Gå til innhold

Refleksjon: Gullstikka har mer å gå på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God refleksjon. Men mitt hovedproblem mot Gullstikka forblir at det i hovedsak er norske distrubutører som belønnes (tar i mot) prisene, ikke de som faktisk har jobbet hardt og lenge med å utvikle spillene. Jeg syntes ikke Norge er modent for en slik prisutdeling når situasjonen med spillutviklere her til lands er som den er. En nordisk utdeling kunne kanskje noe lettere motatt oppmerksomhet fra utenlandske utviklere, og ville hatt flere "lokale" utviklere å belønne. Men så dårlige vi tradisjonelt er på å samarbeide med våre naboland må jeg vel inse at dette forblir min fantasi. Når jeg ser den harde realiteten, stortingsmeldinger til tross, så tror jeg dine forslag er de beste for å forbedre Gullstikka, og slik fremme spill her til lands.

Endret av SirGalrim
Lenke til kommentar

Er enig i det meste som skrives i artikkelen, jeg ble utrolig trøtt av å se på hun dama som kom å tok imot prisene for Super Mario Galaxy gang på gang på gang. Hadde vært litt morsommere om ikke bare de norske distrubutørene hadde giddet å komme. Og jeg ble helt satt ut av det tullet til Verten, hoppet og danset rundt og portretterte spill som akkuratt det som ble skrevet i artikkelen, vold og hellvette og atter vold og hellvette.

Lenke til kommentar

Herlig refleksjon.

 

Insomniac Games var [...] representert [av en innspilt takketale] og svenske Massive Entertainment stilte med én person, men ellers begrenset forestillingen seg [...] til at de norske distributørene håndterte selve overrekkelsesseremonien.
At utviklingsstudioene stiller tilsammen én mann samt en innspilling sier vel sitt om Gullstikkas anerkjennelse utenfor de norske salgskanalene.

 

Når nominasjonen er salgsbestemt og mottakerne er distributører er vel dette eneste som gjør dette til TV at de har med puppemodeller og noen musikkinnslag? :roll:

Lenke til kommentar

Enig i det som blir kommentert i artikkelen, og håper at neste års gullstikka vil bli gjennomført på en måte så det blir god underholdning for hele familien en fredags kveld.

 

I forhold til årets show er det vertfall endel ting å forbedre, det jeg selv reagerte mest på var:

Manus: mye av det som ble sagt hører ingen steder hjemme i en tv-produksjon, Carlie skulle vertfall hatt et langt bedre manus.

Musikken: madcon er ok(dvs noe man kan forvente), men animal alpha tror jeg ikke hadde kommet med på noen annen prisutdeling på tv(vertfall ikke med de sangene de valgte).

Valg av utdelere: slik jeg så det var det flere utdelere som hadde en negativ innstilling ovenfor spill enn det var folk som ønsket å være der. Neste år burde de vertfall ha noen som er skuespillere nok til å virke genuint entusiastiske.

 

EDIT: hvem som mottar prisene ser jeg ikke helt hvordan gullstikka kan endre på, men en ting jeg lurer litt på er om invitasjonene blir sendt til utvikler eller distrubutør. Hvis det er sistnevnte kan man jo starte med å invitere utviklerene direkte i stede for å ta det via distrubutør. Sikkert mange som kunne tenke seg en tur til Norge hvis de bare hadde en unskyldning for å forlate jobben noen dager.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

2007 versjonen av Gullstikka var bedre enn årets utgave. Mye fordi at Madcon ikke fungerte som mellominnslag, det var bare pinlig. Radioresepsjonen fra P3 var vellykket i fjor på det området.

 

Heroes and zeroes var hørbart i 2007. Animal Alpha ble for sært.. jeg tenkte et par ganger hvem i helvete som ba dem stille opp å spille de låtene. Vet ikke om gullstikka ville spille på tøft og det kule, med hardcore-musikk og Madcon-humor, men det funka ikke særlig bra.

 

Men positivt var det at det i større grad ble rettet takk mot de menneskene bak spillene, fra distributørens side.

 

Det var helt "allright", og det kunne ha vært bra.

