Gå til innhold

1984 ligger ikke langt i fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den dagen det skjer et terrorangrep innenfor norges grenser kan svina komme med denne loven.

har du hørt om kryptering?

det finnes mange måter å gjøre data til noe ugjenkjennelig

så da blir jo de datane i databasene bare til *mange Petabytes ubruktlig og vi betaler for lagring*

prisene på bredbånd vil gå opp, da vil du ikke få ADSL2+ 20mbit for runt 600 kr da blir det til å koster mye mere

 

terrorangrep har foregått i mange hundre år

Endret av wiak
Lenke til kommentar
God artikkel, jeg blir litt provosert av kripos sin arroganse iom at de ikke gadd å møte opp en gang.

 

Nei til et slikt direktiv, selv om norge blir abombet av fanatiske kristne, muslimer, jøder, whatever.

 

Det er mye som kan skje som gjør at man ikke kan stille på noe sånt. Det er nok begrenset hvem som har myndighet til å komme på en sånn greie siden det tross alt er snakk om politikk.

 

Men - Jeg er fullstendig imot DLD, uansett hvordan du vrir og vender på det. Da synes jeg det heller burde bli lettere å få tillatelse til å overvåke personer når politiet ser skjellig grunn til det. Dette vil derfor begrenses av kapasiteten til politiet... Vi vet jo alle hvordan ståa er der.

Lenke til kommentar

Hva skal de med terrorangrep? De som vil ødelegge vår levemåten (den såkalte "vesten") har allerede vunnet, og jo mindre frihet vi får i form av overvåkning som dette, jo mer har de vunnet!

 

Hva med å lage en artikkel som tar for seg kryptering av internettrafikken for hjemmebrukere? Jeg kommer definitivt til å prøve å bevege meg mer i "undergrunnen" på nettet hvis noe slikt innføres.

 

Synes også det var fryktelig arrogant av Kripos/ myndighetene å ikke møte opp. Typisk de i saker der de møter litt motstand! Det skaper ikke akkurat tillit til de som innfører slike systemer.

Lenke til kommentar

Dette er en vanskelig sak. Jeg ser fordeler og ulemper fra flere sider her. Men jeg må si at jeg litt forbauset over at man ikke har tenkt mer på sikkerheten i den tekniske siden av lagringen. Med litt kreativitet er det vel intet problem å lagre dataene slik at bare politiet kan få tilgang til å lese dem. Man må bare tenke litt utenfor den vanlige boksen. Da vil man slippe snokere i bedrifter og hos ISP-ene.

 

Ellers er det vel på tide kanskje å begynne å kryptere all e-post man sender fra seg, møte folk i parken istedet for å bruke telefonen, og lignende. ;)

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel, dette er en viktig sak som fortjener oppmerksomhet. Angående faren for terrorvirksomhet så er mitt inntrykk at myndigheter rundt om i verden gjerne bruker folks redsel for dette til å oppnå mer eller mindre kontroversielle mål, og at de fleste mediene fyrer opp under redselen så godt de kan. Derfor mener jeg det er meget viktig at disse sakene får bred publisitet, slik at flest mulig blir bevisst på de negative sidene en slik lov vil føre med seg.

 

EDIT:

Hva skal de med terrorangrep? De som vil ødelegge vår levemåten (den såkalte "vesten") har allerede vunnet, og jo mindre frihet vi får i form av overvåkning som dette, jo mer har de vunnet!

Hehe godt poeng.

Endret av Longboard
Lenke til kommentar

Om du googler 1984 og fremtid så finner du det fort ut. Har du ikke lest boken bør du virkelig gjøre det. Det er en perle som ikke skal underslås. 1984 er skrevet av George Orwell, en ikke ukjent figur innen litteraturen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nineteen_Eighty-Four

 

Denne boken burde være obligatorisk for de som holder på med data, og har meninger om DLD.

 

Mad Wolf - jeg er enig at det er uheldig at de ikke kom, men ikke begynn å fordøm det før du vet hvorfor de ikke kunne komme. Det blir ganske arrogant..

