Gå til innhold

Spår Blu-ray nedenom og hjem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, hvis forskeren får rett så vil SSD-enhetene ha 25 GB kapasitet eller mer og koste mindre enn 80 kr pr. stk når Blue Ray blir allemannseie?

 

Blue Ray DVD-er vil fortsatt falle i pris og kanskje etterhvert havne på 4 kr pr. stk som dagens DVD-R? Hvordan skal SSD-enhetene konkurrere med det?

 

Næææææh, skeptisk....

 

Men at Blue Ray for litt å bryne seg på kontra streaming via internett - yep helt klart!

Lenke til kommentar

Hvor mange er det som i dag har Blu-ray-spiller? 0,1% av verdens befolkning? Ca 2-3% av de som har filmavspiller (VHS, DVD, Bluray, HD-DVD) i det hele tatt? Selv om vi antar at det ikke dukker opp nye konkurrenter til dagens filmavspillere så tror jeg det kan ta så mye som 5-10 år før Bluray blir like vanlig som DVD-spillere. Om 5 år vil flashminne koste så lite at det kan bli en reell utfordrer. Hvis det ikke blandes inn sonetull, tung DRM og annet møkk så tror jeg flash kan gå av med seieren mot bluray allerede om 5-10 år.

 

Et viktig moment er prisen på spillerne. Den mest kostbare delen av blyray er det optiske systemet. Flashbaserte spillere vil slippe den kostnaden og vil i tillegg spare seg mekanikken og støyen det medfører. En virkelig filmentusiast ønsker vel ikke en roterende støykilde i stua? En flashbasert spiller vil ikke koste mer å produsere enn de billigste DVD-spillerne koster i dag. Altså noen få hundrelapper. Glimrende opptaksmuligheter og økt innhold av interaktivt materiale ("dataprogrammer") tror jeg vil gjøre at flash får mange gode salgsargumenter over Bluray. De kan med letthet også lages like tynne som en mobiltelefon og mindre enn et halvt A4-ark fordi de ikke trenger plasskrevende mekanikk og heller ikke noe særlig kraftig strømforsyning. 10W holder sikkert bra og de strømforsyningene er veldig små.

Lenke til kommentar

Spørs i hvilken tidshorisont prisen må jo gjerne ned i 10-20 kroner per film før det er aktuelt, dvs ca 6 halveringer fra dagens pris, det tar noen år. Innen den tid tror jeg blu-ray er såpass utbredt at det er en standard, men når blu-ray skal erstattes så håper jeg vi har sett det siste platebaserte filmformatet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg har håpet på siden dvd kom på markedet. da tenkte jeg "at de ikke har lært av problemene med hakker i cd'er" Den gangen tenkte jeg litt mere i bane av forbedre minidisc, men ihvertfall noe som er mye mere fysisk robust. jeg har også troen på at dette kan konkurere med Blu-ray etterhvert. Blu-ray er vel strengt tatt ikke konkuransedyktig enda...

 

EDIT: Må i alle fall få et fysisk alternativ, enten minnepinne eller ssd-disk eller noe sånt. Kan ikke forvente at alt skal bli streamet, selv om det er vel og bra for mange. utrolig kjipt hvis man får en feil halvveis i filmen, og må begynne streamingen fra nytt. Derimot tror jeg streaming kan motvirke piratkopiering til en viss grad.

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Jeg har uansett svært liten tro på Blu-ray som datalagringsformat. Diskene kommer trolig til å være svinedyre i lang tid fremover. Bare se på prisene på dual-layer DVD. Disse har vært ute svært lenge nå og er fortsatt svinedyre, sammenlignet med single-layer.

Eneste nyttige jeg kan se med Blu-ray er som lagringsformat for film.

Lenke til kommentar
Morsomt å lese om slike idiotiske utsagn fra forskere. Såklart vil SSD bli bedre, men til hvilken pris?

