Gå til innhold

Abit satser på skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det rom for enda flere skjermkort-produsenter i dagens marked? Luft gjerne dine meninger i forumtråden nedenfor.

 

 

produsenter? av hva? klistremerker?? er vel det abit blir å gjøre sette klistremerker på korta :p

 

men vi har jo asus,msi,gigabyet osv så hvorfor ikke abit??

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Dette er bra. Abit har vært litt slappe og fraværende i det siste, også på HK-fronten (med unntak av QuadGT). Hvis de bare hadde lagd noen X48-kort nå...

 

Og med 200 skjermkort(klistre)merker(e) på markedet allerede, kan det skade med ett til?

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Er det egentlig overhode noen forskjell på for eksempel 8800GT fra ASUS, Abit, Club3D, EVGA osv..?

 

Er det ikke helt identiske, bortsett fra at det ene står det ASUS på, og det andre står det EVGA på?

Også innholdet i bundelen da, men skjermkort i seg selv er vell kliss like? Samme BIOS og alt?

Lenke til kommentar

Er det rom for flere skjermkortprodusenter i markedet?

 

Tja, sikkert - hvis de klarer å skille seg ut på en eller flere måter. Det er rom for dem som klarer å lage/levere gode drivere til alle de store operativsystemene (Windows, OSX og Linux); det er rom for dem som har fantasi til å levere skjermkort med andre kontakter enn de to vanlige DVI-kontaktene; det er rom for dem som vil konkurrere på pris; og det er sikkert rom for dem som vil levere overklokkede entusiastprodukter.

 

Men jeg tviler på at Abit er den rette til å levere dette. Da har jeg mer tro på at Asus vil ta mer av markedet fra de andre eksisterende produsentene.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at skjermkort fra ulike produsenter fremstår som svært like. Imidlertid er det slik at skjermkort-produsentene selv bygger opp kortene, dvs velger hvilken PCB (printkort) som skal brukes, kondensatorer, strømregulering, minnebrikker og kjøleløsning. Det kan være en del variasjoner fra produsent til produsent på disse områdene, men det varierer jo.

 

Hva bør en skjermkort-produsent gjøre for å skille seg ut? Gode og støysvake (lydløse) kjøleløsniger er jo en mulighet, men dette har jo flere hoppet på de senere årene. Kan støtte for ESA være smart? Ekstra gode support/garanti-ordninger? Hva får deg til å velge et skjermkort fra en produsent fremfor et tilsvarende fra en annen produsent?

 

Gode drivere (inkl. Linux) nevnes over her - godt poeng, men dette bør vel i så fall komme alle kortprodusentene til gode?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg først og fremst ville sett på hvilke kontakter og hvilken kjøleløsning skjermkortet måtte ha. Pris er også viktig. Kanskje det viktigste for å peile seg inn på hvilket segment en velger ihvertfall.

 

Har selv ofte valgt budsjett segmentet. Men det er ikke alltid det tilfredstiller med sine begrensede spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Ja, det er enkelt og greit noen få hovedfaktorer de kan satse på:

 

- Funksjon: spesielle kjøleløsninger som er mer effektive/lydløse, lavprofilkort, single slot i stedet for dual slot, miljøvennlighet

- Design: Det mest attraktive ytre (les: klistremerker) kan skille dem ut fra mengden

- Service: Lengre garanti, bedre oppfølging med egne drivere

- Annen merverdi/markedsføring: Gratis spill og programmer og ekstrautstyr (overganger, kabler, SLI/crossfire-kort) etc.

- Pris: På kompromiss med de andre merverdifaktorene kan de være billigere enn konkurrentene, men likevel levere fullgode produkter som mange vil kjøpe bare pga. pris/funksjonalitet

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Plass er det om de ikke planlegger bare å bygge NV referanse design og trykke dit ett klistremerke!

For meg får pris en veldig stor vekt av hvilket kort jeg velger, deretter kommer kjøleløsning og nå nylig støy.

Spesielt om det er en kjøleløsning som kanskje bråker litt under bruk men er veldig stille når PC-en er i 2D modus og står på over natten.

Må ærlig innrømme at jeg ikke bryr meg så mye om kortet er miljøvennlig, men jeg liker at det bruker lite strøm så jeg slipper å tenke på strømforsyning til PC-en

Lenke til kommentar
Hva bør en skjermkort-produsent gjøre for å skille seg ut?

Jeg savner de mer komplette multimediakortene som har maskinvareaksellerering av MPEG2 o.a., mange I/O-kontakter for forskjellige enheter (gjerne med ekstra brakett), og programvare for multimediavisning og -kopiering. Sjelden man finner dette i dag fra bare én leverandør og man må derfor sette sammen maskinvare og programvare fra flere.

 

Kan støtte for ESA være smart?

Absolutt! ESA-initiativet fra nVidia har jeg tro på.

 

Hva får deg til å velge et skjermkort fra en produsent fremfor et tilsvarende fra en annen produsent?

Jeg sikter meg først inn på et prissegment (GT som regel) og så ser jeg på funksjoner, ytelse og pris innenfor det segmentet. Men jeg må si at funksjoner egentlig er det viktigste og jeg ville valgt et annet segment dersom det dukket opp et funksjonsrikt skjermkort som skilte seg vesentlig ut.

 

Gode drivere (inkl. Linux) nevnes over her - godt poeng, men dette bør vel i så fall komme alle kortprodusentene til gode?

Ja, men problemet har vært at de fleste kortprodusentene er likegyldige til å levere drivere til annet enn Windows-brukere. Hvis de i det hele tatt har drivere til Linux eller OSX, så ligger det så bortgjemt på nettsiden deres at man må ofte ha hjelp for å finne frem. Nå skjer det ting på dette området også, bl.a. AMD har fått en positiv åpen profil, men jeg tror det er rom for en produsent som satser på å levere komplette drivere - nettopp fordi andre ikke gidder.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Det er laber konkurranse i skjermkortmarkedet.Nvidia på topp, mens på driversiden så ligger de på bunn. Jeg for min del synes skjermkortmarkedet hadde friskere konkurranse før ATi ble kjøpt opp av problemfylte AMD. Nvidia burde jobbe med driverne sine. Finnes såvidt noen oppdateringer ute. De burde også snakke med produsenter av prefabrikerte bærbare PC-er slik at de også kan få nye drivere. Nvidia kommer såvidt ut med noen oppdateringer, tar jo en evighet. Mens New AMD eller ATi kommer ut med nye drivere nesten hver 2mnd.

Lenke til kommentar
Det er ingen tvil om at skjermkort fra ulike produsenter fremstår som svært like. Imidlertid er det slik at skjermkort-produsentene selv bygger opp kortene, dvs velger hvilken PCB (printkort) som skal brukes, kondensatorer, strømregulering, minnebrikker og kjøleløsning. Det kan være en del variasjoner fra produsent til produsent på disse områdene, men det varierer jo.

 

mener og huske at vi i julekalenderen i fjor fikk et spørsmål om hvem som lagde nvidia koretne??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...