Gå til innhold

To prosessorer, ett hovedkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Like greit å bare kjøpe tilsvarende kort hos nextron fra anerkjente produsenter som tyan eller supermicro. Alle er jo bygd på 5400 chipset. Men en ting jeg stusser på er støtten for DDR2 minne, sikker på at denne ikke skal ha FB-DIMM? Når det i tillegg står på diverse siden at denne ikke støtter nyeste 5400 serien cpuer, blir jeg litt skeptisk. Er det meningen at man skal bruke svindyre QX prosessorer i stedet for noe lavere klokket Xeon?

Lenke til kommentar
Skulle ikke dette kortet støtte både crossfire og sli?

Kun nVidia som støtter SLI.

 

Merkelig at dette kortet ikke støtter SLi, Jeg mener det 5400 brikkesettet var det de brukte til Skulltrail som dette skal være en variant av.

Og Skulltrail er kjent som det ENESTE Intel brikkesettet fra Intel som støtter SLi, men er ett skikkelig Frankenstein oppsett.

Lenke til kommentar
Men en ting jeg stusser på er støtten for DDR2 minne, sikker på at denne ikke skal ha FB-DIMM?

 

FB-DIMM DDR2 ja.

Og hovedkortet støtter Quad-core Xeon 5300/5400. Men igjen ser vi at Asus ikke kjører kvalitet helt ut. Så jeg for min del hadde heller valgt et tilsvarende kort fra f.eks. Supermicro hvis jeg skulle hatt et Skulltrail hovedkort (valgte uansett Supermicro hovedkort på desktop-maskinen).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

5400 chipset og begrensning på 8GB RAM (i følge ASUS sine sider, som akkurat nå er nede) = Skull trail. Kjøp heller ekte 5400 HK om du først skal kjøpe en slik plattform.

 

Forøvrig ser jeg ikke noen bekreftelse om dette hovedkortet støtter DDR2 eller DDR2 FD-DIMM, men 5400 chipsettet støtter kun FB-DIMM så med mindre Mill Brook brikken er kommet ut på dette kortet er det ikke mulig med vanlig DDR2. Når den brikken kommer ut vil de fleste Intel server chipsett støtte både DDR2 FB-DIMM og vanlig DDR2.

 

Mill brook er en bro som blir plasert mellom minnekontrolleren og minnemodulene. Den kommuniserer med FB-DIMM grensesnittet mot minnekontrolleren og DDR2 eller DDR3 mot minnemodulene slik at en FB-DIMM minnekontroller kan snakke med vanlige DDR2/3 moduler. AMD kommer med et lignende konsept kalt G3MX hvor det snakkes DDR3 protokoll på begge sider av broen. Begge løsningene har den fordelen at en kan få relativt store mengder billig DDR2/3 minne per minnekontroller.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
5400 chipset og begrensning på 8GB RAM = Skull trail. Kjøp heller ekte 5400 HK om du først skal kjøpe en slik plattform.

Helt enig, skal man først ha LGA771 kjøper man heller et fullverdig LGA771 hovedkort, f.eks. Supermicro X7DWA-N. Dette hovedkortet har bl.a. lydkort, noe jeg ikke kan se at nevnte kort fra Asus kan skilte med. Her finnes ingen praktiske grenser for minne for vanlige folk. Dessuten er kortet klargjort for bruk i 1U rack med en UIO-port for flere tilleggskort.

Lenke til kommentar
Skulle ikke dette kortet støtte både crossfire og sli?

Kun nVidia som støtter SLI.

 

Merkelig at dette kortet ikke støtter SLi, Jeg mener det 5400 brikkesettet var det de brukte til Skulltrail som dette skal være en variant av.

Og Skulltrail er kjent som det ENESTE Intel brikkesettet fra Intel som støtter SLi, men er ett skikkelig Frankenstein oppsett.

 

975x skulle også støtte SLi, men Nvidia måtte lage drivere for at den skulle støtte det.

Det samme gjelder i dette tilfellet.