32GB minnekort koster i dag fra 1300 kr. Prisene har halvert seg ca hvert år (En del raskere det siste året) og de er forventet å falle i pris tilsvarende de neste årene. I det tidsperspektivet forskeren fra THX prater om (jeg antar ca 5-10 år) så snakker vi altså om en pris på 32GB filmer fra ca 40 kr (5 år) til drøyt 1 krone (10 år) i rene produksjonskostnader på minnet.

 

I tillegg må man se på prisen for spilleren. På grunn av at all den dyre optikken, laseren (og mekanikken) ikke trengs så vil jeg tippe en utsalgspris på rundt 400 kr for de billigste spillerne og virkelig gode spillere til litt under tusenlappen.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt for meg å kjøpe filmer på SSD kort.

Jeg kunne gjerne tenkt meg filmer i samme fysiske størrelse som et kredittkort som bare trenger å plugges inn i fronten av spilleren uten å åpne noen luke. Men helst ikke veldig mye mindre for det bør være plass til tittelen på forsiden og i en fontstørrelse som er lett lesbar. De bør heller ikke være vesentlig større etter min mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

"Kan tape en ny formatkrig"

 

De tapte ikke den forrige..lær dere å skrive "rett".

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg filmer i samme fysiske størrelse som et kredittkort som bare trenger å plugges inn i fronten av spilleren uten å åpne noen luke. Men helst ikke veldig mye mindre for det bør være plass til tittelen på forsiden og i en fontstørrelse som er lett lesbar. De bør heller ikke være vesentlig større etter min mening.

 

Det finnes, ikke glem PSP;

 

0_imtoo-dvd-to-psp-suite-screenshot.jpg

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Enkelte forskere bør nok holde seg til det de kan ja . . . må være greit å ha fast jobb som livsfjern forsker forresten.

 

Hvordan skal Flash-baserte kort bli like billige, eller praktiske, som en liten plastskive? Den gode ideen med rimelig medium vil nok ikke bli borte før vi alle har super-bredbånd til en rimelig penge . . . det er jo tross alt enkelt å slenge en liten blu-ray skive i spilleren. Du kan jo dessuten får plass til hele musikksamlingen når de tar i bruk mange lag.

 

Det vil jo ta evigheter å laste ned HD film i topp kvalitet i dag.

 

Hva skjedde med holografisk lagring, skulle ikke det ta over en gang :-D?

Lenke til kommentar

Det eneste du kommer til å trenge en "spiller" til er om du vil se på din eksisterende DVD samling.

Flere skjermer selges med minnekort og eller USB port allerede idag - og neste generasjon kommer med innebygget nettverk (men det kan ta tid før det kommer kompatible standarder)...

Lenke til kommentar
Enkelte forskere bør nok holde seg til det de kan ja . . . må være greit å ha fast jobb som livsfjern forsker forresten.

 

Hvordan skal Flash-baserte kort bli like billige, eller praktiske, som en liten plastskive? Den gode ideen med rimelig medium vil nok ikke bli borte før vi alle har super-bredbånd til en rimelig penge . . . det er jo tross alt enkelt å slenge en liten blu-ray skive i spilleren. Du kan jo dessuten får plass til hele musikksamlingen når de tar i bruk mange lag.

 

Jeg regner med du har solid utdannelse innen lagringsmedier da, eller holder du deg ikke til "det du kan"? Ellers kan du jo bare satse på å bli en "livsfjern" forsker og se hvor greit du synes det er. De fleste forskere tar jo tilt akke med me deltidsstillinger og dårlig lønn, kan det være fordi de finner glede i å ha en jobb som er nttigere for samfunent enn de felste andre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vil alltid være behov for et fleksibelt lagringsmedium. hva med unike filmer som er vanskelig å få tak i, egenprodusert material etc. alt kan ikke gå over til streaming, selv om det meste kan. hadde vært veldig praktisk å kunne hatt 20 gode filmer i lommeboka når jeg reiser på jobb (offshore) hvor internett ikke er en selvfølge (og linja er litt tregere enn 56k modem). Finnes sikkert mange andre kilder også som vil ha behov for et lagringsmedium, så tror det blir etter vår tid at det er helt utryddet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...