Gå til innhold

Refleksjon: Nå begynner GPS-krigen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden GPS er blitt så populært vil GPS-nettet snart bli overbelastet og man må gå over til GPPSS!

Er vel ikke mulig å overbelaste GPS?

 

Vell, GPS er jo et nettverk av satelitter, skulle tru at det kan bli overbelasta.

 

Ingenting er umulig, det er bare sykt vanskelig

 

Gps = Global posisjonerings system.

 

Det er komplett umulig og overbelaste det,da Gps-satelitter sender kontenuelig singnaler til mottakere.Så antall mottakere har ingen betydning på sendingsmodus.

Man sender ikke singnaler til Gps-satelitter bare mottar signaler fra dem.

 

Man mottar en idkode og et klokketidspunkt fra Gps-satelitter,ut i fra det så klarer mottakeren og kalkulere avstanden til spesifikte satelitter det må være mer en tre satelitter for å få korrekt posisjonering.

Lenke til kommentar
Siden GPS er blitt så populært vil GPS-nettet snart bli overbelastet og man må gå over til GPPSS!

Er vel ikke mulig å overbelaste GPS?

 

Vell, GPS er jo et nettverk av satelitter, skulle tru at det kan bli overbelasta.

 

Ingenting er umulig, det er bare sykt vanskelig

 

Gps = Global posisjonerings system.

 

Det er komplett umulig og overbelaste det,da Gps-satelitter sender kontenuelig singnaler til mottakere.Så antall mottakere har ingen betydning på sendingsmodus.

Man sender ikke singnaler til Gps-satelitter bare mottar signaler fra dem.

 

Man mottar en idkode og et klokketidspunkt fra Gps-satelitter,ut i fra det så klarer mottakeren og kalkulere avstanden til spesifikte satelitter det må være mer en tre satelitter for å få korrekt posisjonering.

 

Joda, men når myndigheten skal overvåke hvem som mottar... ok, jeg klarer ikke holde meg seriøs i skriftlig form engang. :lol:

 

Tror mp3 og gps enheter kommer til å dø ut ganske fort ja til fordel for all-in-one enheter som mobiler.

Lenke til kommentar

Tror ikke vanlige GPSer kommer til å forsvinne. At mobil med GPS kommer til å bli mer og mer populært er det ingen tvil om, men å erstatte vanlige GPSer gjør den ikke.

 

En GPS i bilen bør ha stor skjerm. Det kan du ikke ha på en mobil. Eller, du kan få mobiler med stor skjerm, men da blir det vanskelig å ha de i lommen. Mobiler med stor skjerm kommer til å forbli en nisje.

 

Mobil-GPS kommer heller ikke til å erstatte håndholdte GPSer som brukes f.eks under jakt. En slik enhet skal tåle en god del, og den må være vanntett. Det er også en stor fordel at de tar vanlige AA-batteri. Når man er på jakt kan det gå lang til før man har mulighet til å lade mobilen. Du har heller ikke lyst til å bruke opp alt mobilbatteriet på GPS. Det kan jo hende man faktisk må ringe noen også.

 

MP3-spiller og til dels kompaktkamera kommer nok til å bli erstattet av mobiltelefonen.

Lenke til kommentar
Tror ikke vanlige GPSer kommer til å forsvinne. At mobil med GPS kommer til å bli mer og mer populært er det ingen tvil om, men å erstatte vanlige GPSer gjør den ikke.

 

En GPS i bilen bør ha stor skjerm. Det kan du ikke ha på en mobil. Eller, du kan få mobiler med stor skjerm, men da blir det vanskelig å ha de i lommen. Mobiler med stor skjerm kommer til å forbli en nisje.

 

Mobil-GPS kommer heller ikke til å erstatte håndholdte GPSer som brukes f.eks under jakt. En slik enhet skal tåle en god del, og den må være vanntett. Det er også en stor fordel at de tar vanlige AA-batteri. Når man er på jakt kan det gå lang til før man har mulighet til å lade mobilen. Du har heller ikke lyst til å bruke opp alt mobilbatteriet på GPS. Det kan jo hende man faktisk må ringe noen også.

 

MP3-spiller og til dels kompaktkamera kommer nok til å bli erstattet av mobiltelefonen.

 

 

Det er en ting du har glemt :) Bare å se på brukernavnet mitt,så forstår du.

 

Skulle vært morro og se en supertanker navigere med kun en mobiltelefon som kartplotter.

Lenke til kommentar

Haha, det hadde jeg glemt ja.

 

GPS på mobilen blir som kamera på mobilen. GPS på mobil kan være kjekt når du skal finne en bestemt adresse når du er på ukjente steder, men hvis du skal bruke GPS ofte (som i bil/båt osv), kjøper du noe som er litt bedre egnet.

 

Kamera på mobil er supert når du skal ta øyeblikksbilder osv, men skal du ta bilder i et bryllup ordner du deg med et speilreflekskamera.

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt, en vanlig mobil med GPS kommer ikke med det første å utkonkurrere vanlige bærbar GPS. Den største svakheten er at de ikke tåler vann, er støtsikker, leveres med sikkelig festemuligheter osv. Nå kan og vil det kanskje komme slike modeller, og paradoksalt nok var den første GPS-mobilen både støtsikker og sprutsikker... (Benefon esc), men ser man på utviklingstakten på vanlige mobiler som er laget for å tåle en støyt, så går den veldig sakte og utvalget er elendig.

Lenke til kommentar
GPS på mobilen blir som kamera på mobilen.

Her er jeg uenig. Det er enorm forskjell i kvalitet og funksjonalitet mellom selv de beste kameramobiler og et dedisert kamera per i dag.

 

Den eneste forskjellen mellom en GPS for bil og en mobil med GPS i dag er skjermstørrelsen. Jeg har til og med sett noen tilfeller hvor min mobiltelefon har hatt større skjerm enn de frimerkene folk har klistret til frontruta si.

 

En annen ting er at de færreste glor på kartet når de kjører, de hører på stemmeanvisningene.

 

Med tanke på navigasjon i bil har jeg stor tro på at mobiltelefonen vil bli en kraftig konkurrent til dagens løsninger. Men det er mange områder hvor mobilen nødvendigvis vil komme til kort. I båt osv. som andre har nevnt, og ikke minst med tanke på fjellturer og lignende hvor man gjerne vil ha en GPS som tåler støt og fukt.

 

Håper dog virkelig at denne økte konkurransen gjør noe med prisene. Jeg husker fremdeles da jeg kom tilbake fra USA for en del år tilbake med en GPS jeg ga 700 kroner for, og så den samme til 4500 i norske butikker.

Lenke til kommentar
GPS på mobilen blir som kamera på mobilen.

Her er jeg uenig. Det er enorm forskjell i kvalitet og funksjonalitet mellom selv de beste kameramobiler og et dedisert kamera per i dag.

 

Beklager at jeg var litt vag. Jeg tenkte litt fram i tid. Jeg tror at kompakte kameraene som har veldig få funksjoner (som f.eks Ixus) blir, på sikt, erstattet av mobiltelefonen.

I mine øyne er utviklingen på mobilkamera-fronten mye raskere enn den er blant vanlige kompaktkamera.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...