Gå til innhold

AntiVir 8 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå ble jeg redd. Formaterte igår og lastet ned antivir på nytt. Var redd jeg ikke hadde fått med v8, men hadde vist flaks ;)

 

Systemytelsen syns jeg er helt utrolig. Bruker så godt som ingenting ram. Syns også det er enkelt å bruke. Eneste som er dumt er reklamepopupen som kommer opp når man oppdaterer.

Men jeg har satt den til å oppdatere midt på natten og popupen er bare reklame for Antivir betal versjon, så jeg overlever.

Lenke til kommentar
Nå ble jeg redd. Formaterte igår og lastet ned antivir på nytt. Var redd jeg ikke hadde fått med v8, men hadde vist flaks ;)

 

Systemytelsen syns jeg er helt utrolig. Bruker så godt som ingenting ram. Syns også det er enkelt å bruke. Eneste som er dumt er reklamepopupen som kommer opp når man oppdaterer.

Men jeg har satt den til å oppdatere midt på natten og popupen er bare reklame for Antivir betal versjon, så jeg overlever.

Fullversjonen har mere funksjonalitet og ingen pop-up

Lenke til kommentar
Nå ble jeg redd. Formaterte igår og lastet ned antivir på nytt. Var redd jeg ikke hadde fått med v8, men hadde vist flaks ;)

 

Systemytelsen syns jeg er helt utrolig. Bruker så godt som ingenting ram. Syns også det er enkelt å bruke. Eneste som er dumt er reklamepopupen som kommer opp når man oppdaterer.

Men jeg har satt den til å oppdatere midt på natten og popupen er bare reklame for Antivir betal versjon, så jeg overlever.

 

Slik blir du kvitt popup:

http://www.tipsfor.us/2007/08/15/make-avir...on-more-usable/

Lenke til kommentar

Eg køyrer AntiVir på alle mine private Windows-maskiner, og har konvertert eit par andre. Det eg likar best med AntiVir er at det er ikkje noko fancy grensesnitt - det ser bare ut som eit vanleg program, og skal ikkje vere så ulik alle andre (Norton og Avast (standardtema) er gode eksempel på sære grensesnitt). Det einaste andre programmet eg har sett eit slikt grensesnitt på er Trend Micro OfficeScan. Eg håpar ikkje det nye grensesnittet får meg til å leite etter endå eit program.

 

Noen som har testet dette? Hvordan er det i forhold til AVG Free?

 

Og hvordan er den i forhold til Avast, AVG og eventuelle andre gratis'er?

 

AntiVir har fått gode resultat i dei fleste deteksjonstestar. Det eg ser på som fordelar over AVG Free er at du kan bruke planlagte sjekkar (Scheduled scans) utan å måtte køyre det kvar dag, AVG Free let deg bare køyre planlagt sjekk kvar dag, eller aldri. I tillegg likar eg grensesnittet i AntiVir betre enn i både AVG og Avast.

 

Eg har ikkje testa om AntiVir let seg oppdatere utan administratortilgang, noko AVG kan - det er ein stor fordel for dei det gjeld.

 

Fungerer denne med Vista 64-bit?

 

Versjon 7 gjer i alle fall det, så det reknar eg med.

 

-Edit-

 

Ein annan fin funksjon i AntiVir er at dersom du har ei fil som vert merka som infisert, som du vil bruke (fordi du stolar på den, veit at AntiVir tek feil, leikar med Windows-døden e.l.) kan du få AntiVir til å ignorere den. Eg trur du må aktivere Expert mode for å få dette. Forøvrig er det ei grense på kor mange filer du kan kviteliste, men den er stor nok. :)

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
Synes det er litt synd at gratisversjonen ikke har støtte for å scanne epost ved nedlasting. Men har en testpc her som jeg skal installere det på for å teste detlitt ut.

Det er ikke sikkert man trenger en slik funksjon. Hos enkelte antivirus-produsenter har det nærmest gått sport i å inkludere flest mulig "shields" / "monitors" eller hva man kaller det: realtime, email, web, p2p, IM...

