.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
Linksys routeren ville nok blitt den soleklare vinneren om dere hadde lagt inn OpenWRT firmwaren. http://www.openwrt.org/

 

Buffalo har også sterk hardware men dårlig programvare som da blir fikset ved å kjøre OpenWRT.

 

Så sant så sant, liker best DD-WRT selv. Men det er helt utrolig hvor mye bedre enn router kan bli når du får lagt inn skikkelig firmware DD-WRT / OpenWRT

Lenke til kommentar

Har hatt store problemer med Netgear router, vel og merke WPN824. Verste ruteren jeg har vært borti. Så håper de har klart å fikse problemene der.

 

De siste årene har jeg kjørt en ASUS Wl500g. Dette derimot må være den beste routeren jeg har vært borti! Minimalt med problemer. Men så kjører den på custom firmware og ;)

Nå er den kanskje litt gammel til å være med i en test, men kunne absolutt sett nærmere på en av de mer nyere modellene.

Endret av piirkasokken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...