Gå til innhold

LG satser på OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mens for eksempel en LCD-skjermer kan ha en levetid på 50 000 timer, har OLED-skjermer en levetid på 10 000 timer.

Varigheten til LCD-skjermer kommer av at baklysene bare varer ca 50 000 timer. De mister effekt og blir til slutt utbrente slik som lysttoffrør. Da slutter de plutselig helt å lyse. Med LED som bakgrunnsbelysning vil levetiden øke betraktelig. (LED varer 100-150 000 timer). Selve panelet beholder sine egenskaper så man kan få reparert TVen ved å få satt inn nytt baklys. Delene til vanlig CCFL baklys og invertere koster bare en hundrelapp eller to. Arbeidet kommer sikkert raskt opp i 1000 kr.

 

OLED er noe forskjellig der siden det er selve panelet som blir gåent etter f.eks 10 000 timer. Reparasjon koster sikkert mer enn en ny OLED-TV.

 

Ellers så skal de få det vanskelig i konkurransen mot LCD-TVer fra 3389 kr.

Lenke til kommentar

Hva med PC-skjermer? Hører bare om TV-er, men det er jo en kjent sak at de sliter med feil på store OLED-skjermer, så medium PC-skjermer virker egentlig mer naturlig å starte med. Kanskje det kan øke batteritiden betraktelig på laptop-en også.

 

Ellers leste jeg nylig om at et eller annet grunnstoff som brukes i OLED har blitt 10 ganger dyrere på kort tid, så kostnadene er ikke like lave som man opprinnelig forespilte seg.

Lenke til kommentar
Ellers leste jeg nylig om at et eller annet grunnstoff som brukes i OLED har blitt 10 ganger dyrere på kort tid, så kostnadene er ikke like lave som man opprinnelig forespilte seg.

Prisen på grunnstoffet Indium har vist økt 10 ganger i det siste på grunn av LCD-skjermer.

 

In 2002, the price was US$94 per kilogram. The recent changes in demand and supply have resulted in high and fluctuating prices of indium, which from 2005 to 2007 ranged from US$700/kg to US$1,000/kg [6]

Kilde

 

average-annual-indium-price.gif

Kilde

Lenke til kommentar
Fuck. Slike nyheter bare skjærer i hjertet til en som har invistert store summer i CRT teknologien... :(

Jeg antar at du lenge har vært klar over at i "morgen" så får du noe bedre og billigere enn det du kjøper dyrt i dag, så dette kommer neppe som en bombe for deg :)

 

Dessuten så er etter det jeg har hørt CRT-teknologien uovertruffen på tv den dag i dag. (Jeg aner ikke, jeg har bare en jalla gammel crt-skjerm som ikke er bra nå, og heller ikke var det da den ble kjøpt for en latterlig billig penge i 2000.)

 

Min konklusjon må bli at du da fint klarer å leve tre år til med CRT, inntil OLED kommer ned i menneskelige priser og tilgjengelighet, hvorpå du har hoppet over hele LCD/Plasma-generasjonen. (Noe som er bra, siden både LCD og Plasma bruker mer strøm enn vanlig CRT. Plasma bruker over dobbelt så mye, en vanlig 40" plasma-skjerm bruker omtrent 500W når den står på... LCD ca. 250W (Jeg tror kanskje CRT bruker omtrent det samme som LCD egentlig...))

Lenke til kommentar
Fuck. Slike nyheter bare skjærer i hjertet til en som har invistert store summer i CRT teknologien... :(

Jeg antar at du lenge har vært klar over at i "morgen" så får du noe bedre og billigere enn det du kjøper dyrt i dag, så dette kommer neppe som en bombe for deg :)

 

Dessuten så er etter det jeg har hørt CRT-teknologien uovertruffen på tv den dag i dag. (Jeg aner ikke, jeg har bare en jalla gammel crt-skjerm som ikke er bra nå, og heller ikke var det da den ble kjøpt for en latterlig billig penge i 2000.)

 

Min konklusjon må bli at du da fint klarer å leve tre år til med CRT, inntil OLED kommer ned i menneskelige priser og tilgjengelighet, hvorpå du har hoppet over hele LCD/Plasma-generasjonen. (Noe som er bra, siden både LCD og Plasma bruker mer strøm enn vanlig CRT. Plasma bruker over dobbelt så mye, en vanlig 40" plasma-skjerm bruker omtrent 500W når den står på... LCD ca. 250W (Jeg tror kanskje CRT bruker omtrent det samme som LCD egentlig...))

 

CRT-teknologien har sine fordeler, men også sine relaiv store ulemper, uovertruffen er den nok ikke. Og når det gjelder dine effektberegninger, har du tatt hesyn til størrelsen på apparatet? En stor CRT bruker ganske mye effekt. En 36-tommer bruker nok feks rundt 300 watt

 

Atw

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
En LCD-skjerm bruker betydelig mindre strøm enn en CRT-skjerm i samme størrelse.
I snitt så trekker nok CRT litt mer, men husk at LCD trekker cirka samme effekt hele tiden på grunn av baklyset, mens effektforbruket til CRT er litt avhengig av fargene som vises. OLED blir uansett betydelig bedre på dette.
Lenke til kommentar

Hvis OLED skjermen har en levetid på 10000 timer og du bruker den i snitt 5 timer daglig skulle det tilsi en elvetid på litt over fem og et helvt år. Blir levetiden fordoblet kommer TVen til og vare så lenge at den mye mulig er utdatert før den går i stykker, og det er med fem timer bruk om dagen, noe som er jeg ville tro er litt over normalen.

 

Levetiden er nok ikke det største problemet tror jeg, vi må huske på at de produsentene som sier de skal lage OLED nå også har en finger med i spillet på LCD fronten. Derfor skal nok LCD melkes en sund til før vifår se OLED i full blomst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...