Gå til innhold

Test ut XP eller Vista gratis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fungerer .vhd filer i VMWare også, eller må man ha virtual pc?

VMWare skal ikke ha noe problem med å bruke vhd, men jeg tror du må laste ned vmware converter for å endre den fra vhd til et format vmware håndterer.

 

vmware converter er gratis og lastes ned fra vmware sine sider.

Lenke til kommentar

Hvordan gjøres det egentlig med drivere i en VM? Installerer man de der uten å tenke mer på det og uten at det ødelegger for hovedOS'et?

 

Skulle for øvrig tro at det ikke er så god reklame for Vista hvis noen prøver det på VM, det er jo ikke akkurat veldig raske eller bugfri greier?

Lenke til kommentar
Hvordan gjøres det egentlig med drivere i en VM? Installerer man de der uten å tenke mer på det og uten at det ødelegger for hovedOS'et?

 

Skulle for øvrig tro at det ikke er så god reklame for Vista hvis noen prøver det på VM, det er jo ikke akkurat veldig raske eller bugfri greier?

 

 

I utganspunktet er det en fullverdig windowsversjon men i en virtuell PC. Operativsystemet ser ikke den virkelige hardwaren din, men får i stedet beskjed om et standardisert sett med enheter og operativsystemet installerer da drivere for disse - som ikke er i samsvar med dine virkelige enheter.

 

Ingenting skal lekke ut i den "virkelige" installasjonen, så du er relativt trygg. Det gir faktisk et ekstra nivå av sikkerhet.

 

Ytelse er derimot en annen sak. Så lenge man bruker standardiserte brukere og kun en begrenset andel av din virkelige hardwares ytelse blir reservert til virtualiseringen, vil dette yte som en svakere PC enn du egentlig har.

 

Det er ikke for å spille spill eller kode video at man kjører virtualisering.

Lenke til kommentar

Da har jeg Windows Vista Business kjørende under VMware Server 1.02 på Linux (Ubuntu Feisty).

Gjorde følgende:

Lastet ned IE7-VIS1.exe, IE7-VIS2.rar og IS7-VIS3.rar

 

Kjørte IE7-VIS1.exe gjennom Wine. Fungerte fint, bortsett fra at jeg måtte velge den siste fila manuelt. Den forventet at den siste fila skulle hete IE7-VIS3.rar og ikke IS7-VIS3.rar, så er sikkert greit å rename den med en gang.

 

Installerte WinImage 8.10, og brukte dette for å konvertere til VMware dynamisk image. Fikk ikke VMware converter til å fungere under wine, men heldigvis fungerte WinImage.

 

WinImage lagde ikke vmx fil, så måtte lage den manuelt. Har lagt ut min her. Den forutsetter at imaget heter Vista_Business.vmsd.

 

Lagde en mappe der jeg har de andre VMWare Imagene mine, og plasserte vmsd og vmx filene der.

 

Startet opp VMware Server, åpnet og startet Vista.

 

Når Vista var lastet installerte jeg VMware-tools og restartet.

 

Når Vista startet opp igjen fungerte ikke musa. Fjernet VMWare driveren for musa og restartet. Musa fungerte igjen etter oppstarten, og Vista hentet ned lyddrivere fra nettet. De fungerte fint, og har ikke kommet over noen andre problemer enda. Sikkert lurt å fjerne musedriveren rett etter VMware-tools er installert, så man slipper en ekstra restart.

 

Håper det er noen Linux-brukere som har nytte av dette. Personlig har jeg Linux på alle maskinene mine, så dette er en grei måte å lære litt om Vista. Har ikke tenkt å bruke penger på å kjøpe Vista, så dette er en fin lovlig metode å teste det ut på. Blir ofte spurt om datahjelp av venner/bekjente/familiemedlemmer, så greit å ha litt kunnskaper om evt måter Vista gjør ting annerledes på enn XP. Om ikke annet, så kan jeg bruke det til å kjøre de få programmene jeg ikke får kjørt i Wine :)

Lenke til kommentar

Tusen takk WzUp.

 

For under en uke siden satt jeg opp en ny testmaskin på jobb med Ubuntu 64bit og Vmware med XP Pro og en 32bit GNU/Linux, men jeg fikk aldri til VPC-bildene fra Microsoft, og selv Vmware Converter nektet å gjøre noe med .vhd-filene.

 

Med denne informasjonen kan jeg utvide testmaskinen med enda flere OS og nettlesere.

Lenke til kommentar
Tusen takk WzUp.

 

For under en uke siden satt jeg opp en ny testmaskin på jobb med Ubuntu 64bit og Vmware med XP Pro og en 32bit GNU/Linux, men jeg fikk aldri til VPC-bildene fra Microsoft, og selv Vmware Converter nektet å gjøre noe med .vhd-filene.

 

Med denne informasjonen kan jeg utvide testmaskinen med enda flere OS og nettlesere.

 

Bare hyggelig :). Fint det fungerte for seg også. Synd at VMWare converter ikke fungerte, da det er dette de fleste prøver, vil jeg anta. Uansett kult å få de til å fungere i Linux. Neppe det Microsoft hadde i tankene :p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...