Gå til innhold

10x grafikkytelse innen 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow, ganske ambisiøse planer der. Morsomt at Intel ser ut til å gå inn i high-end markedet for GPUer, får bare håpe de faktisk klarer å komme opp med noe som får nVIdia og ATI/AMD til å bryne seg på. Intel har lang erfaring med GPUer, men ikke high-end, så det kan nok kanskje bli en utfordring å komme opp med den ultimate GPUen på første forsøk...

Lenke til kommentar

Vi trenger flere grafikk kort produsenter eller rettere sagt, grafikk brikke produsenter som kan gi konkurranse på high end siden.

Vi får håpe at Intel klarer å leve opp til det hele og at de ikke krasjer slik som XGI gjorde når de prøvde seg og ble tatt for massivt juks i benchmarker og diverse annet som satte dem helt ut av spill prismessig og driver messig.

 

Men om det å smekke CPU og GPU ihop etter så lang tids separasjon tror jeg ikke blir noen suksess.

Kan bli spennende å se da.

Lenke til kommentar

Haha! Ganske "ambisiøst" at de planlegger 10 ganger høyere ytelse enn dagens intel-løsninger på integrert grafikk, først i 2010, når AMD allerede tilbyr nesten* 10 ganger bedre ytelse på integrert grafikk. I 2010 kan vi vel bare ønske de velkommen etter til 2008-nivå. :lol:

 

Half Life 2 800x600: 4,6 ganger bedre

Half Life 2 1024x768: 4,0 ganger bedre

Company of Heroes 800x600: 37% bedre

Company of Heroes 1024x768: 30% bedre

Enemy Territory Quake wars 800x600: 6,0 ganger bedre

Enemy Territory Quake wars 1024x768: 5,3 ganger bedre

3DMark06 1280x1024: 2,5 ganger bedre.

 

(* nesten er en aldri så liten overdrivelse)

Lenke til kommentar
Haha! Ganske "ambisiøst" at de planlegger 10 ganger høyere ytelse enn dagens intel-løsninger på integrert grafikk, først i 2010, når AMD allerede tilbyr nesten* 10 ganger bedre ytelse på integrert grafikk. I 2010 kan vi vel bare ønske de velkommen etter til 2008-nivå. :lol:

 

Half Life 2 800x600: 4,6 ganger bedre

Half Life 2 1024x768: 4,0 ganger bedre

Company of Heroes 800x600: 37% bedre

Company of Heroes 1024x768: 30% bedre

Enemy Territory Quake wars 800x600: 6,0 ganger bedre

Enemy Territory Quake wars 1024x768: 5,3 ganger bedre

3DMark06 1280x1024: 2,5 ganger bedre.

 

(* nesten er en aldri så liten overdrivelse)

 

Nå henger vell AMD stort sett etter Intel på desktop prosessorer ;)

 

Men uansett, jeg trodde vi her snakket om bærbare og GMA osv..

Og ikke Intel G35 vs AMD 780G?

Lenke til kommentar
Larrabee virker fett! 24kjerner GPU hade ikke vaert så vaerst! Har lurt lenge på når grafikprodusentene ska begynne å lage multi kjerne gpu'er!

Hade forsåvidt forventa meg 2kjerne gpuer först men hvorfor ikke begynne med 16 eller 24 direkte?

 

Hjelper jo ikke det spøtt om spill osv ikke er optimalisert for å benytte seg av det da ;)

Lenke til kommentar

 

Haha! Ganske "ambisiøst" at de planlegger 10 ganger høyere ytelse enn dagens intel-løsninger på integrert grafikk, først i 2010, når AMD allerede tilbyr nesten* 10 ganger bedre ytelse på integrert grafikk. I 2010 kan vi vel bare ønske de velkommen etter til 2008-nivå. :lol:

 

Half Life 2 800x600: 4,6 ganger bedre

Half Life 2 1024x768: 4,0 ganger bedre

Company of Heroes 800x600: 37% bedre

Company of Heroes 1024x768: 30% bedre

Enemy Territory Quake wars 800x600: 6,0 ganger bedre

Enemy Territory Quake wars 1024x768: 5,3 ganger bedre

3DMark06 1280x1024: 2,5 ganger bedre.

 

(* nesten er en aldri så liten overdrivelse)

 

Nå henger vell AMD stort sett etter Intel på desktop prosessorer ;)

Det hjelper ikke mye om det er ytelsen på integrert grafikk man fokuserer på. Som the Inq beskrev G35 vs. AMD 780: "Intel may have the CPU speed crown, but on the platform side, AMD creams them. "

 

Men uansett, jeg trodde vi her snakket om bærbare og GMA osv..

Og ikke Intel G35 vs AMD 780G?

Nå er det Intel GMA som er integrert i G35 så jeg synes ikke sammenligningen er så dum. Også er det jo også snakk om stasjonære PCer med integrert grafikk.

Lenke til kommentar
Skulle bare mangle. Dagens Intel-løsninger duger knapt til noen spill. Håper å slippe dedikerte skjermkort i framtiden. Jeg vil ha alt integrert på hovedkortet.

