Gå til innhold

Her er mobilene med fem megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes denne artikkelen bare er med på å øke megapixel-hysteriet på bekostning av bildekvalitet. Særlig på så fysisk små kameraer som dette bør oppløsninga begrenses kraftig. 5 megapixler går alt for mye ut over andre aspekter ved bildekvaliteten som støy og dynamikk.

 

Jeg håper amobil heller følger opp med en artikkel som setter en stopper for raseringen av bildekvalitet slik akam nylig gjorde:

 

Guide: Hva er best, 6 eller 12 megapiksler? (gjelder kompaktkamera)

 

På bildet under kan man se konsekvensen av å øke oppløsningen for mye. Jo lengre til høyre jo høyere oppløsning. Dagens mobilkameraer med 3-5 megapixler kan sammenlignes med bildekvaliteten til høyre.

 

kompromiss.jpg

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vi, og mange teknologiinteresserte, er klare over problemet. En tilsvarende guide rettet mot mobiler er selvsagt en god idé. Du har helt rett i at det er på tide å fortelle produsentene at vi ikke vil ha 20 megapiksler i en liten mobil med det aller første ;)

 

Foreløpig har det imidlertid vært slik at flere megapiksler har (indirekte) gitt bedre bilder: Stempler en produsent på "5 megapixels" bør mobilen gi gode bilder for å tilsvare forventningene kjøpere får. Dermed er det tydelig at det har blitt satt nok vekt på lysfølsomheten (bildebrikken) til at resultatet blir bedre til tross for flere men mindre piksler (og dermed mindre areal som fanger opp lys). Det vil si uten at mobilen trenger å kunstig gjøre bildet lysere (og mer kornete).

 

Dessuten er vel kanskje fem megapiksler så "lavt" at pikslene fortsatt kan settes pris på. Fem megapiksler er vel det man bør ha for å printe en A4-fotoside omtrent.

 

Takk for tipset. Det videreføres til tenkeboksen og hjernestormingslisten og alt det der :)

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar

Nå tviler jeg på at det er særlig mange som skriver ut mobil-bilder i A4-format (evt. 20x30 cm på skikkelig fotopapir via en fotobutikk).

 

1-1,3 megapixel holder fint til utskrifter i 10x15cm format. På A4 holder det egentlig 3-4 megapixler.

 

Jeg tror at de fleste bilder tatt med mobiltelefon bare vises frem på mobilskjermen og da holder det som med 0,077 megapixler (med noen unntak i den øvre prisklassen).

 

Nest vanligst tror jeg det er å vise bildene på PC-skjerm. Hva som holder da er avhengig av skjermoppløsningen:

19" 1280x1024: 1,3 megapixler

20-22" 1680x1050: 1,77 megapixler

24" 1920x1200: 2,3 megapixler

 

Går man over disse verdiene forringer man bare kvaliteten.

 

Kjempeflott at det havner på hjernestormlista. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Når bilder skal vises frem på tv eller pc så vil det være fordel med litt større oppløsning, men at man trenger større enn 3,4 eller 5 mp er bare vås. Jeg syns at se og nokia bør begynne å se på å øke kvaliteten på otikken. Så lenge den vanlige mannen i gata ikke har peiling så vil mp selge mest vil jeg tro. Det er bra at f.eks. tv2 hjelper deg nevner nettopp dette i testen de gjorde for en ukes tid eller 2 siden.

 

Personlig syns jeg at min gamle mob. (k750i) med 2 mp var mer enn stort nok. Jeg skulle mye heller fått bedre optikk enn mere mp.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare bare å forbedre optikken når den største flaskehalsen til optikken er fysisk størrelse. Mobiltelefoner skal jo gjerne være ganske tynne for å selge så dette er to motstridende interesser.

 

Så liten optikk og bildebrikke som det er i mobiltelefoner krever veldig liten blenderåpning. Som kjent fra større kameraer minker skarpheten når blenderåpningen minkes vesentlig. Det kommer av en effekt som heter diffusjon. Det er fysiske lover som setter den begrensningen så man kommer ikke unna det uansett teknologi. (Bortsett fra å øke fysisk størrelse)

 

Med den vanlige størrelsen på kameramodulene i mobiltelefoner så vil jeg tippe at optikken begrenser skarpheten til rundt 2 megapixler. Dvs. at alt over det blir litt grøtete og må interpoleres, ekstrapoleres, filtreres og oppskarpes i programvaren før det kommer ut med tilsynelatende ok bildekvalitet. Mangelen på detaljer og skarphet lar seg lett avsløre om man sammenligner 1:1 utsnitt med et 1:1 utsnitt fra et skikkelig kamera.

Lenke til kommentar

jeg har i dag en K850i mobil, og jeg har funnet ut at min neste mobil, så kan jeg nøye meg med ca. 3 megapixel.

jeg er klar over diffusjon og mange andre problemere med å ha små sensorer og høy oppløsning osv. (har faktisk testet ut diffusjonsproblemet på kameraet mitt selv også.)

 

men man skal ikke se bort ifra at høyere oppløsning kan lønne seg i fremtiden, med andre linseteknologier, eller kanskje ikke.

det å sette en begrensning basert på oppløsningen til fremvisningsmediet er noe korttenkt. jeg har bærbar pc med 15,4" skjerm, og 1920x1200 i oppløsning.

en skal ikke se bort ifra slik pixeltetthet på større skjermer i fremtiden heller.

