Gå til innhold

Microsoft gir etter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i huleste deler de det inn i tre kategorier på den måten der? Er det for å "vise" at standarden ikke alltid er god nok, dvs at man må ha nettleseren på "quircks" eller "standard" for å lese enkelte MS-baserte siden? Tror dette vil bare virke forvirrende på brukeren. Bedre å holde seg til såkalt "super standard" hele tiden da....

Lenke til kommentar

Dette er gode nyheter selv om det er mer forbedringspotensiale. Håper dette betyr at nettsidene til Microsoft og andre selskaper blir mer kompatible med standarder enn de er i dag. Enkelte nettsider er jo rett og slett ødelagt for å kunne leses "bra" i IE6 eller IE7.

 

Nå gjenstår blant annet å fjerne de to defekte modusene: "Quirks" og den med det misvisende navnet "Standard". Kanskje de forsvinner i IE9 om et par år?

 

Hmm etter å ha tenkt litt over disse to setningene:

* "Quirks"-modus, som skal bli kompatibel med dagens IE-sider.

* "Standards"-modus, den samme som i dagens IE7.

Hva er forskjellen på de to? Hvis det er noen forskjell så må det bety at dagens IE-sider er inkompatible med IE7 slik det er formulert.

Lenke til kommentar
Hvorfor i huleste deler de det inn i tre kategorier på den måten der? Er det for å "vise" at standarden ikke alltid er god nok, dvs at man må ha nettleseren på "quircks" eller "standard" for å lese enkelte MS-baserte siden? Tror dette vil bare virke forvirrende på brukeren. Bedre å holde seg til såkalt "super standard" hele tiden da....

 

Det er for bedrifter som har webapplikasjoner som kun fungerer med eldre versjoner. Å skrive om alt slikt er svært kostbart så jeg kan faktisk forstå det veldig godt. Disse webapplikasjonene kan f.eks. være ansvarlig for milliarder av kroner (nei jeg mener ikke at de tjener så mange penger på det, men at de kanskje taper så mye hvis applikasjonene ikke fungerer).

 

Derimot er jeg glad for at det er standardene som blir default. Det pusher ihvertfall NYE webapplikasjoner til å følge standarder. Jeg er ikke sikker på at quirks mode som default ville gjort det samme...

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Tror det er greit det M$ gjør nå.

- Quirks gjør at gamle sider som er beregnet for IE6 vil kunne vises "korrekt" i IE8 også.

- Standards gjør at dagens IE7 sider også vises korrekt.

- Super standard gjør at standard koder vil vises korrekt slik som Opera er flinke til å gjøre.

 

Over tid vil dette bety at de som har gamle sider ikke må oppdatere de (selv om de fortsatt vil vises feil i Firefox og Opera etc). De som mekker nye sider vil da konsentrere seg om de ekte standardarne for IE6 og IE7 brukere vil bli i mindretall når i IE8 får fotfeste.

 

Det er i allefall på riktig vei her med å følge standarder og tror det lønner seg for M$ å ta det i små skritt. Når IE9 slippes om sikker 15 år ;) så har de kanskje fjernet "quirks" funksjonen. hehe

 

Ikke misforstå meg om at jeg er noen IE fan-boy. Bruker kun Opera som nettleser jeg + av og til Firefox. Sjelden jeg bruker IE. IE6 brukes på jobb derimot grunnet noe webbaserte verktøy som ikke støtter noe annet enn IE6, så der er jeg låst. Men det er 2-3 web-portaler som kun støtter IE6 her.

Lenke til kommentar

"et lite skritt for MS, ett stor skritt for ..."

 

Dette er økonomisk motivert, som alltid med MS.

 

De vil forhåpentligvis lage en tilstrekkelig god nok leser, slik at dette tullet med tilpassing til nettleserversjon blir historie, akkurat slik det er for MS sine konkurrenter.

 

Hvis IE nå blir tilstrekkelig god nok, vil den spise markedandeler av de andre.

