Gå til innhold

Krymper Raptor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flotte greier. 10000 rpm på 2,5". Men med 3.5" innkapsling for kjøleløsningen.

 

Hva er støynivået på slike saker?

 

 

Lurte jeg også på.. hehe. Jeg har hatt flere Raptorer og de bråker noe vanvittig, men dette ser jo knallbra ut. Og hvis ytelsestallene stemmer over hele linja, så er det svært aktuelt med 2 slike i RAID0. Gjenstår å se om de går over på SATA300 eller fortsetter i gamle spor. Litt kjedelig begrensing på svært atraktive disker..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det jeg ikke liker med denne "icepacken" som denne disken benytter er at den ikke benytter seg av normal layout for s-ata data og strømkabel, noe som gjør den inkompatibel med hot-swap diskrammer. Ikke at det har så mye og si, men hadde vært kjekt om den hadde vært kompatibel med disse drevrammene

 

Ser heller ikke ut som om denne rammen har noen form for støydemping av disken, noe de gjerne kunne inkludert. Er ikke alle kabinetter i dag som har særlig god demping av vibrasjonsstøy fra harddisker.

 

Det som er positivt er at ytelsen virkelig ser ut til og bli god, ihvertfall etter de få testene jeg har sett..

Lenke til kommentar

Å, vi kommer nok til å ha tradisjonelle HD i lang tid framover. Men det er klart at SSD vil bli et alternativ når det gjelder systemdisker.

 

Ellers synes jeg prisnivået virker å bli slik at SAS er et fornuftig alternativ for de som virkelig er ute etter ytelse på systemdisken(ene).

Lenke til kommentar

"The VelociRaptor needs only two platters to reach its 300GB capacity. Western Digital says it's also working on a single-platter version of the drive, but that's not ready yet."

 

Lurer på hvor mange GB single platter version kommer på, 300GB platter + 10,000 hadde vært vilt. ;)

Lenke til kommentar
Og hvis ytelsestallene stemmer over hele linja, så <..>

Regn med at ytelsetallet på +35% kun gjelder ett av de to viktige ytelse-aspektene ved disken: Sekvensiell lese/skrive-hastighet. Med andre ord vil den andre ytelsefaktoren, aksesstid, forbli som før. I reelle tester vil dette gi varierte utslag: Alt fra 0 til +35% ytelse avhengig av test og bruksmønster.

 

Ellers synes jeg prisnivået virker å bli slik at SAS er et fornuftig alternativ for de som virkelig er ute etter ytelse på systemdisken(ene).

Jeg tenkte med en gang på Seagates Savvio-serie. Jeg blir ikke overrasket om WD hiver seg på det løpet gir den SAS grensesnitt og selger den uten den digre ramma. Savvio går bare opp til 146 GB i 10k-utgave og 73 GB i 15k-utgave.

Lenke til kommentar
Er vel ikke lenge til noen prøver å få en slik inn i en laptop.

Jeg regner med disken er 12,5mm høy (uten ramma) og det er ikke mange bærbare som støtter det formatet lengre, men det finnes nok. F.eks er Toshibas 2,5" toppmodeller med 3 plater 12,5mm tykke.

 

Lurer på hvor mange GB single platter version kommer på, 300GB platter + 10,000 hadde vært vilt. ;)

2 plater = 300 GB -> 1 plate = 150 GB

 

Hovedstyrken til disse diskene er å være systemdisk. Til det holder egentlig 10-50 GB i lange baner for de fleste. (Med andre ord: 150GB-utgaven holder i lange lange baner)

Lenke til kommentar
Er vel ikke lenge til noen prøver å få en slik inn i en laptop.

Jeg regner med disken er 12,5mm høy (uten ramma) og det er ikke mange bærbare som støtter det formatet lengre, men det finnes nok. F.eks er Toshibas 2,5" toppmodeller med 3 plater 12,5mm tykke.

 

Den nye 500GB'ern til Hitachi er også 12.5mm

 

Link

Lenke til kommentar
Gjenstår å se om de går over på SATA300 eller fortsetter i gamle spor. Litt kjedelig begrensing på svært atraktive disker..

De har visst tatt i bruk S-ATA300. Les mer her. :)

 

Det skulle vel bare mangle fra Western Digital sin side. Velger harddisker fra WD fremfor alt annet, en solid produsent med god fotfeste, lang levetid på harddisker og feiler sjeldent (tatt i betraktning på mine egne erfaringer).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er vel ikke lenge til noen prøver å få en slik inn i en laptop.

 

VelociRaptor følger standarden på SAS og SATA -disker for arbeidstasjoner og servere og er 15mm høy, så det skal klippes, brekkes og superlimes for å få denne inn i en bærbar :)

 

ifølge tomshardware er den 12,5mm høy...

Lenke til kommentar

Så testresultatene fra Tom's Hardware nå, og det kan jo sies at den gjør det veldig bra på testbenken. På enkelte områder så yter WD VelociRaptor bedre enn Seagate Savvio 15K. Kombinert med lav remperaturutvikling, 300GB, S-ATA og mindre støy, treffer WD midt i blinken med denne harddisken. Synes også at prisen ikke er så gal.

 

Skal ikke se bort i fra at dette blir min nye systemdisk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...