Gå til innhold

Varme driver vifte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tøft

 

Jeg vil ha en prosessor som driver segselv av varmen den lager ;)

 

Heh, det skal du vel vente lenge på. (dvs det vil du aldri få)

 

Ellers så er det jo ikke noe problem at viften "ødelegger for seg selv" tempraturmessig, spørsmålet er bare ved hvilken effekt balansepunktet er på et akseptabelt lavt tempraturnivå. Om den effekten ikke er så lav, så er jo vifta nyttig. Når det er sagt, så foretrekker jeg uansett den stillere og mer feilsikre løsingen "ingen vifte".

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor noen i det hele tatt skulle bry seg om vifta på hovedkortet sitt bruker maks et par watt strøm eller ikke?

 

Ser jo en liten fordel ved at man ikke må tilføre ekstra effekt for å drive vifta, og heller bruker varmeenergien som uansett er der, men når dagens vifter bruker så lite strøm som de gjør har jeg vanskelig for å se at dette noen gang vil ha noen betydning i praksis.

 

Dette ser ut til å bli den første brikkesettkjøleren som kombinerer viftestøy, høye produksjonskostnader og en ganske stor fysisk størrelse, muligens også kombinert med dårlig/usikker kjøling, vifta vil jo snurre senere hvis lufta i kabinettet blir varmere! Burde jo vært motsatt.

 

Syns MSI sine ingeniører får finne noe bedre å drive med.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvorfor noen i det hele tatt skulle bry seg om vifta på hovedkortet sitt bruker maks et par watt strøm eller ikke?

Alle monner drar. Når det kommer nye teknologier som gir mindre effektforbruk til flere og flere typer komponenter, gir det et stort utslag på det totale effektforbruket.

Lenke til kommentar

Abit sin SilentOTES fungerer perfekt :D

Det er kun kjøleribber med sånne varmerør (husker ikke navn), og jeg tror aldri jeg har sett temperaturen over 30 grader :)

 

ABIT has just officially released the first motherboards including the SilentOTES technology. Just as a reminder, the SilentOTES is a noiseless cooling system for chipset. It combines one aluminium radiator with a copper base and a second copper radiator at the usual spot of the COM and Parallel ports. These two radiators connect with a heatpipe and the air flow is ensured by the processor fan.
Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
Jeg har en bedre idé, man trenger ingen vifte for chipsetkjøling.

 

Enig. Har bare kjøleribber på brikkesettet her. Men er varm som fy. Det blir kraftig ubehagelig og ha fingern på kjøleribba i mer en 1,5 sek.

 

Og det ser jo ikke ut slik at dette HK som vises her trenger kjøling? Var jo mye kjøleribbe...

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Det som kan være veldig interessant her er om viften med motor fungerer slik at den stopper opp når varmen blir så lav at den ikke produserer nok energi til å drive viften. Dette vil kutte ned på tiden viften går, og sånt sett kutte støyproduksjonen til PC-en.

 

Men, til eksempelvis htpc og andre stillegående maskiner med fokus på lavt strømforbruk vil dette være veldig spennende. Miljø er jo "in"..

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor lite strøn en vite faktisk bruker, særlig en så liten som en chipset-vifte, samtidig som det kregver nok en del ekstra energi å produsere hele stirling-motoren, og penger, så har jeg lite tro på denne idéen.

 

Jeg er for sparing og å være miljøbevisst, men for meg så er ikke dette veien å gå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...