Gå til innhold

Fet kjøling for hete CPU-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

imponerende størrelse på dem, det må jeg si. dagens kjølere med kobber heat pipes og alu kjølefinner ligger vel på rundt 600-700gram, tør ikke tenke på hva en massiv kobberkjøler i den dimensjonen kommer til å veie...

men det er bra at noen tar kjøling alvorlig, kan ikke bruke kjølerne til intel ihvertfall, støynivået der er uutholdelig.

kan jo alltids håpe at vannkjøling blir mer og mer aktuelt slik at vi får ned prisen på vannkjølingssystemer. er jo galskap å betale 600kr for en vannblokk til cpu og gjerne 700-900 for en vannblokk til et skjermkort

Lenke til kommentar

forskjellen på en luftkjøler til 600 og en vannblokk til 600 er det at luftkjøleren fungerer uten noe extra, mens vannblokka trenger slanger, pumpe, radiator og kjøleveske. det blir dermed langt mer enn 600kr for å kjøle ned en cpu. o da om du skal ha en god gpu blokk i tillegg så er det lett opp mot høvdingen i pris.

Lenke til kommentar
Kan ett system tåle å kjøre vifteløst (på CPU-kjøler) med en slik?

 

 

sånn passivt kjølt ja..... men man må ha litt sirkulasjon da.

 

tror faktisk vi har set taket på hvor bra luftkjølerene kan yte slik vi kjenner de i dag, som tårn med varmerør. så blir spennede og se hvem som først tenker nytt :)

Lenke til kommentar

Hvis man ser på produksjonskostnader så burde vannblokker ligget mye lavere enn konvensjonelle kjølere. 4-20 heatpipes, masse kjøleribber, vifter, store solide innpakningsesker, høyere transportutgifter osv.

 

Vannkjøleblokker er stort sett et stykke kobber med noen utfresinger på, med et lokk, en pakning og noen nipler for tilkobling av vannslanger.

 

Vannkjøleblokker kan man jo faktisk greie å lage sjøl med en dremel og masse tåmodighet. Heatpipetårn derimot...

 

Prisene blir vel mer normale når vannkjøling ikke kalles "ekstremkjøling" lenger. De første bilene/motorsyklene som kom med vannkjølte motorer lå nok et stykke over i pris, nå får du ikke annet :yes:

 

(/)yvin:D

Lenke til kommentar
Kan ett system tåle å kjøre vifteløst (på CPU-kjøler) med en slik?

 

Jeg har en ninja scythe som kjøler en c2d 4400 @ 2,9 "passivt". Nå står riktignok kjøleblokken rett ved en 12cm kabinettvifte som blåser luft ut, men har fremdeles ingen vifte på selve kjøleribba.

Lenke til kommentar

BlackH: Tøft, men har du sjekket at CPU'en din kan kjøre på maksimal frekvens under de forholdene, eller kan det hende at CPU'en girer ned fordi den blir litt på grensen varm? Bare en tanke, for å være helt på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Du synes det er galskap å betale 600,- for en vannblokk som er det samme som en luft-kjøler, når vannblokken kan kjøle bedre?

 

EDIT: Leif

 

Man kommer vel ikke noen vei med BARE ei vannblokk? :)

Så får man si at et helt vannkjølingssystem er dyrere da, og ikke bare blokka.

Lenke til kommentar
600 for en vannblokk er jo fremdeles dyrere enn luftkjøling.

 

Selv de mest ekstreme luftkjølingene til prosessorer idag koster jo ikke 600kroner

Jo, Thermalright IFX koster vel over 700. Det er dog mulig at det er på grunn av at det bare er Netshop som har det inne.

Lenke til kommentar
600 for en vannblokk er jo fremdeles dyrere enn luftkjøling.

 

Selv de mest ekstreme luftkjølingene til prosessorer idag koster jo ikke 600kroner

Jo, Thermalright IFX koster vel over 700. Det er dog mulig at det er på grunn av at det bare er Netshop som har det inne.

 

Nå snakke jeg om vannblokk vs luftkjøling på generell basis.

Er ikke stort av luftkjøling som slår min Noctua som jeg betalte 450kroner for, galskap at en skal måtte betale mer for en liten vannblokk, som attpåtil krever flust av andre ting itillegg for å fungere

Lenke til kommentar

Passiv CPU-kjøling går, men lønner det seg? Jeg kjører en E6400 med Ninja Scythe i et Antec P180 uten vifte på kjøleren, og den holder seg godt under 60 grader på Prime95's torturtest. Men da kjører jeg tre noctua-vifter på hørbar hastighet i kabinettet. En stille vifte på kjøleren og færre kabinettvifter vil muligens gi mindre støy totalt. Får prøve det snart.

Lenke til kommentar
Passiv CPU-kjøling går, men lønner det seg? Jeg kjører en E6400 med Ninja Scythe i et Antec P180 uten vifte på kjøleren, og den holder seg godt under 60 grader på Prime95's torturtest. Men da kjører jeg tre noctua-vifter på hørbar hastighet i kabinettet. En stille vifte på kjøleren og færre kabinettvifter vil muligens gi mindre støy totalt. Får prøve det snart.

 

 

en noctua vifte med den medfølgende motstanden er lydløs, og den gjør underværker på en ninja som har såpass mye avstand mellom kjøleribbene, så helt klart blir det stillere hos deg med en på ninjaen :)

 

kjører en e6600 passivt @ 2,95ghz, men har da juksa og har åpent kabinett, uten vifter, eneste er psu vifta @ 600rpm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...