Gå til innhold

Test: De beste barnemobilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3110C har først og fremst gigantiske taster, noe som gjør det lett å skrive tekstmeldinger.
Dette er en fordel for "pølsefingre", men ikke for knøttesmå fingre. Dette blir da heller en ulempe.

 

Merkelig at SAR verdier ikke er nevnt i en oppsummering av gode telefoner for barn.

 

Ellers, hva angår nokia 3500C, fra testen:

Det er imidlertid et stort feiltrinn med hele designet til 3500c - metallrammen rundt. Dette ser veldig bra ut og beskytter pianolakken fra riper. Men den gnager noe helt seriøst i øret når du snakker i telefonen, noe som er irriterende i lengden.
Den ramma gnager noe helt seriøst ved sms skriving også, denne designtabben trekker dessverre mye ned på brukeropplevelsen.
Lenke til kommentar
Elendig artikkel. Er det sånn at du ønsker å kjøpe de kjipeste og billigste telefonene til barna dine? Jenta mi ville ikke ha noen av dem, forståelig nok...

Her er det vel snakk om relativt små barn. Jeg vet selv av erfaring at små barn gjerne er litt slepphendte. De har rett og slett en tendens til å miste ting litt lettere enn voksne. Kanskje rett og slett fordi de er litt mer uforsiktig. Dermed er det også greit å kjøpe noe som ikke koster all verden. Er greiere om poden mister og ødelegger mobilen til 800 kroner enn en mobil til det tredobbelte. Bare noen tanker dette her da.

Lenke til kommentar
Jeg savner en liten oppfordning til foreldre om å vurdere om barna i det hele tatt har behov for mobil.

Må jeg si meg enig i. Jeg fikk min første mobil sommeren før jeg begynte på videregående. Før den tid klarte jeg meg relativt greit uten. Riktignok hadde jeg bruk for mobil allerede ved ungdomskole-trinnet når folk begynte å holde kontakt via mobil. Misset jeg jo en del sosiale sammenkomster. Men at barn ned i syvårsalderen skulle trenge mobil er ganske absurd. Må isåfall være en god grunn som at en eneforelder kommer sent hjem om dagene, og ungen må lett kunne kontakte han/hun ol. Dette er kanskje en ting amobil kunne skrive litt om?

Lenke til kommentar
at barn ned i syvårsalderen skulle trenge mobil er ganske absurd
Helt enig. Som selger hos en mobilforhandler har jeg flere ganger opplevd snodige situasjoner hvor besteforeldre kjøper mobiltelefon til barnebarn ned i 6-årsalderen, og jeg aner dette skyldes mer besteforeldres behov enn barnas.

 

Som jeg sa ifm strålemerking av mobiler: 7-åringer skal spise mark, ikke sende meldinger!

Lenke til kommentar

Fordi Amobil for en god stund inngikk et sammarbeid med VG. Dette sammarbeidet går enkelt og greit ut på at VG får bruke artiklene til Amobil, mens Amobil får gratis publisitet gjennom VG. VG slipper dermed å måtte ha eksperter på mobil, mens amobil slipper å bruke for mye penger på markedsføring av siden sin. Veldig greit egentlig.

Lenke til kommentar

Pjokken kan nok vente med fon til hanm er minst 10, som var omtrent tiden da jeg fikk en Eriksson GF688. Brukte den på to sommerleirer, ellers så lå den og slang.

 

Men hvis man skal gi pjokken noe, kan man helelr gå gjennom eBay eller QXL og gi dem noe fra før Sony heiv seg sammen med Eriksson. T28 for eksempel, jævlig holdbar og solid, muttern hadde en helt inntil nylig da hun ble frivillig tvunget til å bytte til en T68. Lokket begynte riktignok å bli litt slarkete, men fattern hadde en T28, så...

Lenke til kommentar
3110C har først og fremst gigantiske taster, noe som gjør det lett å skrive tekstmeldinger.
Dette er en fordel for "pølsefingre", men ikke for knøttesmå fingre. Dette blir da heller en ulempe.

