Gå til innhold

Guide: Din nye TV-hverdag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En viktig ting å vite for de som vurderer NTV/RiksTV i forskjellige sammenhenger er at det er vesentlige kompresjons-artifakter (av mangel på et norsk ord) altså, det er en vesentlig reduksjon i kvaliteten for å redusere datamengden tilstrekkelig, og er på ingen måte i DVD-kvalitet. Digital kabel, er en god del bedre (komprimeringen her er ikke synlig).

Lenke til kommentar

Nå er det ikke akkurat slik at et digitalt signal tar mindre plass en et analogt helt uten videre. Faktisk trenger en dobbelt så mye båndbredde for å overføre det samme signalet digitalt som analogt. Det som gir besparelsen i båndbredde er de ulike videokodingsteknikkene som krymper signalet vesentlig. Det gir dessverre også mulighet til å krympe signalet så lavt at kvaliteten blir latterlig.

Lenke til kommentar
Hva med NextTV fra ngt? er jo et alternativ det også...

 

Men hvordan ligger det an med kvaliteten til NextTV?

Jeg bestilte det på fredag forrige uke (prøvetilbudet var altfor fristende), epostene de har sendt meg etter det sier at jeg må vente i 2-4 uker så de får omkoblet linjen min og sendt meg en NextTV kompatibel router.

Lenke til kommentar
det jeg undres mest over lisens om en ikke har tv med innebygget digitalmottaker og ikke går til anskaffelse av en rikstv dekoder...

Hvis du ikke har eller ikke bruker noe utstyr for mottak av TV-signaler så er du ikke lisenspliktig. Jeg sendte en epost til NRK og spurte om lisens på TV via Internett. Det var ikke lisenspliktig selv om en PC med nett-tilkobling strengt tatt er utstyr som kan ta i mot TV-signaler (via Internett).

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om du ikke kjøper dekoder, lisens må man betale så lenge det er en tv i huset.

 

lisens

 

Det vil fortsatt være slik at kringkastingsavgiften er knyttet opp mot det å ha en fjernsynsmottaker, uavhengig av hva du bruker fjernsysnmottakeren til eller hvilke kanaler du ser på.

 

Begrepet ”fjernsynsmottaker” i Forskrift om fjernsynsmottakere er såkalt teknologinøytralt . Det vil si at alle innretninger omfattes av forskriften, ikke bare de tradisjonelle TV-apparatene. Denne bestemmelsen omfatter all mottakerteknologi.

Lenke til kommentar

Flere om opplever at teksting på det digitale bakkenettet er helt på jordet.....

 

Enten kommer den lenge før eller lenge etter den skal komme. Fryktelig irriterende! For ikke å snakke om hakkingen i bilde og lyden, spesielt på de norske kanalene!

 

-Tet

 

edit: tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Det spiller ingen rolle om du ikke kjøper dekoder, lisens må man betale så lenge det er en tv i huset. lisens

Gå heller til kilden: Forskriften om fjernsynsmottagere. NRK er et mellomledd som kan ha mistolket forskriften og dermed er en unødvendig feilkilde.

 

PS. Legg også merke til at det er en del unntak fra lisens på TV-mottagere. Det blir dermed for bastant å konstantere at man må betale lisens uansett så lenge det er TV i huset.

 

Begrepet ”fjernsynsmottaker” i Forskrift om fjernsynsmottakere er såkalt teknologinøytralt. Det vil si at alle innretninger omfattes av forskriften, ikke bare de tradisjonelle TV-apparatene. Denne bestemmelsen omfatter all mottakerteknologi.

Begrepet er ikke helt teknologinøytralt siden det finnes gråsoner som er umulig å sette noen klar klassifisering på. F.eks mottak via internett, særlig når man begynner å tolke begrepet fjernsyn. Det kan jo være så mangt av teknologier med overføring av bilde. Hvor setter du f.eks grensa mellom NRK Nett-TV, japansk Nett-TV, Youtube og 3G-telefoni? For å få litt klarhet i begrepene og lisensavdelingens egen tolkning av forskriften sendte jeg en epost og spurte ettertrykkelig om en del slike teknologier var lisensbelagt. De svarte at ingen former for TV via Internett var lisenspliktig i deres øyne. De sa videre at det gjalt alle former for bildeoverføring via nettet. Alt fra NRK Nett-TV til webcam-samtaler med venner. Det var i hvert fall deres tolkning av forskriften. Nå vet ikke jeg om lisensavdelingens tolkning hadde holdt i retten men det er sikkert en god ledetråd og mye lettere å få tilgivelse når man har fått så spesifikk rådgivning fra lisensavdelingen selv.