Lenke til kommentar
Hvorfor i huleste deler de det inn i tre kategorier på den måten der? Er det for å "vise" at standarden ikke alltid er god nok, dvs at man må ha nettleseren på "quircks" eller "standard" for å lese enkelte MS-baserte siden? Tror dette vil bare virke forvirrende på brukeren. Bedre å holde seg til såkalt "super standard" hele tiden da....

 

Du skjønner tydeligvis ikke hva dette dreier seg om. Om bedriften din har brukt 2 millioner for å utvikle en portalløsning som fungerer i IE6, vil de selvsagt at den skal fungerer i IE8 og. Så med IE8, må de og legge til en tag som sier den skal kjøre i Quirks-mode for å fungere på samme måte som før.

 

Dette har ingenting med brukeren og gjøre, og vil ikke forvirre noen.

 

Det som er bra, er at IE8 nå vil bruker "super-standard" som standard redenering, på samme måte som Opera gjør. Dette vil spare mye tid for webutviklere i fremtiden. Med Firefox 3, IE8 og Opera 9, vil vi ha nettlesere som oppfører seg temmelig likt.

Lenke til kommentar

Med så mye klager MS har fått på http://blogs.msdn.com/ie/ på det opprinnelige valget om å kjøre IE7 modus som default så skulle det bare mangle egentlig. Tipper Opera's klage til EU også har bidratt litt her. Nå mangler MS bare å implementere javascript ordentlig istedet for det begredelige og trege greiene de har nå, raskere DOM manipulering og raskere rendring...! Så skal IE8 nok bli bra ja! :roll:

Lenke til kommentar

Hallelujah!

 

Jeg spår lyserere tider for webdesign. En vakker dag inn i fremtiden, en veldig vakker dag mens sola står opp. Da bruker ingen IE7 eller IE6, og alle bruker browsere som følger webstandarder. Da skal man kunne skrive en side EN jævla gang, uten noen hacks for å få den til å funke i IE.

 

Jeg er generelt sett i mot å presse hardware på folk, men så fort Microsoft blir ferdig med IE8 så burde det bli forbudt(forbrytelse mot internett) å bruke eldre versjoner av IE.

Lenke til kommentar
Det er for bedrifter som har webapplikasjoner som kun fungerer med eldre versjoner. Å skrive om alt slikt er svært kostbart så jeg kan faktisk forstå det veldig godt. Disse webapplikasjonene kan f.eks. være ansvarlig for milliarder av kroner (nei jeg mener ikke at de tjener så mange penger på det, men at de kanskje taper så mye hvis applikasjonene ikke fungerer).

 

Derimot er jeg glad for at det er standardene som blir default. Det pusher ihvertfall NYE webapplikasjoner til å følge standarder. Jeg er ikke sikker på at quirks mode som default ville gjort det samme...

 

Du skjønner tydeligvis ikke hva dette dreier seg om. Om bedriften din har brukt 2 millioner for å utvikle en portalløsning som fungerer i IE6, vil de selvsagt at den skal fungerer i IE8 og. Så med IE8, må de og legge til en tag som sier den skal kjøre i Quirks-mode for å fungere på samme måte som før.

 

Dette har ingenting med brukeren og gjøre, og vil ikke forvirre noen.

 

Det som er bra, er at IE8 nå vil bruker "super-standard" som standard redenering, på samme måte som Opera gjør. Dette vil spare mye tid for webutviklere i fremtiden. Med Firefox 3, IE8 og Opera 9, vil vi ha nettlesere som oppfører seg temmelig likt.

Ja, skjønner det med bedrifter. Tenkte ikke på det. Sitter i en slik bedrift selv der de har en nettløsning som fungerer kun i IE6 og det enda det er firmaer også utenfor som bruker denne løsningen. Men dette viser da vel at MS' forsøk på å kuppe nettstandarder har feilet og disse modusene blir jo da en slags innrømmelse på nettopp det om man ser litt IT-politisk på det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Unnskyld ordbruken; Men hva i helvette!?

