Gå til innhold

Titan Quest-utvikler legges ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja her ser man skaden nedlastning av spill egentlig har.

Åja, har du noen bevis for denne tåpelige påstanden? Jeg ser det ikke nevnt noe sted i artikkelen at de la ned fordi folk lastet ned spillene deres, men heller at de hadde noen hendelser (kanskje interne?) som gjorde at de ikke klarte å få finansiert flere spill.

Lenke til kommentar

Klart det er pirat- kopiering.

 

Jeg mener, det er jo helt uaktuellt at markedet for lite spillbare diablo2 kloner, med avsindig mye bugs, dårlig kontroll, med repetitiv monster- kverking, og udynamiske rollespill- elementer, lite god oversettelse fra konsept- modeller til spill, samt kopibeskyttelse som krever online- status - er ganske tørt for tida.

 

Tilsvarende kan det umulig ha noe med at produsenten ikke klarte å tyne nok utviklings timer fra utvikler- teamet før det ufullstendige produktet ble sluppet, bare uker før det neste ble annonsert med nok en dyr reklamekampanje ingen egentlig ble veldig imponert over.

 

Nei.. Det må være piratkopiering. Se bare på poster- bildet og omtalene som ikke slaktet spillet totalt? Ja, dette taler jo for seg selv: det er bare et alternativ, og det er åpenbart for enhver.

Lenke til kommentar

Titan Quest Gold Edition som inneholder Titan Quest Deluxe (ekstra art-book or musikk CD) og Immortal Throne koster i dag 200 kr og er vel verdt pengene for de som vil ha litt hack and slash moro (Les: Hvis du har en kopi og liker å spille - løp å kjøp!).

 

Selv syntes det ikke strekker helt opp til Diablo 2, til det har de gjort for dårlig arbeid med loot/itemisation, men det er jo betraktelig penere og har mye interessant i seg.

 

Godt mulig at piratkopiering er en del av problemet, men i mine øyne har de gjort en tabbe i Diablo 2 klone-arbeidet, de glemte at D2 har Battle.net hvor chars og loot rolling skjer på serveren. Dette har gjort D2 community til noe som lever fremdeles i dag (ja det er massevis av folk som spiller D2 fremdeles, inkludert meg). At char filer ligger lokalt betyr at loot betyr ingenting siden du kan lett mekke på filene og dermed er trading også meningsløst, siden man ikke vet om man får ekte vare.

 

Personlig håper jeg at et av Blizzard sine hemmelige prosjekt er Diablo 3 da - eller i det minste et hack and slash a'la D2. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Dette var veldig synd. Jeg hadde virkelig sansen for Iron Lore, da de kommuniserte med oss kjøpere. De har også fortalt at de har slitt økonomisk, ved at THQ har fått mesteparten av pengene de tjente på Titan Quest. Noe jeg synes er dårlig gjort. Det er også derfor de ikke har hatt råd til å lage flere patcher til Titan Quest som de hadde planlagt.

 

Jeg synes virkelig THQ kunne gitt de litt av fortjenesten av Titan Quest. Et spill jeg synes var helt fantastisk, og hadde ønsket en oppfølger til. (teller ikke med expansion packen).

Lenke til kommentar

Det er jo passe tåpelig å ha en sikkerhetssjekk som gir deg en CTD uten noen videre beskjeder.

 

Jeg kjøpte spillet da det var flunkende nytt, har aldri hatt problemer med det, og angrer overhodet ikke på kjøpet. God underholdning er det om du liker hack and slash - etter min mening er TQ den beste diabloklonen der ute. Måten de prøvde å sikre seg mot piratkopiering på er dog noe av det flaueste jeg har hørt om, Starforce inkludert.

Lenke til kommentar

Ja, ble litt irritert når jeg ble bedt om å stappe i CD-en når jeg startet spillet. Dette er plagsomt for de som lovlig har kjøpt spillet.

 

Men det er ikke å stikke under en stol at piratkopiering ødelegger markedet for PC-spill samt at PC-platformen selv er så komplisert. Konsoller er uten tvil en utrolig mye bedre løsning både for spillere og utviklere. For spillerene så gies det ikke ut titler som krever en PC som koster 20000 kr, samt for utviklerene slipper de å slite så mye med piratkopiering og platformen er gitt.

 

Det eneste konsoller trenger er å gi bæng i å begrese seg til den teite konsoll kontrollen og bøndle med tastatur og mus slik at de åpner opp maskinen for mer PC-lignende spill. Det hadde ikke vært meg i mot å ha en egen spillekonsoll ved siden av PC-en på kontoret for å kunne spille spill som vanligvis ville kjørt på PC-en.

 

En annen fordel er at produsenten av konsollen kan skreddersy hele greien for å lage et optimalt produkt med riktig kjøling (selv om dagens konsoller kan bråke mye, bortsett fra Wii da som er den jeg valgte - deilig uten støy). PC-en ville jeg med glede droppet hele skjermkortet (som koster like mye som en konsoll) og fått den tyst som graven i stedet. PC til nytteprogramvare, konsoll til spill... men først må de lage spill som funker med tastatur og mus og la dette være standard utstyr for alle.

 

Synd med Titan Quest gutta, hadde jo håpet de ville fortsette og lage Diablo kloner... det er for lite spill i denne genren.

Lenke til kommentar

Titan Quest + Expansion koster 110kroner på Steam nå, knallkjøp!