Intel skriver dette selv på sine sider: "As is the case for any multiple-graphics system, the graphics vendor must supply a driver to enable the number of GPUs supported.".

 

Hadde foresten noen tweakede drivere så jeg kunne kjøre SLi på mitt P5W DH +2x GF7900GTX oppsett, dette fungerte ikke med skjermkort av nyere dato. :(

Lenke til kommentar
Forøvrig ser jeg ikke noen bekreftelse om dette hovedkortet støtter DDR2 eller DDR2 FD-DIMM, men 5400 chipsettet støtter kun FB-DIMM så med mindre Mill Brook brikken er kommet ut på dette kortet er det ikke mulig med vanlig DDR2. Når den brikken kommer ut vil de fleste Intel server chipsett støtte både DDR2 FB-DIMM og vanlig DDR2.

 

 

Det støtter kun FB-DIMM DDR2

 

http://www.asus.com.tw/products.aspx?l1=3&...amp;modelmenu=2

Lenke til kommentar
Forøvrig ser jeg ikke noen bekreftelse om dette hovedkortet støtter DDR2 eller DDR2 FD-DIMM, men 5400 chipsettet støtter kun FB-DIMM så med mindre Mill Brook brikken er kommet ut på dette kortet er det ikke mulig med vanlig DDR2. Når den brikken kommer ut vil de fleste Intel server chipsett støtte både DDR2 FB-DIMM og vanlig DDR2.

 

 

Det støtter kun FB-DIMM DDR2

 

http://www.asus.com.tw/products.aspx?l1=3&...amp;modelmenu=2

Får ikke opp den siden akkurat nå, men i følge denne produktsiden:

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&amp...amp;modelmenu=1

 

så står følgende:

"The Intel® 5400 is the latest chipset designed to support Dual PCI Express graphics, along with the maximum 8GB dual-channel DDR2 667/533 architecture, 1066/800 FSB (front-side-bus), and Dual-core CPU."

 

Dette er en selvmotsigelse fra ASUS sin side. De sier det er 5400 chipset, men spesifikasjonene er de samme som for 5100 chipset.

 

5400 chipset har quad channel FB-DIMM og 1066/1333/1600 FSB.

 

Tror det må være noe hastverksarbeid her en eller annen plass.

 

Edit: OK jeg fikk endelig tilgang på den linken du har. Ser at ASUS oppererer med to vidt forskjellige spesifikasjoner på dette kortet, eller er det jeg som er på bærtur???

 

Om den linken PerUlv2 har er den korrekte, så er dette standard 5400 chipset, altså ikke Skull trail og ikke 5100 chipset.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Kan ikke skjønne hva som får folk til å tro at dette er noe annet enn ett standard low end 5400 kort (til 5400 kort å være da....)

Kanskje ASUS sine sider som lister spesifikasjoner til 5100 chipset er et hint?

 

 

Javel... står nå klart og tydelig i5400 på produktsiden, men det er jo lov å spekulere, for min del ville jeg ikke tatt i ett Asus 771 kort med ett fjernstyrt møkkagreip, de kan holde seg til desktopkort.

Skal man først ut med så mye penger kan man like godt gå hele veien, dvs. Supermicro eller Tyan. Men det er jo bare min mening.

Lenke til kommentar
Kan ikke skjønne hva som får folk til å tro at dette er noe annet enn ett standard low end 5400 kort (til 5400 kort å være da....)

Kanskje ASUS sine sider som lister spesifikasjoner til 5100 chipset er et hint?

 

 

Javel... står nå klart og tydelig i5400 på produktsiden, men det er jo lov å spekulere, for min del ville jeg ikke tatt i ett Asus 771 kort med ett fjernstyrt møkkagreip, de kan holde seg til desktopkort.

Skal man først ut med så mye penger kan man like godt gå hele veien, dvs. Supermicro eller Tyan. Men det er jo bare min mening.

Forsåvidt helt enig i at dette mest sannsynlig er 5400 chipset og at en like gjerne kan gå for tyan/supermicro, men poenget er at spesifikasjonene listet av ASUS er inkonsistente. Derfor er det en del forvirring...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...