 

EDIT: Flere som skrev seg inn i mellomtiden her.. Det med 1984 var til danilovic, om noen lurte.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Meget bra at EU går foran og lager regler for hvordan slike data skal behandles. I dag er det Telenor (Gud bevare oss alle) som selv kan bestemme dette.

 

Et klart felleseuropeisk lovverk er med på å styrke våre rettigheter, ikke svekke dem. Du vil ha den samme innsynsrett til disse dataene som alle andre som er lagret om deg. I dag kan operatører bare si at de ikke lagrer dataene, mens de i realiteten aldri sletter noe.

 

I tillegg er det snakk om trafikkdata og ikke innhold, slik f.eks. skoleavisa Dagbladet rapporterer.

Lenke til kommentar

Håndsopprekning - hvem har lest 1984 her?

 

De av dere som svarer nei bør lese den før de kommenterer tittelen på artikkelen videre. Historieløshet er vår verste fiende. Boken er pensum på videregående, såvidt meg bekjent i alle fall, og det er en lettlest og meget god bok. Ikke er den lang heller. Kort oppsummert handler den om en fremtid der ALT blir overvåket, og "Storebror ser alt". Det er der navnet BigBrother kommer fra, så om dere har gått glipp av denne boken, så les den. Den gir blant annet DLD en ny dimensjon, da man her ser hva som kan skje om man går for langt.

Lenke til kommentar
Norge taper på ALLE fronter [i EU og EØS].
Beklager om jeg blir opplysende... men, dette handler egentlig ikke om norsk EFTA-medlemskap. Norge må være med i EFTA (som har handelsavtalen/EØS-avtalen med EU) fordi vi uten EØS-avtalen hadde mistet handelsforbindelsene med våre viktigste handelspartnere.

 

EØS-avtalen som innlemmer Norge i EU-direktiver er en handelsavtale, og en måte å stanse dette direktivet på er å fornekte direktivet på grunnlag av at det hører hjemme i EUs juridiske fellesområde (og ikke det økonomiske som Norge indirekte er en del av).

 

Dette er trolig er at de sterkeste kortene vi har i kampen mot Datalagringsdirektivet.

 

Hva faen menes med artikkeloverskriften?
George Orwells "Nittenåttifire", en bok som handler om totalt overvåkning i alle led. Og tenk, Orwell døde 1950... Både Animal Farm og Nineteen Eighty-Four er høyst anbefalt litteratur. :)

 

Et klart felleseuropeisk lovverk er med på å styrke våre rettigheter, ikke svekke dem. [...] I dag kan operatører bare si at de ikke lagrer dataene, mens de i realiteten aldri sletter noe.
Det er, beklager, det dummeste argumentet for Datalagringsdirektivet jeg har hørt. Kanskje mange EU-land sliter med å holde kontrollen, men her i Norge skal det gå veldig bra. Vi har nemlig en vakthund med navnet Datatilsynet. :) Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Den dagen det skjer et terrorangrep innenfor norges grenser kan svina komme med denne loven.

Hva om det skjer et terrorangrep før dette? Da kan jo en slik lov hjelpe oss vinne terrorsvina...

Jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for de som forhandlet/forhandler om EU og EØS. Norge taper på ALLE fronter. Vi blir utnyttet og kommandert rundt!

Sånn blir det når man ikke er medlem av EU selv, og får en del økonomiske problemer om man ikke føyer seg etter lover og regler i EU.

Den dagen det skjer et terrorangrep innenfor norges grenser kan svina komme med denne loven.

 

Den dagen det skjer, skal jeg garantere at det er regjeringen selv eller krefter innenfor de som ønsker dette lovforslaget som selv står for terrorangrepet.

Er du en sånn som sitter og leser alle konspirasjonsteorier på nett og faktisk tror på det?

 

Et par kommentarer der ja...og for å være helt ærlig? Hvorfor er dette en big deal? Om man ikke har masse å skjule? Og har du mye å skjule, så synes jeg ikke spesiellt synd på deg om du blir tatt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...