Gå til innhold

Skeptisk til prisfall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med artikkelforfatteren. Det er mange som har påstått i andre tråder om bluray at prisene vil falle mye nå som HD DVD er ute av kampen. Det har jeg betvilt hele veien og artikkelen hos HW/Digitimes støtter det synet.

 

Problemet er den kostbare laseren som har høy feilprosent i produksjonen. Platene vil også være dyrere å produsere siden produksjonsutstyret må skiftes ut fra DVD til Bluray-utstyr. Samt innkjøp av det patenterte og tynne beskyttelseslaget til Bluray.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med artikkelforfatteren. Det er mange som har påstått i andre tråder om Blu-ray at prisene vil falle mye nå som HD DVD er ute av kampen. Det har jeg betvilt hele veien og artikkelen hos HW/Digitimes støtter det synet.

 

Problemet er den kostbare laseren som har høy feilprosent i produksjonen. Platene vil også være dyrere å produsere siden produksjonsutstyret må skiftes ut fra DVD til Blu-ray-utstyr. Samt innkjøp av det patenterte og tynne beskyttelseslaget til Blu-ray.

 

Stemmer det ikke også at HD-DVD var billigere å produsere fordi teknologien var mer lik eksisterende teknologi (DVD)?

 

Moro at de som ropte heia Blu-ray og sa at prisen ville falle når HD-DVD forsvant kan ete i seg ordene igjen...

Lenke til kommentar

Som forventet. Har hatt PS3 en god stund, men jeg kjøper fortsatt filmene på DVD. Det blir ikke aktuelt for meg å hoppe over før prisen på filmene synker betraktelig. Vil tro at "folk flest" er mer skeptisk til slike oppgraderinger enn meg, og følgelig venter enda lenger.

 

Om prisene ikke faller raskt nok, kan det fort skje at nedlastningstjenester blir "mainstream" før BR får skikkelig fotfeste. Trur eg.

Lenke til kommentar
Om prisene ikke faller raskt nok, kan det fort skje at nedlastningstjenester blir "mainstream" før BR får skikkelig fotfeste. Trur eg.
Har en liten misstanke om at det allerede ER rimelig "mainstream", kanskje ikke for Ola Nordmann flest men det skal ikke lange tiden for "vår" generasjon kommer til det tidspunktet vil jeg tro.
Lenke til kommentar
About TiVo Video Download

 

TiVo Video Download is a new feature through which TiVo subscribers can download movies, TV shows, and other video programming directly to their TiVo DVR over broadband. TiVo Video Download requires that your TiVo box be connected to broadband. TiVo Video Download does not interfere with TV recording, watching recorded programming, or other TiVo functions.

 

Jada...nedlastingstjenester tar over om ikke lenge. Vi i Norge er ofte rimelig kjapt ute med sånt (utrolig nok), men på dette området er vi treig ser det ut til. Det er jo først nå de fleste TV-kanaler tilbyr live-stream av tilbudet deres...

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel Denon DVD spiller som begynner å skrante litt. Blue Ray er fremdeles ikke aktuelt da jeg i tillfelle også må bytte surround forsterker for å få glede av DTS HD og de andre HD lydformatene.

 

Overgangen til Blue Ray vil altså koste ca 15 000 kr uten en eneste film i huset.

Det tar nok tid før store deler av befolkningen har både flatskjerm og surroundforsterker med HDMI og muligheter for HD lyd.

 

Så er det jo prisen på filmene da......

 

Jeg tror Blue Ray vil bli forbeholdt friker slik som laserdisken var i gode gamle dager

Lenke til kommentar

For oss "nerder" som bare har DVD-spiller kan man enkelt få HD-kvalitet på alle DVD-filmer ved å bruke en PC til å oppskalere bildet. Jeg har en kompis som har satt opp en slik HTPC og resultatet er utrolig! Sylskarpt bilde! Han bruker ffdshow til å stille inn dette. Om noen ønsker flere detaljer kan jeg skaffe det.

Lenke til kommentar

Jepp, kvaliteten på DVD-filmer er høyst variabel, og med det rette utstyret mer enn god nok til å nyte film også på store TV-er. Jeg sitter nært opptil min 40" hjemme og kan f.eks. nyte den visuelle kvaliteten i DVD-utgaven av TV-serien Heroes, som åpenbart har hatt kvalitet som et stikkord.