Lenke til kommentar

takk for en artikkel som jeg dessverre må si meg enig i. Gullstikka virker for meg som ett forsøk på å fortelle om den stereotypiske spilleren som ikke gjør annet enn å se den samme sex-scenen i Mads effect om og om igjen før han fortsetter videre i sin neste drapssimulator. Gullstikka burde snakke først til Ola og Kari, men også til de litt "dypere" spillerene. Tanken er god, men gjennomføringen med folk som innrømmer at de knapt vet hva spill er, og folk som sier SupEr MaariO burde virkelig ikke ha noe der å gjøre.

 

(beklager evt. Skrivefeil, er på telefonen)

Lenke til kommentar

Legg ned hele driten! Gullstikka virker på meg som bare en dårlig unnskyldning for den norske "spillbransjen" (som tydeligvis består av spilljournalister, distrubutører og norske c-kjendiser) til å drikke seg drita og lage et veldig amatørmessig tv-show. Så lenge vi ikke har en ordentlig spillbransje (og da tenker jeg på utviklere, ikke spilljournalister og c-kjendiser) i Norge så ser jeg ikke poenget i en slik utdeling, og jeg ser ihvertfall ikke poenget med å gi prisene til distrubutørene...om utviklere ikke har mulighet eller lyst til å komme på en slik utdeling (noe jeg skjønner godt) så burde man enten gi prisen til noen som kan ta imot den på veiene av utvikerene, eller sende den til utviklerene. Distrubutørene har da virkelig ikke gjort noe for å fortjene en pris, de er ingenting uten utviklerene.

Lenke til kommentar

Sitter igjen med en litt sur følelse i magen etter Gullstikka. Hvordan er det mulig å samle sammen et knippe kjendiser som overhode ikke spiller spill i det hele tatt, og som attpåtil presterer å fokusere på det i talen sin? Med en så stor andel av den voksne befolkning som i dag spiller spill så må det da være mulig å få noen spillinteresserte kjendiser til å dele ut priser? Tenker for eksempel på den yngre skuespillerstanden vi har i dag, Axel Hennie, Nicholai Cleve Broch, Pia Tjelta osv. Alvorlig talt, hvem var det som kom på at Linnie Meister kunne representere noen relevans i forhold til spill?

 

Men det verste av alt er at jeg ikke klarer å identifisere meg med den kulturen som presenteres. Jeg er spillinteressert med stor S! Men jeg er faen ingen adrenalinpumpende, lobotomert apekatt av en machomann. Hva skjedde med å formidle de gode historiene som faktisk fortelles i moderne spill? Hva med å premiere godt design, gode historier, god historiefortelling, gode karakterer osv.? Det er det som er viktig for meg, det som holder spillene sammen og gjør dem verdt å spille. Det som gjør dem til KULTUR og KUNST. Det som gjør at man husker spillene. Ikke hvor mange monstre vi skal drepe med gigavåpnene våre. Man treffer ikke de interesserte spillerne med en sånn holdning til spill, og i alle fall ikke Ola og Kari. De eneste man treffer ved å oppføre seg slik er muligens de ressurssvake gutterom-spillerne mellom 12 og 16. Neste år håper jeg virkelig de bytter ut verten med en opplyst, rolig person som kan støtte oppom de gode kvalitetene vi må jobbe for å hedre i spill. Kanskje Rune Fjeld Olsen kunne ta på seg jobben, eller hva med noen fra gamer.no? Spilljournalister bør da være de beste ambassadørene for spill. Han idioten som stod der og ropte og skrek om blod og gørr på dårlig norsk må vekk, snakker om å ødelegge for oss.

 

Er helt enig i mesteparten i refleksjonen. For det første bør juryen få mye mer å si her. Å fokusere på salgstall blir helt feil. Hadde vært artig å se hvor stor andel av lisensierte spill som stod på den lista. Nei, selvsagt bør man heller fokusere på de spillene som klarer å være innovative, fortelle gode historier og utnytter det potensialet spill har som medium. For eksempel er det en skam at ikke BioShock vant noen verdens ting. Det spillet har fortalt en av spillhistoriens sterkeste historier på en formidabel, innovativ måte. Flott å se at Mass Effect vant årets rollespill, det var virkelig fortjent. Men også der var det behov for større fokus.

 

Flott at vi har Gullstikka, men fokuset bør forandres for at det i det hele tatt skal være noen vits i å holde dette arrangementet i live. Jeg gremmes.

