Gå til innhold

Har vi gått lei av mobilsurfing?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før tok Telenor 10 kr i maks pris pr dag på wap, ikke rart at man ikke bruker det mer da man ganger prisen med 7.5. Bruker selv opera mini og laster ikke ned bilder, dermed blir skikkelig internett sider rundt 50kb og helt greie å lese. Det er faktisk mindre enn mange av wap sidene man laster ned.

Lenke til kommentar

Det værste med mobil-internett er nettopp det: mobil internett. Det er dårligere, kjedeligere, døllere versjon av det skikkelige internett. Folk burde kunne surfe på skikkelig internet på mobilen. Teknologien(og prisen til dels) er det allerede, men er ikke så veldig tilgjengelig. Selv bruker jeg Opera Mini på en PDA-mobil med relativt stor skjerm(PDA = dyr) og var så heldig at jeg har en avtale med NetCom som gjør at all internettbruk etter 1700 før 0600 er gratis. (For 99,- i måneden.) Slike avtaler er sjelden. Uansett, det funker knallbra til å surfe på nettet med. (for det meste, drittsider laget spesifikt for IE feiler... her ligger også kanskje forklaringen på hvorfor MS skal få IE8 til å følge standarder.)

 

Kort sagt:

- Mobiler med svære skjermer må bli billigere

- Helst touch eller i hvertfall pen-basert

- Billigere mobilt internett (Fast wap-pris)

- *Skikkelige* sider. I stedet for å lage egne WAP-sider så burde de sørge for at de eksisterende sidene ser bra ut i fks. Opera Mini, NetFront og iPhone-Safari.

Lenke til kommentar

Jepp det har blitt for dyrt!

 

Er veldig enig i det anordne og TLZ sier, du betaler for MYE mere enn det du får

 

Hadde prisen vært på maks 20kr dagen(den var vel også det en stund) tror jeg at mange flere ville brukt denne fantastiske måten å holde seg oppdatert på hvis du er ett sted uten data/internett!

Lenke til kommentar
Dessuten kan det være vanskelig for brukere å vite om de surfer på en billig mobiltilpasset side eller en kostbar fullblods nettside. Taster du inn www.dagbladet.no får du opp en lett mobilversjon på bare 100 kB. Taster du inn www.vg.no får du opp en full versjon på 1,44 MB.

 

Det kan også være vanskelig å vite hva adressen til mobilnettsiden er. Enkelte nettsider har en m som prefiks foran adressen, mens andre har wap. For eksempel har Facebook m.facebook.com, mens VG har har wap.vg.no.

Helt klart.

 

I en tenkelig verden hadde vi sett valid (X)HTML, bruk av media-"stilen" handheld og progressive enhancement på de fleste nettsider (altså felles innhold, men mobiltilpasset presentasjon og at man kun bruker CSS/JS til å forbedre hva (X)HTML allerede gir av funksjoner). Dessverre er One Web fortsatt en usannsynlig drøm...

 

Nei, dropp .mobi, m. og Wap-sider, og bruk Handheld-media!

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

det morsomme med telenors 10kr for wap was at proxyen dem brukte tolket alt av http trafikk som wap. med andre ord, opera mini via http gjennom proxyen = 10 for full web ;)

 

men ja, prisystemet i dag er skrudd...

 

max pris pr dag og x antall kr pr MB? er ikke en gang sikker om det betyr pr påbegynte megabyte eller ikke.

 

får meg til å tenke på minuttpriser for samtaler egentlig...

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg Opera Mini på en PDA-mobil med relativt stor skjerm(PDA = dyr) og var så heldig at jeg har en avtale med NetCom som gjør at all internettbruk etter 1700 før 0600 er gratis. (For 99,- i måneden.) Slike avtaler er sjelden.

 

Netcom Connect Fritid er en fin tjeneste det for 99 kroner mnd, det er vel kun Telenor som kan konkurrere med tilsvarende for 119 kroner mnd. Syntes det er rart ikke Chess har lansert noe slik, de har jo det rimeligste abonnementet for fastpris på datanedlastning hele døgnet i en av de to store operatørenes nett men ikke en slik fri datamengde kveld og helg-løsning.

Lenke til kommentar

Jaja eg hugsar godt i år 2004, den gongen T€l€nor tok astronomiske 100kr/MB, den gangen brukte eg mobilt internett til litt WAP og måtte skru av bileta, så vart det brukt til å sende gratis SMS.

 

Eg synst eigentleg at operatørane burde prøve å ha pristak på 10 i døgnet for all datatrafikk, kombinert med litt marknadsføring, så ville dette ha teke av.

 

Sjølv har eg ingen breiband, men Netcom connect fritid som er på Pcen det var den billigaste måten å få internett.

Lenke til kommentar

Gi meg en tillegstjeneste som koster 200kr som gir gratis bruk av EDGE/3G/HSDPA, døgnet rundt.

 

Sånn som prisene er i dag er det om og UNNGÅ og bruke mobilt internett, selv om det hadde vært utrolig kjekt i mange scenarioer. Jeg deaktiverer alt av internett bruk på nye mobiler, og bruker heller WIFI når jeg "trenger" nett.

 

Fastpris-prisene er forøvrig alt for dyre i dag også. Det er fullstendig uaktuelt og bruke 400-500kr for fritt bruk av datatrafikk. SÅ mye bruker jeg det ikke, og SÅ viktig er det definitivt ikke og ha det. Men til 100-200kr så hadde det KANSKJE vært ok.

Lenke til kommentar

Spør du meg, synes jeg mobil surfing ikke er noe greit.

det funker jo så og si, men herregud, vi har jo laptop eller pc forog surfe på. Det er jo langt i fra samme opplevelse og surfe på en mobil enn med data. Og prisene er jo helt på trynet når det gjelder surfing også! Eneste brukbare mobilen som det går ann og surfe er iPhone spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt datatrafikken på mobilen så mye som nå jeg. Etter at Netcom kom med sitt Connect Fritid til 99 kr hiver jeg meg over tlf når klokka er 5 og i helgene

 

Alt fra å koble tlf til PC-en på hytta, mail surfer og laster ned podcast når jeg er ute å kjører på jobb. Genialt på ferger og når jeg venter på ferger f.eks.

 

Jeg skulle ønske meg en tilleggstjeneste til rundt 200med fri bruk hele døgnet. Syns det som finnes i dag som gir tilgang hele døgnet er for dyrt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jepp det har blitt for dyrt!

 

Er veldig enig i det anordne og TLZ sier, du betaler for MYE mere enn det du får

 

Hadde prisen vært på maks 20kr dagen(den var vel også det en stund) tror jeg at mange flere ville brukt denne fantastiske måten å holde seg oppdatert på hvis du er ett sted uten data/internett!

Hum?

Leser du artikkelen står det jo at hvertfall Netcom har makspris på 20 kr dagen.. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...