 

Hvis man har en dårlig oppskaleringsenhet så vil det naturlig nok se ille ut på skjermer som er laget for høyere oppløsning, men det betyr ikke at ikke DVD-formatet kan være godt nok i massevis om det behandles skikkelig.

Lenke til kommentar

Vel, det er vel ikke akkurat noen bombe at prisene ikke synker når man går fra konkurranse til tilnærmet monopol. De eneste konkurrerende produktene (som kan presse prisen på Blu-ray nedover) er DVD og nedlastingstjenester.

 

Jeg tror at folk flest vil fortsette å bruke DVD, og anse det som godt nok (de fleste anser sannsynligvis DVD for fortsatt å være noe "nytt"). I motsetning til VCR og audio-kassetter, som hadde en lang levetid og heller tvilsom kvalitet, og som ble erstattet av DVD og CD.

 

I tillegg tror jeg at nedlastingstjenester vil komme mer og mer, og dette vil sannsynligvis etter hvert ta mye av markedet for de mer "kresne".

Lenke til kommentar
For oss "nerder" som bare har DVD-spiller kan man enkelt få HD-kvalitet på alle DVD-filmer ved å bruke en PC til å oppskalere bildet.

Ja for all del, man kan oppskalere en DVD til å fylle mer oppløsning enn det som faktisk er på DVDen, og en PC gjør det kanskje bedre enn TVen ville klart selv, men det gir deg ikke HD kvalitet.

 

Jeg bruker selv en bærbar PC til å mate HD TV'en (full 1080 støtte) og kvaliteten på DVDer plager meg ikke nevneverdig, selv om skavankene er klart mer synlig enn på den gamle 32" CRT TV'en. Men det er en vesentlig forskjell mellom å se selv en veldig godt laget DVD og å se en mkv sourcet fra BR/HD-DVD. Og jeg har "bare" en 42" TV.

 

Jeg forventet ikke at forskjellen skulle være så synlig. Nå er jeg bare trist for at BR er så DRM infisert at det ikke er aktuelt å kjøpe. For jeg skulle så gjerne ha betalt en gang til for å få et par av DVDene mine i HD versjon og gått over til å kjøpe HD fra nå av.

Lenke til kommentar
For oss "nerder" som bare har DVD-spiller kan man enkelt få HD-kvalitet på alle DVD-filmer ved å bruke en PC til å oppskalere bildet. Jeg har en kompis som har satt opp en slik HTPC og resultatet er utrolig! Sylskarpt bilde!

Oppskalering av DVD-filmer til HD-format kan bli bra det, men det er ikke "HD-kvalitet" slik du får fra HD-DVD/Blu-ray (eller fra en videofil på PC-en).

 

DVD bruker MPEG2-enkoding - et "lossy" videoformat. MP3 er et tilsvarende "lossy" audioformat. Hva skjer om man "oppskalerer" en 128kbps MP3-fil til 320kbps MP3-format? Med en god konverter kan resultatet bli bedre enn 128k-versjonen, men det blir aldri like bra som om man hadde startet med 320kbps i utgangspunktet.

 

På samme måten er det med video. Et DVD-bilde inneholder 720x576 = 414720 pixels. Et HD-bilde inneholder (minst) 1280x720 = 921600 pixels. Oppskaleringen går altså ut på å "gjette" hva de manglende 506880 pixlene skal være ...

Lenke til kommentar
Jepp, kvaliteten på DVD-filmer er høyst variabel, og med det rette utstyret mer enn god nok til å nyte film også på store TV-er. Jeg sitter nært opptil min 40" hjemme og kan f.eks. nyte den visuelle kvaliteten i DVD-utgaven av TV-serien Heroes, som åpenbart har hatt kvalitet som et stikkord.

 

Hvis man har en dårlig oppskaleringsenhet så vil det naturlig nok se ille ut på skjermer som er laget for høyere oppløsning, men det betyr ikke at ikke DVD-formatet kan være godt nok i massevis om det behandles skikkelig.

 

Blir vel litt smak og behag, oppskalert DVD er ikke helt det samme etter man har sett HD, ihvertfall synes jeg det. Og det gjelder heroes også :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...