Lenke til kommentar

Det med lisens er da veldig enkelt å forklare. :) Viss det er en tuner i boksen du skal bruke, så må du betale lisens. Utstyr med tuner er f.eks de fleste tv'er, videospillere og dvd-opptagere. Eksempel på utstyr som ikke har tuner og som da ikke er lisenspliktig, er f.eks de fleste pc skjermer, noen tv'er, de fleste projektorer og dvd-avspillere.

Lenke til kommentar

Virker som denne artikkelen er lagd for bladet KK eller Norsk Ukeblad, og ikke for Hardware.no! Artikkelen virker som om den er skrevet for bestemor, og ikke skrevet for målgruppen Hardware.no har. Den har også flere feil og mangler:

 

1. NRK1 sender stort sett analogt via VHF, mens TV2,Lokal-tv og NRK2 bruker UHF. I artikkelen skrives det som om alle kanalene har gått via VHF, mens det digitale nettet går i et nytt frekvensspekter som er UHF. Dette er feil. TV2 har heller aldri gått i VHF.

 

2. RiksTV har IKKE monopol på sendinger via det digitale bakkenettet. NRK er ikke en del av RiksTV-pakken, og leier kapasitet direkte av NTV. I tillegg så skal det komme en leverandør til, når det analoge bakkenettet er slukket, og 4. og 5. digitale signalpakke er koplet opp. Dette kommer i 2010, eller når RiksTV,NTV, og Post- og teletilsynet har kranglet ferdig.

 

3. Det nevnes ikke et ord om analog kabel-tv. Både CanalDigital og Get tilbyr analoge pakker, hvor du ikke trenger dekoder for hvert tv.

 

4. Parabol: Parabolantennen justerer seg ikke etter hvor satelittene er så fremt du ikk har en antenne med motor, noe de fleste ikke har. Satelittene står i en geostasjonær bane, slik at de for oss står i ro.

 

 

5. TV via internett: du trenger ikke 15-20mbps båndbredde for å se tv over internett! komprimeringen er så god at det holder med 4-6mbps for TV...(så fremt du ikke surfer da!) Er ikke alle som trenger 10-15mbit til surfing slik artikkelforfatteren her legger opp til.

 

6. IP-TV via fiber er ikke nevnt med et ord! Istede for å skrive om "TV via internett" kunne en heller skrevet om IP-TV, og tatt med tv under internett i den seksjonen. Bare Lyse/Altibox har over 100 000 kunder nå, for ikke å snakke om andre leverandører, så litt slapt å ikke ta det med.

Endret av godonnet
Lenke til kommentar

Simen:

Finnes vel stort sett spesielle omstendiger rundt de fleste regelverk som kan gi unntak på en eller annen måte. Men for folk flest er det veldig enkelt. Har man en tuner så betaler man lisens, har man ikke tuner, så betaler man ikke lisens.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Har Lyse fiber, og synes det er grei kvalitet og slikt, men det er én ting som ikke er greit, og det er prisen på PVR. For å få det må jeg først betale 400 kr for selve PVR-boksen, og etterpå betale ca 180 kr pr. mnd "for den ekstra funksjonaliteten" i tillegg til vanlig pris uten PVR. Det burde ikke vært lov å ta seg så godt betalt for nesten ingenting :dontgetit: De har jo ingen utgifter med den som kan rettferdiggjøre prisen heller.

 

Skulle gått å skifte til en annen leverandør, og at signalet gikk over samme linjen som nå ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg selv kabel-TV, men:

Jeg syntes det er trist å si farvel til det analoge sendernettet, særlig med tanke på at det nå er farvel til TV2 og TV-Norge som åpne gratiskanaler.

 

For alle som bor langs svenskegrensen har trolig mange klart seg fint med 7 kanaler på vanlig takantenne (4 norske og 3 svenske).

Svenskene har ikke valgt å redusere antall åpne TV-kanaler i sitt digitale bakenett, slik det gjøres her med Stortingets velsignelse. Mange kan glede seg over å motta omkring 12 helt åpne og gratis digitale TV-kanaler fra det svenske bakkenettet. -Det er bare å kjøpe en god antenne.

 

Forøvrig er min personlige mening at en takantenne er langt penere enn en parabol, og takantenna er også mer robust mot vær og vind. En parabol er lettere utsatt for å komme ut av posisjon da sterk vind lettere får tak i den, samt er mer ømtålig på sendersignalene i kraftig regnvær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...