Gå til innhold

Creative Suite CS4 får 64-bit støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er overrasket over at det har tatt så lang tid. Det er hele 5 år siden 64bit prosessorer ble lansert og over 6 år siden 64bit ble tatt i bruk av programmerere til å utvikle blant annet operativsystemet SUSE som var klar på lanseringsdagen av den første 64bit-prosessoren.

 

Photoshop er et av de programmene som alltid har hatt god nytte av mye minne siden det behandler mange store bilder med mange lag og en lang historikk. Da synes jeg der er merkelig at det har tatt så lang tid. Støtte for mye minne burde vært på prioriteringslista for veldig mange år siden. Behovet har vært svært forutsigbart og kundene har ventet.

 

Adobe burde for lengst ha byttet programmeringspråk om utviklingen har stått parkert de siste 5-6 årene.

Lenke til kommentar

Adobe har vel som de fleste andre nok å gjøre og må prioritere. Og funksjonalitet som svært få kan benytte havner gjerne langt nede på listen. 64-bits OSer må jo få en viss markedsandel før det er noe poeng å lage 64 bits versjoner, og det er vel først med 64 bits Vista at det selges noe særlig 64-bits for desktop bruk på Windows siden.

 

På Mac er det jo litt annerledes, men hvis de har låst seg til et ikke-supportert språk har de jo et lite problem der. Selv om det er en liten andel som ikke greier seg med 32 bits adresseområde i Photoshop.

Lenke til kommentar

Simen1: Adobe har fokusert veldig mye på to ting: brukergrensesnitt og fotografi relaterte funksjoner. Jeg vil si at de har gjort store forbedringer i nevnte områder, men utover det så er ikke den helt vanvittige forskjellen mellom Photoshop 6 og Photoshop CS3(10)

 

Årsaken til at 64-bit støtten mangler i Mac-versjonen skal være at Apple visstnok har stoppet utvikling av 64-bit støtten for utviklingsspråket Carbon. Det betyr at 64-bit Mac-programmer må skrives i språket Cocoa i stedet for Carbon.

Carbon er et klassebibliotek, ikke et språk.

Lenke til kommentar

Det minner meg om en annen tråd, et annet sted på forumet. Der er det noen som tror at Mac egner seg bedre til bildebehandling enn Windows. Nå er altså den objektive dommen falt: Med CS4 er Windows udiskutablelt den beste plattformen for Photoshop!!!

 

It burns, MacFanboys. Doesn't it?

 

Ps: For noen år tilbake offentliggjorde Adobe benchmarktester for sine programmer, og datidens Pentium var raskere til Photoshop enn Mac. Det førte til svært høylydte protester fra Apple som truet med både det ene og det andre. Det var selvfølgelig tomme trusler, i og med at selv Steve Jobs ikke kan motsette seg en verifiserbar sannhet, samme hvor full av varm luft han er.

 

Ps: Ps: Jeg bruker både Mac og Win PC privat.

Lenke til kommentar
Det minner meg om en annen tråd, et annet sted på forumet. Der er det noen som tror at Mac egner seg bedre til bildebehandling enn Windows. Nå er altså den objektive dommen falt: Med CS4 er Windows udiskutablelt den beste plattformen for Photoshop!!!

 

It burns, MacFanboys. Doesn't it?

 

Ps: For noen år tilbake offentliggjorde Adobe benchmarktester for sine programmer, og datidens Pentium var raskere til Photoshop enn Mac. Det førte til svært høylydte protester fra Apple som truet med både det ene og det andre. Det var selvfølgelig tomme trusler, i og med at selv Steve Jobs ikke kan motsette seg en verifiserbar sannhet, samme hvor full av varm luft han er.

 

Ps: Ps: Jeg bruker både Mac og Win PC privat.

 

Det er vel ikke Apple sin feil at Adobe har låst seg til feil kodebibliotek? Men ja, ser ut som CS 4 blir bedre under Windows enn under Mac Os X, i allefall til Adobe får fart på seg og porter til Cocoa.

 

Kan ikke si at jeg kjenner noen brennmerker på kroppen, men så kjenner jeg ikke noe spessielt hat mot andre platformer heller da. (Vel, er ikke helt på god fot med Access, en av de få MS Office produktene som ikke finnes til Mac)

 

Apple har i flere år brukt Intel prossesorer i Macene btw, så er vel neppe noen hardware spesifikke ting som gjør at photshop vil være raskere under windows enn under os x. (http://www.apple.com/intel/)

Lenke til kommentar
Adobe har vel som de fleste andre nok å gjøre og må prioritere. Og funksjonalitet som svært få kan benytte havner gjerne langt nede på listen. 64-bits OSer må jo få en viss markedsandel før det er noe poeng å lage 64 bits versjoner, og det er vel først med 64 bits Vista at det selges noe særlig 64-bits for desktop bruk på Windows siden.

 

På Mac er det jo litt annerledes, men hvis de har låst seg til et ikke-supportert språk har de jo et lite problem der. Selv om det er en liten andel som ikke greier seg med 32 bits adresseområde i Photoshop.

 

Hele grunnen til at 64-bits os ikke tar av er jo på grunn av selskaper som adobe som verken gir ut ps, flash eller andre ting for 64-bit. Hvor mange gidder da å bytte når de ikke får brukt programmene sine.... Sånne gjerdesittere holder igjen utviklinga med mange år.

Lenke til kommentar
Hele grunnen til at 64-bits os ikke tar av er jo på grunn av selskaper som adobe som verken gir ut ps, flash eller andre ting for 64-bit. Hvor mange gidder da å bytte når de ikke får brukt programmene sine.... Sånne gjerdesittere holder igjen utviklinga med mange år.

 

Jeg sitter med Vista64 og 8GB RAM. Det er ikke noe problem å kjøre 32-bits programmer, og siden operativsystemet styrer hukommelsen betyr det at et 32-bits program kan få opptil 4GB å boltre seg på. Et 32-bits operativsystem kan kun håndtere 4 GB, og da må den samtidig mappe hukommelse til skjermkort etc. inn i de 4 GB, slik at man i praksis sjelden har tilgang til mer enn ca. 3,5 GB til bruk for operativsystemet og alle programmene. Trenger man mer må operativsystemet ta harddisker/flashdisker til hjelp. Ikke så dumt med 64-bits OS selv om man bare kjører 32-bits programmer :-)

Lenke til kommentar

Jeg må si at det gleder meg INTENST at Adobe endelig begynner å gå løs på 64-bits programvare. Jeg trodde det varbare Photoshop til å begynne med, men dersom det er rett at det er hele CS4, har vi VIRKELIG grunn til å glede oss.

 

Etter å ha jobbet på 64-bits vista på desktop og laptop over ett år, og etter å ha sett syke problemer oppstå på 32-bits systemer, ville ikke ti ville hester klart å fått meg tilbake på den plattformen.

 

Det er en tragedie at Adobe står for en stor del av powerbrukerne på PC, og så har de verken 64-bits- eller flerkjernestøtte. (Og ikke minst at de ENDA ikke har klart å slippe en 64-bits flash player som gjør 64-bits browsing mulig).

 

Men dette er nå et skritt i riktig retning. Vi håper på flere nyvinninger der i gården.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...