Gå til innhold

Radeon HD 3850 X2 kommer i mai


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD (ATI member of AMD) har startet en liten trend med X2 skjermkort. X2 trenden tyder på at dette er et prioritert område, og de derfor også vil satse på å utvikle driverne til X2 skjermkort.Så lenge de gir ut drivere som fungerer, og kortene yter godt, så er ikke dette så dumt. Til de kommer med en ny arkitektur.

Lenke til kommentar

dette blir jo bare gode nyheter for mitt 3870x2-kort. jo flere sånne x2-kort på markedet, jo større sannsynlighet er det for skikkelig gode drivere.

klager ikke på ytelsen pr idag, men man kan jo alltids glede seg over at den kan bli bedre (uten å betale for det)

 

sammen med gt5, som jeg fikk igår, er dette en god uke med gode nyheter.

 

eneste jeg håper på nå er litt finere vær så snøen blir borte=)

Lenke til kommentar
Er ikke egentlig bare klokkehastigheten til core/mem det som skiller 3850 fra 3870? Isåfall kunne det vært interessant med slikt kort i riggen min.

Så vidt jeg husker er klokkefrekvenser de eneste ytelserelaterte forskjellene. Men det betyr jo også en annen ting: forskjellig effektforbruk. Hvis f.eks HD 3850 X2 får vesentlig lavere effektforbruk og går med vesentlig mindre viftestøy så kan det være et godt valg for mange.

 

AMD/ATI har jo den fordelen at Crossfire skalerer generelt bedre enn SLI så det kan godt hende dette blir et knallkjøp i sin prisklasse. Altså fremfor ett enkelt kort av typen Radeon HD 3870 eller geforce 8800 GT/GTS eller mot en SLI-løsning eller Crossfire-løsning med billigere kort (Radeon 36xx-serien og Geforce 86xx/96xx-serien).

Lenke til kommentar
Det er kun klokkefrekvens og ram som skiller vanlig 3870 og 3850, 3850 har gddr3 mens 3870 har gddr4 - 3870X2 derimot har gddr3 - nå er ikke forskjellen på gddr3 og gddr4 akkurat noe og gå i spinn over, Nvidia bruker gddr3 uten at noen klager for det ;-)

Grei DDR4 ram klokker mye bedre enn veldig god DDR3 ram;)

Lenke til kommentar
Det er kun klokkefrekvens og ram som skiller vanlig 3870 og 3850, 3850 har gddr3 mens 3870 har gddr4 - 3870X2 derimot har gddr3 - nå er ikke forskjellen på gddr3 og gddr4 akkurat noe og gå i spinn over, Nvidia bruker gddr3 uten at noen klager for det ;-)

 

-og 3850 X2 kan hende kommer med både GDDR3 og GDDR2, 512 og 1Gb minne. Greit å være obs på.

 

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...49&Itemid=1

 

http://www.reghardware.co.uk/2008/03/27/am...radeon_3850_x2/

Lenke til kommentar
HD 3850 X2 får vesentlig lavere effektforbruk og går med vesentlig mindre viftestøy så kan det være et godt valg for mange.

 

den kjøleren man ser avbildet der er faktisk lydløs, det er egentlig helt sprøtt. jeg sitter her med et X2 kort som under idle og film ikke klarer og overdøve 14cm mist vifter @ 550rpm. det sier litt om hvor stille det er. spinner litt opp under spill da, men uansett har tatt av meg hatten her :)

 

 

ja det handler mest om Volt til gpu egentlig. en god atitool eller en fin bios ordner mye der. gddr4 vs 3 ??? har det så mye og si da?

Lenke til kommentar
HD 3850 X2 får vesentlig lavere effektforbruk og går med vesentlig mindre viftestøy så kan det være et godt valg for mange.
den kjøleren man ser avbildet der er faktisk lydløs, det er egentlig helt sprøtt. jeg sitter her med et X2 kort som under idle og film ikke klarer og overdøve 14cm mist vifter @ 550rpm. det sier litt om hvor stille det er. spinner litt opp under spill da, men uansett har tatt av meg hatten her :)

Vifta går altså ikke rundt?

 

Det er en viss forskjell på lydløs og å ha et lavt støynivå.