Endret av Skyttt
Lenke til kommentar

Veldig enig med det meste som skrives i denne artikkelen, med unntak av det med autokvalifikasjon av spill. Jeg mener faktisk helt oppriktig at de mestselgende (ikke nødvendigvis 25, men kanskje et noe mindre antall) spillene bør autokvalifiseres. Dette fordi dette representerer hvilke spill som har opptatt folk det foregående året, og kan da være med på å trumfe gjennom noe som jurymedlemmene har misset. Det som da er svært viktig er at salgstallene er skaffet på en god måte, slik at det ikke bare er salget til EB Games og Elkjøp som telles (for å sette det litt på spissen).

 

Ellers spesielt enig angående den delen med framstillingen av spillere som voldelskende og veldig enkle; det blir for stereotypt og dumt. Det er jo nettopp denne oppfatningen man bør prøve å fjerne!

Lenke til kommentar

Problemet med salgstall er vel at en god del av «prosumerne» innenfor spillebransjen kjøper spillene billigere fra utlandet, eller feks via steam. Tror det vli bli vanskelig å hente ut relevante salgstall fra disse kanalene.

 

Dette fører til at de som kjøper spillet i butikken med kulest cover, best hylleplass, det de har sett på reklame får en sterkere stemme her. Dette vil vel igjen føre til at igjen det er de opphypede spillene som får auto-kvalifisering, og ikke de gode spillene journalistene overser.

Lenke til kommentar
Dette vil vel igjen føre til at igjen det er de opphypede spillene som får auto-kvalifisering, og ikke de gode spillene journalistene overser.

 

Problemet er ikke at journalistene overser de gode, ikke-hypede spillene, det gjør de virkelig ikke. Spesielt redaksjonen i gamer.no er flinke til å skrive om kvalitetsspill uten den store markedsføringen. Problemet er at disse spillene mangler de store, rike selskapene til å backe seg opp med giga-markedsføring. En ønskesituasjon er at uavhengige, faglig kvalifiserte journalister har mye mer markedsmakt enn de faktisk har. Dessverre er det slik at den gemene hop trekker mot reklameplakatene på Elkjøp, i stedet for å lese grundige, uavhengige anmeldelser.

 

Det er derfor det er så viktig at Gullstikka fokuserer på kvalitetsspill med en grundig, faglig bedømmelse. Jeg mener at Gullstikka ikke nødvendigvis skal gjenspeile hva som spilles i de tusen hjem, men heller premiere kvalitetsspillene. Dermed drives disippelvirksomhet og god promotering av de rette kvalitetene hva spill angår. Gullstikka bør drive med folkeopplysning, både retta mot spillere og Ola og Kari. Ingen lett oppgave, men det kan gjøres bedre enn det som ble gjort i år og hva som har blitt gjort tidligere.

Endret av Skyttt
Lenke til kommentar

Egentlig hadde jeg tenkt å ta dette som PM med pastoren, men siden vi likevel fikk en ny tråd om Gullstikka så kan vi like godt skape litt debatt rundt det.

 

Gode forslag til priser, herr Innholt. Siden forrige gang dette var oppe i forumet har jeg kommet på noen nye selv. Syng ut om hva dere mener, folkens!

 

- Beste uavhengige spill

Denne er jeg litt overrasket over at jeg ikke kom på tidligere, siden jeg var inne på emnet i løpet av diskusjonene om Gullstikka. Svært mange dyktige uavhengige spillutviklere fortjener mer medieomtale, og her kan selv en liten pris som Gullstikka bidra betydelig.

 

- Hedersprisen

Det er ikke bare i musikk- og filmverdenen vi har nøkkelpersoner som har gjort mye for bransjen. En rekke mer eller mindre profilerte mennesker har hatt stor innflytelse på spill slik vi kjenner dem i dag. En pris som dette vil muligens være for stor for Gullstikka, men samtidig er det få (ingen?) som kan vise til noe tilsvarende.

 

- Beste nordiske spill

Jeg regner med at arrangørene av Gullstikka har tenkt på dette, men jeg har lyst til å få i gang litt debatt om det. Finnes det snart grunnlag for denne prisen? I 2008 vil vi se to nye Battlefield-spill, Alan Wake og Age of Conan, og det er ikke så lenge siden Kane & Lynch ble utgitt heller (og jeg synes i hvert fall at det er et bra spill). Hva tror dere? Vil utviklingen fortsette?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...