 

*edit*

K850i, ikke X850i.

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
Jeg synes denne artikkelen bare er med på å øke megapixel-hysteriet på bekostning av bildekvalitet. Særlig på så fysisk små kameraer som dette bør oppløsninga begrenses kraftig. 5 megapixler går alt for mye ut over andre aspekter ved bildekvaliteten som støy og dynamikk.

Dette er jo bare tull. De mobiltelefonene som tar best bilder i dag, er utvilsomt de med 5 megapixler. Jeg vil tørre å påstå at N82, N95, G800 og Viewty er de mobilene med best kamera på dagens marked, og alle har 5 megapixler.

 

Når det er sakt er jeg fullt klar over at megapixler har null med kvaliteten på bildene å gjøre. Saken er bare den at det ER disse mobilene som tar best bilder, så å si at "5 megapixler er alt for mye" blir jo feil.

 

Jeg tror at de fleste bilder tatt med mobiltelefon bare vises frem på mobilskjermen og da holder det som med 0,077 megapixler (med noen unntak i den øvre prisklassen).

Igjen, dette er tull. Du kan jo prøve selv...

 

1. Ta en hvilken som helst mobiltelefon.

2. Ta ett bilde meg VGA innstillinger i kameraet og et helt likt bilde med høyeste MP innstilling.

3. Gå inn i photoshop og gjør om det høyoppløste bilde til VGA oppløsning.

 

Hvilket bilde ser best ut? det som er tatt i VGA fra mobilen, eller det som er skalert ned til VGA?

 

Uansett mobil, uansett situasjon. Bilde som er skalert vil se LANGT bedre ut.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare bare å forbedre optikken når den største flaskehalsen til optikken er fysisk størrelse. Mobiltelefoner skal jo gjerne være ganske tynne for å selge så dette er to motstridende interesser.

 

Så liten optikk og bildebrikke som det er i mobiltelefoner krever veldig liten blenderåpning. Som kjent fra større kameraer minker skarpheten når blenderåpningen minkes vesentlig. Det kommer av en effekt som heter diffusjon. Det er fysiske lover som setter den begrensningen så man kommer ikke unna det uansett teknologi. (Bortsett fra å øke fysisk størrelse)

 

Med den vanlige størrelsen på kameramodulene i mobiltelefoner så vil jeg tippe at optikken begrenser skarpheten til rundt 2 megapixler. Dvs. at alt over det blir litt grøtete og må interpoleres, ekstrapoleres, filtreres og oppskarpes i programvaren før det kommer ut med tilsynelatende ok bildekvalitet. Mangelen på detaljer og skarphet lar seg lett avsløre om man sammenligner 1:1 utsnitt med et 1:1 utsnitt fra et skikkelig kamera.

 

Stemmer godt det der. Nettop kjøpt en Nokia N82 med 5 megapixler å den tar merkbart dårligere bilder enn mitt snart 4 år gammle Olympus mju kompaktkamera som har 4 megapixler.

 

Dårligere vil si at det er "støy" over hele bildet, akkurat som du beskrev i et innlegg tidligere i tråden. Vises veldig godt når jeg får bildene opp på PC skjermen, å når jeg har prøvd å forstørre enkelte av bildene.

 

Om bildene duger i vanlige formater til utskrift?

 

Er usikker, jeg er ingen ekspert på fotografering, men det ser ut som alle bildene får et "slør" over hele bildet som noen ganger er veldig tydelig å andre ganger kun litt synlig.

 

Konklusjonen er vel at den gangen en tar et blinkskudd, så sitter en igjenn med ei helt ubrukbar bildefil til forstørring osv. å da hjelper det lite hvor mange pixler det er, å må ta til takke med kunn små utskrifter av bildene.

 

Til opptak av video, er N82 derimot overaskende bra, men så er det helt andre krav som stilles der å da.

Endret av onkelRoar
Lenke til kommentar
Det er ikke bare bare å forbedre optikken når den største flaskehalsen til optikken er fysisk størrelse. Mobiltelefoner skal jo gjerne være ganske tynne for å selge så dette er to motstridende interesser.

 

Så liten optikk og bildebrikke som det er i mobiltelefoner krever veldig liten blenderåpning. Som kjent fra større kameraer minker skarpheten når blenderåpningen minkes vesentlig. Det kommer av en effekt som heter diffusjon. Det er fysiske lover som setter den begrensningen så man kommer ikke unna det uansett teknologi. (Bortsett fra å øke fysisk størrelse)

 

Med den vanlige størrelsen på kameramodulene i mobiltelefoner så vil jeg tippe at optikken begrenser skarpheten til rundt 2 megapixler. Dvs. at alt over det blir litt grøtete og må interpoleres, ekstrapoleres, filtreres og oppskarpes i programvaren før det kommer ut med tilsynelatende ok bildekvalitet. Mangelen på detaljer og skarphet lar seg lett avsløre om man sammenligner 1:1 utsnitt med et 1:1 utsnitt fra et skikkelig kamera.

 

 

Jeg har i dag en KU990, og jeg kan vel ikke si at jeg er fornøyd med kameraet. det at det er 5Mp er vel en fin måte å reklamere på, for mange tror at det er MP som har mest å si på bilde kvaliteten..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...