Lenke til kommentar
AMD/ATI har jo den fordelen at Crossfire skalerer generelt bedre enn SLI så

Det er en myte det. Kommer litt ann på hvor mye hver enkelt applikasjon er optimalisert i driveren. Overall så skalere de like bra/dårlig.

 

AMD (ATI member of AMD) har startet en liten trend med X2 skjermkort. X2 trenden tyder på at dette er et prioritert område, og de derfor også vil satse på å utvikle driverne til X2 skjermkort.Så lenge de gir ut drivere som fungerer, og kortene yter godt, så er ikke dette så dumt.

Det er dumt, i alle fall med den måten GPU'ene er koblet sammen nå. Uansett om det heter Crossfire eller SLI så er veldig mye opp til både applikasjonen (spillet) og operativsystemet. I mange tilfeller så kan driverene optimaliseres uendelig mye uten at det skalerer noe bra, fordi grafikkmotoren i spillet rett og slett ikke er lagd med hensyn på multi-GPU.

OG ja, det kommer spill den dag idag hvor SLI/CF ikke er gjennomtenkt. Det er en grunn til at nVIDIA pusher millioner av dollar inn i "The Way its Meant to be Played" programmet.

For å gjøre multi-GPU bedre må det gjøres noe med teknikken brikkene kobles sammen på, og det kan tidligst skje med GT200/R700.

 

Grei DDR4 ram klokker mye bedre enn veldig god DDR3 ram;)

Du får også mer latens til minnet, så GDDR4 trenger høyere frekvens for å yte like godt som GDDR3. GDDR4 koster også mye mer å bruke.

Lenke til kommentar
AMD/ATI har jo den fordelen at Crossfire skalerer generelt bedre enn SLI så

Det er en myte det. Kommer litt ann på hvor mye hver enkelt applikasjon er optimalisert i driveren. Overall så skalere de like bra/dårlig.

Rart det der. Den myten (hvis det er det det er) dukker opp ofte, og i enkelte tester. Har derimot aldri hørt den omvendte myten. Kan det være at CF yter veldig bra hvis det faktisk fungerer, men så har man enkelte spill som drar ned statistikken kraftig pga dårlig driverstøtte?

 

Grei DDR4 ram klokker mye bedre enn veldig god DDR3 ram;)

Du får også mer latens til minnet, så GDDR4 trenger høyere frekvens for å yte like godt som GDDR3. GDDR4 koster også mye mer å bruke.

Hvis du klokker GDDR4 (med høy latens) så høyt at forsinkelsen blir den samme, vil faktisk minnet yte bedre, ikke like godt. Lik forsinkelse, men høyere overføringshastighet.

Lenke til kommentar
Grei DDR4 ram klokker mye bedre enn veldig god DDR3 ram;)

 

Du får også mer latens til minnet, så GDDR4 trenger høyere frekvens for å yte like godt som GDDR3. GDDR4 koster også mye mer å bruke.

Tja. Det kan vel sammenlignes litt med DDR2 og DDR3 SD-RAM, bare at forskjellene er mindre både i ytelse og ikke minst pris.

Lenke til kommentar
Vifta går altså ikke rundt? Det er en viss forskjell på lydløs og å ha et lavt støynivå.

du er alltid vanskelig når vi deiskuterer kjøling :p

 

en vifte som ikke høres er i min verden lydløs, da den forsvinner i omgivelses lyd. men klart i et lydisolert romm :yes:

Hehe :)

 

Det blir som å si at en bil som kjører i 60 km/t i 80-sone står i ro fordi de andre bilene kjører raskere. I stedet for å si at den kjører saktere enn de andre bilene.

 

Jeg synes det er en viktig forskjell og terper derfor litt på det av og til ;)

 

Det samme med forskjellen på aktiv kjøling og det noen kaller passiv kjøling. Jeg ser ikke noen prinsipiell forskjell på om en vifte er montert skjermkortet eller er montert i tilknytning til skjermkortet. Begge deler er aktiv kjøling for meg.

 

Forresten: 30db + 27db blir ikke til at den på 30 db overdøver og resultatet blir 30db. Den svakeste støykilden bidrar også til støynivået slik at de til sammen blir ca 31db.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...