Gå til innhold

Programtips: Picasa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux har native støtte i Linux. Du kan laste ned enten .DEB eller .RPM binærfiler som er nokså likt som å laste ned en .EXE-fil.

 

Bare for å sjekke så gjorde jeg et søk i pakkebehandleren og fant ut at det var tilgjengelig i Linux Mint ... og da mest sannsynlig i Ubuntu.

 

Jeg har lenge lurt på hvorfor dere ikke prøver å fremme programvare som er tilgjengelig for flere operativsystemer, men når dere faktisk snakker om et program som er tilgjengelig til Linux og sier det kun er tilgjengelig for Windows kan man jo begynne å lure.

Lenke til kommentar

Noen som vil anbefale Picasa til en mindre datakyndig mor? Det er viktig at hun ikke faktisk flytter filene når de legges i et album, men at de heller bare tages. Et salig filkaos med mapper inne mapper inni mapper, mange bilder "borte" og firedobbelt opp av en del har jeg ikke lyst å rydde opp i igjen.

Lenke til kommentar
Linux har native støtte i Linux. Du kan laste ned enten .DEB eller .RPM binærfiler som er nokså likt som å laste ned en .EXE-fil.
Regner med at du mener Picasa, og som jeg skrev og lenket til over:
Picasa 2.7 for Linux. Uses these open source projects: WINE and Mozilla.
Lenke til kommentar
Noen som vil anbefale Picasa til en mindre datakyndig mor? Det er viktig at hun ikke faktisk flytter filene når de legges i et album, men at de heller bare tages. Et salig filkaos med mapper inne mapper inni mapper, mange bilder "borte" og firedobbelt opp av en del har jeg ikke lyst å rydde opp i igjen.

Jeg har installert Picasa både på guttungens (8 år) laptop, og mine 70 år gamle foreldres laptop. Det har jeg gjort fordi all redigering er non-destruktiv. Ønsker man å sende fra seg en fil til fremkalling i fotobutikk må man først lage en kopi. Først da får man en fil med forandringene lagret, som kan sendes til andre. Alle forandringer blir nemlig lagret i programmet som en setting, slik som ved rawkonvertering. Det gjør det umulig for de mindre kyndige å ødelegge originalfilene.

 

Valgmulighetene for redigering er ganske få. Det er en del gode funksjoner som fill light, en brukbar røde øyne-funksjon, god beskjæringsfunksjon der du også kan velge format, noenlunde kontroll over kontraster og enkel kontroll over hvitbalanse. Skarpingen er litt kraftig, men mange av filtereffektene gir deg god kontroll over resultatet. En del av effektene er bare fidus, men både filmkorn og sorthvittkonvertering fungerer greit. Det er også lett å lage slideshow.

 

Det eneste med Picasa som er dårlig er komprimering og skalering. Jeg har fått en del grusomme resultater når jeg har laget små versjoner til mail og web. Helt grusomme, faktisk. Ellers påvirker ikke Picasa bildekvaliteten i noen spesielt negativ retning.

 

Jeg bruker Picasa til å browse både jpg og raw-filer, samt å teste beskjæring, retting og evt sorthvittkonvertering før jeg åpner bildene i Lightroom.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Takk, takk, da tror jeg jeg skal legge inn det for henne neste gang jeg er hjemom. Er det greit å printe med og? (Velge størrelse, flere på et ark o.l.?)

Det er veldig greit å skrive ut fra Picasa. Da trenger du jo heller ikke lage en kopi av filen for å få den slik den er redigert.

Lenke til kommentar
Linux har native støtte i Linux. Du kan laste ned enten .DEB eller .RPM binærfiler som er nokså likt som å laste ned en .EXE-fil.
Regner med at du mener Picasa, og som jeg skrev og lenket til over:
Picasa 2.7 for Linux. Uses these open source projects: WINE and Mozilla.

Ja, sånn går det når jeg gjør flere ting på en gang :roll:

 

Selv om den bruker wine for å installere, er det uansett ikke nødvendig å laste ned en .EXE-fil for å installere. Når et program installeres på samme måte som ellers i Linux ville jeg sagt det var en fullgod løsning, det står til og med at det er støttet i System Requirements, ser heller ikke ut som du må ha Wine installert (og man trenger ikke å åpne filen i Winw under installasjon heller).

 

System requirements:

* Should work on any Linux system with Intel 386-compatible processor, glibc 2.3 or greater, and a working X11 display system. Optional: XVideo extension on your display driver (to view things full screen); having a newer kernel (>= 2.6.13) to get notified of file changes; having a new kernel and HAL to automatically detect new media insertion. Note: There are other variations -- for example, setting screensavers and desktop backgrounds only works on certain Linux windowing environments.
* Desktop Integration features require a current version of Gnome or KDE.
* Camera detection and integration requires kernel >= 2.6.13, hal >= 0.56, libgphoto2, and gnome-volume-manager or equivalent.
* Downloading from Picasa Web Albums requires a Mozilla-based browser like Firefox.

Lenke til kommentar

Eg brukte Picasa nokre år, men slutta å bruke det, fordi det ga nokre uhyggelig stygge fargestikk på enkelte bilde. Originalane var heilt fine i andre program, men såg enten irrgrøne eller blåaktige ut i Picasa. Det gjaldt særleg bilde som var litt feileksponert, og det var værst i sterkt sollys. Picasa brukerstøtte kunne ikkje hjelpe meg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...