Gå til innhold

Går Nokia for Ubuntu Mobile?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm..

Som den Ubuntu-elskeren jeg er, er dette meget interessant.

Jeg er forsåvidt litt skeptisk til å dra rundt på en så stor "mobil"..

Hvorfor kan ikke Ubuntu lage Ubuntu Mobile for mindre mobiler? Slik at vi får Ubuntu Mobile på HTC Touch-lignende enheter..

Endret av Zodiiac
Lenke til kommentar

jeg stiller meg tvilende siden ubuntu mobile er ment for X86 MID enheter (billige umpc mer eller mindre).

 

nokia bruker ARM i sine tablet enheter, og har også en del lukkede drivere (*sukk*) under panseret...

 

jeg stusser litt på hvor amobil har det fra at nokia har en del utviklere i gang på ubuntu mobile grensesnittet.

ja ubuntu og maemo ("distroen" til nokia tabletene) deler "hildon" bibliotekene. men det er fordi ubuntu mobile er laget for å være kompatibel med intel sin moblin platform ( www.moblin.org ), hvor hildon er en del av kravene. noe som imo er naturlig siden nokia utviklet hildon som en utvidelse av gtk iirc, fokusert på grensesnitt for berøringskjermer. hildon har så gått tilbake til open source miljøet om jeg ikke bommer stygt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Ubuntu på laptopen, og er strålende fornøyd med det. Derimot skjønner jeg ikke poenget med Ubuntu Mobile.

 

Ubuntu Mobile, a fully open source project, gives full Internet, with no compromise. [...] Full Web 2.0/AJAX fidelity, with custom options of Adobe Flash®, Java, and more
Ubuntu Mobile er da en Linux-distribusjon, ikke en browser? Hvorfor bruker Ubuntu-folka tid på å finne opp hjulet når "Firefox Mobile" er rett rundt hjørnet?

 

Jeg tviler også sterkt på at browsern i Ubuntu Mobile er bedre enn "Opera for Devices", men at Ubuntu Mobile ikke kommer med Opera ligger litt i korta.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Ubuntu Mobile er da en Linux-distribusjon, ikke en browser? Hvorfor bruker Ubuntu-folka tid på å finne opp hjulet når "Firefox Mobile" er rett rundt hjørnet?
Siden Ubuntu Mobile er en OS distro vil jeg tro at man kan installere ulike nettlesere etterhvert.
Jeg tviler også sterkt på at browsern i Ubuntu Mobile er bedre enn "Opera for Devices", men at Ubuntu Mobile ikke kommer med Opera ligger litt i korta.
Hva Opera angår, så er det den nettleseren som er tilgjengelige på flest plattformer, så jeg ser ingen grunn til at Opera ikke blir tilgjengelig også på denne plattformen.

 

tror ubuntu mobile har benyttet seg av webkit
Har du noen kilder på det?

Her står maemo som related project nederst på siden, og Nokia bruker maemo med gecko.

https://wiki.ubuntu.com/MobileAndEmbedded

 

http://browser.garage.maemo.org/ :dribble:

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...