 

Merkelig at SAR verdier ikke er nevnt i en oppsummering av gode telefoner for barn.

 

 

Helt enig.

I ein test der ein anbefaler mobiltelefoner for barn, bør så absolutt SAR verdi vært med. :thumbdown:

Endret av Akvarius
Lenke til kommentar

Nokia 3500 : SAR 0.43 W/kg

Nokia 6085 : SAR 1.15 W/kg :thumbdown:

Nokia 3110 : SAR 0.82 W/kg

Nokia 2310 : SAR 0.64 W/kg

http://sar.nokia.com

 

SE W200i : SAR 0.81 W/kg

SE T250i : SAR 0.83 W/kg

SE K220i : SAR 0.90 W/kg

SE Z320i : SAR 0.86 W/kg

http://www.sonyericsson.com/cws/corporate/...healthandsafety

 

Motorola F3 : SAR 0.72 W/kg

Motorola SAR

 

Samsung X160: SAR 0.976 W/kg

http://www.samsung.com/no/products/mobil/m...=Specifications

 

 

TCO kravet er 0,80 W/kg

 

Dette burde vært med i testen.

 

 

edit: Å kall Nokia 6085 for eit trygt kjøp er skremmende..

Endret av Akvarius
Lenke til kommentar
at barn ned i syvårsalderen skulle trenge mobil er ganske absurd
Helt enig. Som selger hos en mobilforhandler har jeg flere ganger opplevd snodige situasjoner hvor besteforeldre kjøper mobiltelefon til barnebarn ned i 6-årsalderen, og jeg aner dette skyldes mer besteforeldres behov enn barnas.

 

Som jeg sa ifm strålemerking av mobiler: 7-åringer skal spise mark, ikke sende meldinger!

 

enig. var en dag for en stund siden da jeg fikk en kunde i butikken som skulle ha telefon til ungen sin på 8. han kikka på n95 black :nei: hva skjer med verden...?

Lenke til kommentar
3110C har først og fremst gigantiske taster, noe som gjør det lett å skrive tekstmeldinger.
Dette er en fordel for "pølsefingre", men ikke for knøttesmå fingre. Dette blir da heller en ulempe.

 

Merkelig at SAR verdier ikke er nevnt i en oppsummering av gode telefoner for barn.

 

 

Helt enig.

I ein test der ein anbefaler mobiltelefoner for barn, bør så absolutt SAR verdi vært med. :thumbdown:

 

Dette med strålingsfare er absolutt et tema som mange har i bakhodet. Forskere har ikke funnet noe annen målbar effekt annet enn en temperaturøkning på maksimalt 0,1 grader i umiddelbar nærhet av telefonens antenne. Forskning indikerer at det er mye psykisk inne i bildet hos de el-overfølsomme som blir fysisk syke av strålingen, men det anbefales å begrense strålingen etter føre var-prinsippet. Det å snakke i mobiltelefonen er vanligvis den høyeste stålingsverdien du utsetter deg for.

 

Imidlertid er det ikke så enkelt som å se på produsentens oppgitte maksimale stråleverdi. Alle mobilene som selges i Norge har en maksimal SAR-verdi på under 2 W/kg, men telefonene er sjeldent oppe i maksimal effekt. Mobiltelefonen regulerer nemlig effekten så lavt som mulig under samtaler (i motsetning til trådløse DECT-telefoner). Jo bedre dekning du har, jo mindre stråler telefonen. SAR-verdien er altså ikke det som teller på steder med normalt god dekning. Den beste måten å redusere stråling på er definitivt å begrense samtalene (i antall og varighet).

 

Verdien vil uansett ikke ha innspill i testens utfall, siden strålingen heller ikke har noen dokumentert skadevirkning. Likevel oppgis SAR-verdien i faktabokser i alle de fulle mobiltestene våre, slik at alle skal kunne innhente den informasjonen på en enkel måte.

 

Slik kan du finne SAR-verdien på telefonene i testen:

Klikk på linkene "Se priser og spesifikasjoner" på den aktuelle telefonen, og deretter "alle detaljer". Her får du se telefonens maksimale stråleverdi (SAR).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...