 

Hvorfor kan ikke standard være standard? Super Standard mode? Hvem er det de prøver å lure? Vet at IE har en historie av grusomhet bak seg, men likevel. Enda mer for oss webdesignere å forholde oss til. Lurer litt på hvilke "IE 8 only" hacks som kommer til å dukke opp for å støtte ting i en render-modus fremfor en annen. Vi har jo allerede crap-løsninger som conditional comments for ulike versjoner av IE. Grusomt.

 

Bedrifter og gamle IE-travere bør heller konvertere til Opera.

 

Bare synd så mange bedriftskritiske systemer avhenger av en eller annen fot av IE :( Trist, trist indeed.

 

Dessuten, ACID2-testen er jo forsåvidt "gammel", hvis de absolutt skal ha enda en helvetikumsmodi bør de i det MINSTE komme opp på samme nivå som de skikkelige nettleserne og klare ACID3.

 

Det er vanskelig å finne større innbitt hat for en bit programvare enn dette her.

 

Også kan vi jo skyte inn: http://internetexplorer.blowshard.net/

 

Ah, takk gud for at vi har den rakkeren her:

foxkeh-fx2-120x60.png:love:

 

og denne budeia:

120x60securered.png

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Bare synd så mange bedriftskritiske systemer avhenger av en eller annen fot av IE :( Trist, trist indeed.

Det er nettopp derfor Super-Standards mode er nødvendig. I en perfekt verden kunne man ønsket at alle oppgraderte sine systemer, men dette er rett og slett ikke realistisk, og fra et businesstandpunkt ikke akseptabelt. Jeg ser derfor på dette som et bra kompromiss; de som virkelig ikke vil oppgradere kan gjøre som de vil, mens resten blir ledet på rett vei med IE8 rendering.

Lenke til kommentar

Et lite steg i riktig retning, men ikke bra nok. Og hva skjedde med "Design mode"? Hvor ble det av den? Jeg tror ikke noe på at Microsoft plutselig har gitt opp den.

 

Dessuten er "Standard" og "Super Standard" noe tull. For det første er "Standard" bare litt mindre quirk enn "Quirk Mode", og burde derfor havnet i gruppen "Quirk Mode" den også, mens "Super Standard" burde hett "Standard". Man kan ikke bli mer standard enn standarden!

 

Dette viser at Microsoft ikke vil (eller kan? ...man begynner å lure på om de har evnen) til å gjøre ting riktig. Det eneste de bør gjøre, og det er også det enkleste for dem, er å ha én modus (standarden) og fjerne alt det andre tullet. Jeg håper de får en ny bot i EU når de har etterforsket Operas anklage.

Lenke til kommentar

Det er jo helt latterlig. Her har vi utviklet web-standarder i flere år og Microsoft forsetter å gi blaffen i de. Jeg syns ikke utviklere av en nettleser bør ta hensyn til noen web-applikasjoner som allerede eksisterer. Det er laget standarder for hvordan ting skal være, og om noen ikke følger disse skal man ikke ta hensyn til de! En annen ting er at Microsoft faktisk lar folk bruke IE6 enda, det er helt latterlig.

 

Bytt til firefox!

Lenke til kommentar

@Rabbid:

 

Det er jo nettop det vi slipper, i og med at den har alle 3 modiene. Alt du trenger å gjøre er å legge til en linje med kode.

 

Så langt jeg kan se, så er dette et stort skritt i riktig retning for Microsoft. I og med at "Super-standard" (teit navn når den ikke støtter acid3) er standard, har MS gjort det riktige. Håper bare de har en 2 renderingsmotorer, en for 7/6 og en ny, raskere og bedre motor for IE 8 delen, altså "super-standard".

 

Når IE8 kommer, vil den forhåpentligvis være på linje med FF3 og Opera 9 (i "super-standard" modus. (har testet alle i acid3, er ikke imponerende resultat)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...