Gå til innhold

Trøbbel for Gmail


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det viser seg, ifølge arstechnica.com, at store antivirusprodusenter har jobbet med å undersøke Gmail-tjenesten på en annen måte enn tidligere.

 

Så det er egentlig trøbbel for antivirusprodusenter og ikke for GMail.. Misvisende overskrift!

 

Egentlig ikke fordi det som er utgangspunktet for problemstillingen er CAPTCHA-cracket.

Lenke til kommentar
Hmm, har ikke merket noe som helst jeg. Sjekket over spam-kassen og fant bare dritt. Ingenting relevant der ihvertfall

 

Har heller aldri hatt noen problemer med anti-spam i gmail, men i hotmail derimot.... En helt annen sak. Der havner jo mail du vil ha opp som spam hele tiden. Takk til google for en bedre mail tjeneste enn hotmail/live mail eller hva det nå heter.

Lenke til kommentar

CAPTCHA-systemet til Gmail kan vel med fordel endres til det bedre, ja. Det er mange flere og bedre måter å skille menneske fra robot enn å vise et grafisk bilde med litt tekst på og spørre hva som står der.

 

F.eks. kan man vise mange bilder av en ting, hvor ett av bildene ikke hører hjemme blant de andre. F.eks. viser man ni bilder, der åtte er biler og ett er av et eple. En annen måte er å stille abstrakte spørsmål som bare et menneske kan svare på. F.eks. hvorfor kan vi ikke vite om vi vinner i lotto neste uke? Og så valg mellom seks alternativer. Kombinasjoner av disse er enda bedre.

Lenke til kommentar
Hmm, har ikke merket noe som helst jeg. Sjekket over spam-kassen og fant bare dritt. Ingenting relevant der ihvertfall

Ikke vil du gjøre det heller. Hvis meldingen ikke ble levert så havner den jo ikke i spam-kassen. Da havner den ingen steder, eventuelt forsvinner.

 

Problemet her er vel at ISPer og antivirusprogrammer / antispamprogrammer blokkerer meldingene fulstendig slik at de ikke kommer fram. Hvis jeg tolket det riktig.

Lenke til kommentar
F.eks. kan man vise mange bilder av en ting, hvor ett av bildene ikke hører hjemme blant de andre. F.eks. viser man ni bilder, der åtte er biler og ett er av et eple. En annen måte er å stille abstrakte spørsmål som bare et menneske kan svare på. F.eks. hvorfor kan vi ikke vite om vi vinner i lotto neste uke? Og så valg mellom seks alternativer. Kombinasjoner av disse er enda bedre.

 

Alt det du lister opp er eksempler på ting hvor man må lage oppgavene manuelt.

Disse oppgavene tar dessuten lang tid å lage. De er dermed dyre i drift og man kan kun lage kun en begrenset mengde med oppgaver (som crackere enkelt kan slå opp i en database for å løse). Å løse oppgavene tar også bare noen sekunder/få cent å ha noen i Kina for å løse oppgavene manuelt.

Jeg har derfor liten tro på at noe slikt vil kunne stoppe crackerne.

Lenke til kommentar

Sikkert riktig, men nå var dette bare et par ting jeg kom på i farten. De som sitter og skal lage noe nytt har jo lengre tid på seg. Dessuten har man kommet et langt stykke på vei hvis hackerne trenger noen underbetalte kinesere til å manuelt løse oppgavene.

 

Men jeg tror ikke slike oppgaver nødvendigvis får så begrenset mengde. Husk at man kan randomisere rekkefølgen på bildene i tillegg til innholdet på bildene, og det samme gjelder for svaralternativene. Da vil det bli enda vanskeligere å bare "slå opp i en database" for å finne svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...