Gå til innhold

Ny Paint.NET-versjon klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er best av denne og GIMP?

Den absolutte sannheten: GIMP er bedre.

:)

 

Kommer helt an på bruksområdet. GIMP er bedre på mer avansert bildebehandlig, men for den vanlige bruker er Paint.net overlegent det meste på markedet.

Paint.NET = liten alså bare 1.5MB, masse funksjoner, støtter RAW formater via plugins osv :)

http://www.getpaint.net/features.html

Paint.NET er genialt for de som trenger et bilde redigerings program som er enkelt også ;)

 

@ hw.no & akam.no, når skal dere mekke en Test, vi har venta i mange månder snart :p

Lenke til kommentar

Eg bruker for det meste bare Digikam for å redigere bilda mine, det har fantastisk støtte for raw formatet og er svært enkelt å bruke. Skal det heftige fotomanipulasjoner til så synes eg Photoshop er det einaste verktøyet som er god nok til den jobben. Gimp henger litt etter, men versjon 2.5(utviklingsversjonen som vil heite 2.6 når den er ferdig.) har fiksa litt på dette med klipping og liming i nye former nå.

 

Paint.net er litt for basic for min del. Ein anna ting som eg har merka etter å ha brukt Gimp ein god del i det siste er at GUI'en er faktisk jævlig bra, og eg liker den betre i dag enn Photoshop. Litt vanskeleg når ein er ny i Gimp, men når ein blir vane å jobbe med det så er det fantastisk logisk å bruke :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Paint.NET = liten alså bare 1.5MB, masse funksjoner, støtter RAW formater via plugins osv :)

Vel, du trenger i tillegg .NET framework... noe som ikke er direkte smått... og windows proprietært...

Paint.NET er genialt for de som trenger et bilde redigerings program som er enkelt også ;)

Dersom en ikke har brukt paint lignende verktøy før tør jeg påstå at GIMP er nesten like enkelt å lære (og dessuten 100 ganger mer effektivt når du kan det).

Lenke til kommentar
Programmet støtter Windows XP, Server 2003, Server 2008 og Vista.

Synd man ikke kan ta med seg programmet og bruksvanene fra det over på plattformer som Linux og OSX.

 

Glimrende program dette, men jeg kan anbefale deg å sjekke ut Aviary. Har brukt denne løsningen endel, og jeg må si at jeg er mektig imponert. Alt kjører fra nettleseren din, så den er uavhengig av OS.

Lenke til kommentar
Paint.NET = liten alså bare 1.5MB, masse funksjoner, støtter RAW formater via plugins osv :)

Vel, du trenger i tillegg .NET framework... noe som ikke er direkte smått... og windows proprietært...

Paint.NET er genialt for de som trenger et bilde redigerings program som er enkelt også ;)

Dersom en ikke har brukt paint lignende verktøy før tør jeg påstå at GIMP er nesten like enkelt å lære (og dessuten 100 ganger mer effektivt når du kan det).

hvem har ikke .NET Framework da?

ligger bygd inni Vista sist jeg sjekka, også er det masse andre programer som bruker .NET Framework som ATI Catalyst

Lenke til kommentar

Paint.Net er et enkelt og greit program, men støtter ikke 32bit redigering så vidt jeg kan se. Det vil si at bildene du redigerer her vil "destrueres" med mindre man gjør alle modifikasjoner vha layers (og jeg aner ikke om de har 32 bit presisjon under panseret, noe som også kan indikere at layers vil også "destruere" presisjonen). Dette er en av hovedgrunnene til at så mange sverger til Photoshop.

 

GIMP har jeg prøvd men fyttigrisen for et råttent brukergrensesnitt. Vinduer overalt og aldri den du trenger i fokus. Selv foretrekker jeg flate brukergrensesnitt uten noen vinduer som jeg må flytte på hele tiden (Photoshop er ikke noe bra her heller). GIMP er også forvirrende i språkbruken og kan fort bli frustrerende pga den ikke husker diverse valg man gjorde ved forrige kjøring (som f.eks. hvilken katalog man lagret til).

Lenke til kommentar

Du er ikke den eneste som synes brukergrensesnittet til GIMP er uoversiktlig/uvant. Derfor har initiativrike utviklere laget et program basert på GIMP-motoren men ikledd et helt annet brukergrensesnitt: Gimpshop.

 

GIMPshop is a modification of the free/open source GNU Image Manipulation Program (GIMP), intended to replicate the feel of Adobe Photoshop. Its primary purpose is to make users of Photoshop feel comfortable using GIMP.

 

It shares all GIMP's advantages, including the long feature list and customisability, while addressing some common criticisms regarding the program's interface: GIMPshop modifies the menu structure to closely match Photoshop's, adjusts the program's terminology to match Adobe's, and, in the Windows version, uses a plugin called 'Deweirdifier' to combine the application's numerous windows in a similar manner to the MDI system used by most Windows graphics packages. While GIMPshop does not support Photoshop plugins, all GIMP's own plugins, filters, brushes, etc. remain available.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...