 

Uansett så er dette veldig trist, dette var eit selskap som lagde gode spel og blei troleg eit offer for piratkopiering.

Eg synes at spelutviklere må ta eit vendepunkt når det kjem til piratkopiering og kreve authentisering over internett ikkje bare når du starter spelet men og mens du spele. Få heller vekk dei forbaska irriterandes CD-sjekkane.

 

Ein anna ting er at PC-spel er etter min meining for DYRE! Dei må reduseras kraftig i pris, 400 kroner er for mykje etter min meining. Dei fleste spel eg har kjøpt til PC i det siste har kosta meg mellom 100 og 200 kroner. Dette gjelder og blant anna Titan Quest som eg kjøpte nettopp på Steam for 20 dollar.

 

Det som og er veldig interessant som blir nevnt i bloggen er PC hardware og drivere som ikkje fungerer. Då lurer eg på kvifor dei ikkje bruker Linux med LiveCD teknologi for å starte spel. Det spesielle med Linux og drivere er at Linux har driverane innebygd i kjernen. Linux snakker med hardwaren, på denne måten så kunne dei ha sluppe unna desse problemene. Det er svært sjeldent drivere skaper trøbbel på Linux og det er lettare å forhalde seg til ein API.

 

Sjølv om dei fleste PCane har Windows så trur eg dei kunne ha komt langt med LiveCD, ikkje minst så hadde dei kunne ha kontrollert kva PCen faktisk brukte ressurser på i tillegg.

 

Spel som blir utgitt på Steam og bare Steam trur eg selger faktisk veldig bra.

Lenke til kommentar

Eh, Linux hadde ikke løst noe som helst her da. Noen må jo lage drivere for all hardwaren til linux også. Problemet er jo alle de obskure konfigurasjonene som finnes på en PC med tilhørende permutasjoner av problemer. Derfor er jo konsoll så uendelig mye bedre. Utviklerene kan konsentrere seg om å lage spill content i stedet for å dille med at det kræsjer bare fordi noen har et mystisk skjermkort med dårlig driverstøtte eller en teit minnepinne som driver å pinger OSet hele tiden med noe buggy data som får IO til å gå i stå (denne fant jeg på i farten, men det er slike tullete problemer utviklerene sliter med). Selv har jeg utviklet SW for blant annet PC i lengre tid og det er kjipt å vite at hele greien bomber på et spesielt skjermkort.

 

Jeg har sympati for PC-spill utviklernene og deres kamp mot piratkopiering, men all form for DRM slår som oftest feil og samtidig straffer de ærlige kundene. Jeg syntes betalingen bør løses på annet vis da, evt som online spill med subscription, eller enda bedre, et system som belaster telefonregningen din for hvert minutt du er online. På den måten betaler man ikke for spill man bare tester og ikke liker, men legger heller igjen penger hos de som utvikler spill man interesserer seg for. Dette gjelder forøvrig all software.

Lenke til kommentar
Eh, Linux hadde ikke løst noe som helst her da. Noen må jo lage drivere for all hardwaren til linux også. Problemet er jo alle de obskure konfigurasjonene som finnes på en PC med tilhørende permutasjoner av problemer. Derfor er jo konsoll så uendelig mye bedre. Utviklerene kan konsentrere seg om å lage spill content i stedet for å dille med at det kræsjer bare fordi noen har et mystisk skjermkort med dårlig driverstøtte eller en teit minnepinne som driver å pinger OSet hele tiden med noe buggy data som får IO til å gå i stå (denne fant jeg på i farten, men det er slike tullete problemer utviklerene sliter med). Selv har jeg utviklet SW for blant annet PC i lengre tid og det er kjipt å vite at hele greien bomber på et spesielt skjermkort.

 

Då har du lest feil, fordi når hardware ikkje støttes i Linux så fungerer det ikkje i det heile tatt. Det er ingenting som fungerer *litt*. Hardware som har åpnen spesifikasjon blir som regel ganske fort implementert i Linux kjernen av kjerne utviklerane til Linux.

 

Dei som skal bruke denna hardwaren trenger bare å forhalde seg til ein API for å dra nytte av lyd, nettverkskort og andre ting. DirectX skal fungera tilsvarandes, men grunnet problemane med driverane så gjer det ikkje det. I Linux er det nokre få propitære drivere som du må bygge sjølv inn i kjernen i blant(NVidia), og desse er de driverane som kan fungere dårligst på Linux. Også har du det de driverane som må kjøres igjennom ein wrapper. De fungerer som regel like bra som i Windows.

 

Fordelen med Linux er at spelutvikleren har KONTROLL over kva som kjøres på PCen, at dei kan setja opp sitt eiget miljø for at spelet skal kjøre best mogleg. Ingen antivirus, vius, spionprogrammer, rootkits som er i vegen.

 

Eller istadenfor Linux så kunne dei ha brukt BSD så kan dei bygge inn effektiv kopisperre rett inn i OSet og ikkje trenge å gi ut kjeldekoden.

Lenke til kommentar

Online verifisering er det eneste som gjelder, dessverre er det en del som sitter uten nett og spiller også. Her synes jeg man heller kunne fått èn uke eller noe sånt, før ma måtte koble til for å spille igjen. Husker ikke i farten hvordan Steam har løst disse sakene (antakelig verifiseres du idet du kjøper spillet), men Steam er det smarteste Valve noen gang har gjort, og selv om det var mye skepsis og barndomsproblemer i starten, tror jeg alle nå er storfornøyd med plattformen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...