Gå til innhold

Dell vil lansere lavkost-bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende med ennå mer konkurranse i det markedet ja! Hele billig-mini-bærbar-markedet er jo et helt nytt marked.

 

Jeg regner med Dell hev seg på dette først når de hørte at HP skulle gjøre det.

 

Den store utfordringen for produsentene blir om de klarer å lage de billige nok til å konkurrere mot sine egne billig-bærbare i litt større format. PCer i prisklassen 4-5000 kr og 15,4" skjerm har jo som regel svært mye kraftigere maskinvare og langt bedre funksjonalitet.

 

Skal slike maskiner lykkes i Norge så tror jeg de bør koste godt under 4000 kr. HP Compaq 2133, Macbook Air og Lenovo X-serien er små bærbare langt over den billige prisklassen.

 

PS. Håper forresten at maskinene leveres med Linux ferdig installert som standard for å få ned prisen.

Lenke til kommentar
dette er temmelig praktisk, med tanke på at konkuranse gjir lavere priser. spørsmålet er om du kan drive foto/video redigering, og andre daglidakse ting

Man kunne redigere både bilder og video for 10 år siden på 3-400 MHz prosessorer så det skal nok gå bra med disse også. Det hele er et spørsmål om tolmodighet. ;)

 

Jeg regner med at Atom-prosessorene blir ca 5 ganger så rask som Pentium II 300 MHz og ca 1/5 så rask som en Core 2 Duo E6600.

Lenke til kommentar

Jeg fikk selv tak i en Strøken Dell 700M for litt tid siden og må si den er griselekker (forøvrig aldri lansert i Norge) Selv om den er litt eldre så fungerer den helt greitt med 12" skjerm, 1.6ghz cpu og 2gb minne, men jeg kommer selvfølgelig til å kjøpe enn EEE 900 eller noe annet når de andre produsentene kommer på markedet med ultraportable.

Lenke til kommentar

Jeg er selv eier av en Samsung Q1P UMPC og må si at det jeg savner mest med denne er som andre indikerer, litt høyere oppløsning. 1024x640 hadde vært ypperlig. Men også bittelitt større skjerm hadde gjort seg, 1-2 tomme mer slik som EEE-900. Ellers er det en ypperlig liten maskin og fungerer fint der en slik maskin passer, i sofa, på reisen og i bilen. Touch skjerm er i hvertfall must på slike. Har jeg behov for å knotte større mengder tekst så kopler jeg i et tastatur, men som oftest funker onscreen keyboard fint (jeg bruker Inscribe sitt som kan dekke hele skjermen så selv pølsefingrene mine treffer knappene).

 

At Dell hiver seg på båten er veldig bra. Generelt mye bra som kommer av ultraportable og man kan vel takke Asus for det siden de har satt listen for hva folk bør betale for slike. Rundt 3000 kr maks. I så måte var min Q1P 3 ganger så dyr. :blush:

Endret av johncl
Lenke til kommentar
Skal slike maskiner lykkes i Norge så tror jeg de bør koste godt under 4000 kr. HP Compaq 2133, Macbook Air og Lenovo X-serien er små bærbare langt over den billige prisklassen.

 

PS. Håper forresten at maskinene leveres med Linux ferdig installert som standard for å få ned prisen.

 

jepp, jeg vil helst se prisen ned rundt 2000 etter moms og selgers prosenter lagt på. noe annet og en kan like gjerne plukke opp en billigmaskin fra ett hvilket som helst merke (selv om da får mer vekt å drasse på). men da må enten dollarkursen gå gjennom gulvet og håndhilse på rubelen, eller så må momsen forkastes her i landet, for jeg tror før-moms prisen er allerede ved smertegrensen for produsentene...

Lenke til kommentar

Dell har jo allerede linuxtilbud på en rekke maskiner, men dessverre ikke i Norge. Personlig har jeg en opp-specket Inspiron 9400 hvor bluetooth (og stort sett alt annet) funker ut-av-boksen. Likevel er jeg redd du har rett. Tror vi bare må glede oss over at det tross alt går fremover. Hvem skulle trodd det vi ser i dag for et par år siden. Ikke mer enn et års tid siden det var rimelig harde diskusjoner her inne om hvor uendelig urealistisk mange mente linux var på laptop for menigmann. Nå flommer nettet over av lovprising av hvor intuitiv og enkel eeepc er. Til og med Via har åpnet opp spesifikasjonene sine, dette begynner virkelig å ligne på noe.

Lenke til kommentar

jepp, det beviser at linux ikke er stort vanskeligere den windows eller osx, så lenge den kommer ferdig installert og tilpasset maskinen den skal kjøre på ;)

 

men greit nok, nå er guien på eeepc veldig kraftig tilpasset. fra hva jeg har forstått så vil linux tilbudet fra hp på sin småtass være dønn standard suse.

 

tingen fremover blir vel å venne folk til en "uvanlig" måte å legge inn programmer på. fremfor å jakte på download.com og tilsvarende sider for programvare, fyr opp ett program på maskina og sjekk der.

 

folk pr i dag er vel for vant til: last ned, dobbelklikk, neste^N...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...