 

Mye av dette er totalt unødvendig og trekker bare ressurser fra maskinen. Det viktigste er uansett at man har på realtime/on-access scanner som sjekker alle filer som åpnes eller eksekveres.

 

Gratisversjonen av Avira er uansett bare for privatpersoner, og jeg tror majoriteten av hjemmebrukere heller ikke trenger POP/IMAP scanning fordi de bruker webmail isteden.

 

Men om du liker å bruke et dedikert epost-program, og ønsker scanning av innkommende mail, så kan jeg anbefale Thunderbird (istedenfor ymse MS-produkter, hint-hint ;) ), for i Thunderbird skal du ikke behøve slik scanner. Bare gå på Options->Privacy->Anti-virus og skru på valget der. Dermed trenger du altså ikke en dediktert epost-scanner, slik som man kanskje må ha hvis man bruker Outlook (av fare for å korrumpere hele mailboxene, som har skjedd med enkelte antivirusprogrammer som har puttet alle filene i karantene fordi de ikke har kunnet håndtere én enkelt mail for seg)

Lenke til kommentar

Et lite tips som egentlig ikke har noe som helst med artikkelen å gjøre, men alikavel kan være greit å vite.

 

Jeg slet lenge med å finne antivirus til serveren min som kjører Windows Server 2003. Prøvde et titals gratisprogrammer og ingen ville kjøre på server OS. Fant tilslutt ClamWin. Det er gratis og funker på server OS. Veldig simpelt og greit grensesnitt

Lenke til kommentar
Jeg slet lenge med å finne antivirus til serveren min som kjører Windows Server 2003. Prøvde et titals gratisprogrammer og ingen ville kjøre på server OS. Fant tilslutt ClamWin. Det er gratis og funker på server OS. Veldig simpelt og greit grensesnitt

Clam har den fordelen at det er fri programvare (eneste frie antivirus?) og ikke bare gratis. Den er vel særlig populær på mailservere og andre servere, og kjører på de fleste plattformen, inkl Linux.

 

Men vær obs på at ClamWin ikke har realtime-scanning! Kun manuell scanning av filer.

Lenke til kommentar
I tillegg likar eg grensesnittet i AntiVir betre enn i både AVG og Avast.

Kan du se om det er samme grensesnitt i versjon 7 og 8?

Synes 8'ern ser litt simplere ut enn screenshots jeg finner av 7'ern ?

 

Installerte no, eg er ikkje veldig nøgd med grensesnittet. Det har gått frå "flott" til "tja, ok". Innstillingane vert heldigvis presentert på same måte som tidlegare, men hovuddialogen er meir Norton-ifisert (utsjånad, ikkje ressursbruk) enn den var. Eg gidder nok ikkje å finne eit anna program, men eg vil sakne grensesnittet i versjon 7.

 

Noen som vet om denne har "realtime/on-access scanner"? Altså at den kontinuerlig passer på systemet, og at den ikke kun finner virus og dritt når den en gang i blant scanner systemet?

 

Det har den. :)

Lenke til kommentar

Har kjørt gratisversjonen av denne en god stund nå, og la merke til at nedlastingen av update i går tok lengre tid enn vanlig, skjønner nå hvorfor :) Synes dette gjør en like god jobb som AVG, Kaspersky og andre (Merk: I vanlig bruk, aka. jeg har ikke fått noe virus (blokkert) med noen av disse programmene), og bruker omtrentlig like lite ressurser.

 

Man får en enkel reklamepopup for fullversjon hver gang programmet laster ned nye definisjonsfiler, dette ser jeg ikke på som noe problem i det hele tatt. Popupvinduet stjeler ikke fokus, og kan lukkes med en gang... fungerer egentlig som en liten påminnelse om at din antivirus er blitt oppdatert, lever så gjerne med dette mot å ha gratis og godt program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...