Jeg er motsatt, jo mer som integreres i en pakke, jo mindre oppgraderbar løsning sitter man på i ettertid. I dag kan man oppgradere skjermkort for seg og CPU for seg(på standard desktop PCer), noe som gjør oppgraderinger billigere og enklere. Priskonkurransen bli også større, da produsenten som selger deg CPUen ikke nødvendigvis får solgt GPUen til deg. Denne fleksibiliten gjør også at flere av oss klarer å fikse PCer selv. Ryker en slik integrert løsning, så må den inn og sannsynligvis byttes helt ut. Mer avfall er nødvendigvis ikke bra for miljøet heller. Det er akkurat som "Mikro stereoanleggene", hvor mange har ikke kastet ett slikt etter få år pga radio, CD eller kassettspiller er ødelagt, mens resten fremdeles fungerer?

Lenke til kommentar
Larrabee virker fett! 24kjerner GPU hade ikke vaert så vaerst! Har lurt lenge på når grafikprodusentene ska begynne å lage multi kjerne gpu'er! Hade forsåvidt forventa meg 2kjerne gpuer först men hvorfor ikke begynne med 16 eller 24 direkte?

Tja, det kommer an på hvordan du definerer antall kjerner. Hvis det er antall silisumbrikker du teller så er Intel oppe i 2 og AMD oppe i 1 per i dag. Hvis du teller logiske beregningskjerner så er Nvidia oppe i 128 nå og AMD oppe i 320.

 

Noen har overdreven tro på at optimalisering av programvare/spill skal gjøre at de klarer å utnytte <sett inn stort antall> antall kjerner. Det er feil da det er flere tekniske faktorer som avgjør om skalering skal være mulig/effektivt. Er ikke oppgaven teknisk mulig å parallellisere godt så vil den heller ikke kunne parallelliseres godt uansett hvor mange programmerere man kaster på problemet.

Lenke til kommentar
Det hjelper ikke mye om det er ytelsen på integrert grafikk man fokuserer på. Som the Inq beskrev G35 vs. AMD 780: "Intel may have the CPU speed crown, but on the platform side, AMD creams them. "

Nå må man vel også ta hensyn til bruksområdet på slike system som blir solgt med integrerte løsninger. De er i utgangspunktet aldri ment for hardcore spillere og andre som trenger hly grafikk ytelse, så jeg vet ikke helt om det er ett stort poeng i å ha ytelsestronen her. Selv de integrerte løsningene fra Intel driver Vista greit og da trengs det ikke stort mer? Men nå er jeg av dem som ikke ser poenget med å kjøpe det ypperste av grafikk kort med mindre man faktisk har behov for det.. å kjøre 3DMark havner ikke under den kategorien, selv om mange tilsynelatende har det kjekt med det.

Lenke til kommentar

Desktop-systemer med integrert grafikk er nok hovedsaklig siktet inn på brukere med lavt behov for både grafikk og CPU. Så man kan jo like gjerne si at intels ytelsetrone på CPU-fronten også er bortkastet i denne sammenhengen.

 

Når det kommer til løsninger med svak CPU + relativt kraftig integrert grafikk og løsninger med vice versa så varierer det nok en de. Ser man litt på valgmulighetene før et kjøp så vil den ene gruppa sannsynligvis ende opp med AMD CPU + integrert AMD grafikk og den andre gruppa med Intel CPU + Intel integrert grafikk.

Lenke til kommentar
Nå henger vell AMD stort sett etter Intel på desktop prosessorer ;)

 

Men uansett, jeg trodde vi her snakket om bærbare og GMA osv..

Og ikke Intel G35 vs AMD 780G?

Nå finnes det faktisk AMD-brikkesett for Intel-prosessorer, samt at de fleste med IGP-er ikke har råd til QX9650.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Skulle bare mangle. Dagens Intel-løsninger duger knapt til noen spill. Håper å slippe dedikerte skjermkort i framtiden. Jeg vil ha alt integrert på hovedkortet.

Jeg er motsatt, jo mer som integreres i en pakke, jo mindre oppgraderbar løsning sitter man på i ettertid. I dag kan man oppgradere skjermkort for seg og CPU for seg(på standard desktop PCer), noe som gjør oppgraderinger billigere og enklere. Priskonkurransen bli også større, da produsenten som selger deg CPUen ikke nødvendigvis får solgt GPUen til deg. Denne fleksibiliten gjør også at flere av oss klarer å fikse PCer selv. Ryker en slik integrert løsning, så må den inn og sannsynligvis byttes helt ut. Mer avfall er nødvendigvis ikke bra for miljøet heller. Det er akkurat som "Mikro stereoanleggene", hvor mange har ikke kastet ett slikt etter få år pga radio, CD eller kassettspiller er ødelagt, mens resten fremdeles fungerer?

What? Jeg skjønner ikke problemet ditt her. Du kan jo fremdeles bruke ekstern skjermkort, og så bytte dette.. Vi har samme løsningen allerede med integrerte grafikk på hovedkortet. Men nå er det få som bytter hovedkort pga de vil ha bedre grafikk, så skjønner ikke om noen vil komme på tanken å måtte bytte cpu pga en ny cpu serie har bedre grafikk på den integrerte kontrolleren.

 

Jeg ønsker integrert velkommen med åpne armer.. trenger man noe mer går man uansett over på dedikert og driter vel langt i om det fremdeles er en integrert løsning der som ikke er i bruk. (Evt kan man gjøre sånn som amd driver med nå, at ved dedikert skjermkort kan integrere hjelpe til med litt ekstra kraft)

Endret av BlackH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...