Gå til innhold

Intervju: Mannen bak Arch Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SE HER JA! Det var på tide! Meget interessant artikkel. Har ventet en stund på at denne skulle komme.

 

En liten sidenote til siste del av artikkelen, hvorfor ikke teste Archlinux med openbox som WM? For virkelig få føle hvor raskt og pålitelig arch faktisk er?

Endret av xerg
Lenke til kommentar

Dette ville eg like å vite om dere foretar tester av slike distroer:

- Hvor vanskelig/enkelt det er. (under installasjon, og basis konfigurasjon)

- Hvordan tilgangen til pakker er.

- Hvor enkelt konfigurerbart det er.(Noen lager til forvirrende config filer, og har en merkelig mappestruktur, slike ting kan være verdt å nevne)

- Stabilitet, og hvor raskt det er. (Om pakkebrønnene er nede til tider osv, så er det jo et stort minus)

- Og kanskje det viktigeste med slike distroer er vel egentlig communitiet. Om de har et godt forum, og flere hjelpsomme folk, så er jo det et STORT pluss. (Nevn gjerne plasser man kan få hjelp. IRC kanaler, forum, mailing lists, howto sider, +++, i tilfelle folk har lyst å teste selv.)

 

Og ta med hvem det kan passe for i oppsummeringen. Nybegyndere, erfarne, folk som vil lære noe, folk som vil utvikle noe nytt, folk som vil ting bare skal funke, folk som vil at alt skal kunne konfigurerest, osv.

 

Og sammenlign for all del litt i forhold til andre distroer dere har testet.

 

 

 

Litt off topic:

Skulle egentlig likt å sett slik anbefalning side for distroer, noe ala det dere har for maskiner. (For kontorarbeider, utvikler, heimepc, multimedia pc, server, osv. Dere har vel neppe testet nok til å kunne gi gode tips på alle områder enda da, men kult hadde det vært.)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke kan lese skript, så bør du lære deg det.

 

Vi er ikke interessert i å holde hender. Hvis du vil lære noe, bør du være forberedt på å lære deg det selv istedenfor å få noen til å forklare det for deg.

Her har vi holdninger som passer godt til oppskriften til suksess, ja.. Tror jeg holder meg til Ubuntu, jeg.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke kan lese skript, så bør du lære deg det.

 

Vi er ikke interessert i å holde hender. Hvis du vil lære noe, bør du være forberedt på å lære deg det selv istedenfor å få noen til å forklare det for deg.

Her har vi holdninger som passer godt til oppskriften til suksess, ja.. Tror jeg holder meg til Ubuntu, jeg.

 

Nå er nok ikke målsetningen til Arch å oppnå suksess heller. Hold deg for all del til Ubuntu, hensikten med Arch er jo å tilby en distro for nerds, laget av nerds (for å sette det på spissen).

 

Noen trives godt med litt fikling (inkl. megselv), mens andre (mange) hater det. Godt det finnes alternativer for alle.

 

Og, det finnes mye dokumentasjon til Arch, så man trenger jo ikke å finne ut alt selv, man trenger ikke kunne mer enn å lese (engelsk). Dokumentasjonen kunne nok vært bedre, men det gjelder nok for Ubuntu også.

Lenke til kommentar
heh, skal jeg be hardware.no staben om å ta en titt på gobolinux nå som dem driver å skriver om alternative distroer?

 

Når ble arch alternativ?

 

kommer vel an på hvordan en ser på det. men jeg skulle tro at alle distroer som ikke er fedora, debian, ubuntu eller suse kan regnes som alternative ;)

Lenke til kommentar

Skinney: Jeg må virkelig få rose deg for GNU/Linux artiklene dine. Det er svært sjeldent jeg leser så fyldige og godt skrevet artikler om dette temaet på norsk.

 

Selv var det ArchLinux som ble killer-distroen som fikk meg til å gå helt bort fra Windows på arbeidsstasjonen min. Det er nå gått tre måneder siden jeg la inn Arch og jeg ser meg ikke tilbake.

 

Jeg har lenge sett etter en så kraftig og simpel distro og har brukt Gentoo og Debian i lengre perioder, men når jeg oppdaget ArchLinux var det ingen tvil.

Lenke til kommentar

Det jeg kunne ønske meg i disse artiklene er at når man omtaler et brukergrensesnitt eller en norsk utviklers prosjekt, at det da lenkes til disse. Det hadde gjort det lettere for meg som bruker å finne frem til dem uten å måtte ta turen innom Google, og kanskje bidratt til at disse prosjektene fikk mer feedback og oppfordringer.

Lenke til kommentar
distrowatch.com ;)

 

Olear har da vel link til Draco i signaturen sin.

 

Uhm, hvem skrev du det til?

 

Hvis den var ment til meg, leste du i det hele tatt artikkelen før du postet på forumet? Jeg anbefaler deg å lese gjennom før du poster, for da slipper du å poste meningsløse innlegg.

 

Det jeg ønsker meg var altså lenker til Yaourt, Alunn og KDEmod

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...