Gå til innhold

Kulturo: Sært samarbeid på DVD


daubyj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kult. Dette blir interessant. Kanskje litt Fantasia-aktig?

 

Du finner deler av det på youtube, forøvrig må jeg si det var en fornærmelse mot Dali og sammenligne det med Fantasia. Fantasia er riktignok spesiell og storslått, men det er vel en narrativ film på tross av dans og mønstre osv. Tror vi heller kan snakke om noe tilsvarende Un Chien Andalou i tegnefilm hvis vi snakker om Dallis tegnefilm. Spennende blir det i hvertfall, er jo ganske stor Dali fan.

Lenke til kommentar
Med "Fantasia-aktig" mener jeg selvsagt i stil og stemning (selv om jeg tviler på at Dali-filmen er like storslått), og jeg tenker ikke på narrativ i det hele tatt. Å kalle det er en fornærmelse er direkte drøyt, uansett hva jeg mente.

 

Vel likhetene kan være der, men tankene rundt Dali kunst lek med persepsjonen. Intrykksorienter underbevist ideprosses osv. tror jeg ikke er ting man finner i Fantasia, du kan jo selv ta en titt på youtube den ligger ute der. Hadde faktisk forelesning om Dali ved universitet i dag :) Stil og stemning kan ligne siden det sansynligvis var Disney som stod for Miss En Scene, i hvertfall var det Bunuel som var ansvarlig for Miss en Scene på Dalis filmprosjekter sammen med Bunuel.

Lenke til kommentar
Stil og stemning kan ligne siden det sansynligvis var Disney som stod for Miss En Scene

 

Jepp, det er der sammenligningen med Fantasia kommer inn (jeg har forøvrig ikke sett den siden jeg var ti), Disneyfilm i utseende, men alt annet innholdsmessig (og Fantasia er da ganske surrealistisk, er den ikke?).

Jeg har i skrivende stund i sjekke klippene på youtube, men gjør nok det etterhvert.

Lenke til kommentar
Jepp, det er der sammenligningen med Fantasia kommer inn (jeg har forøvrig ikke sett den siden jeg var ti), Disneyfilm i utseende, men alt annet innholdsmessig (og Fantasia er da ganske surrealistisk, er den ikke?).

 

Vel jeg vet ikke helt, personlig vil jeg kanskje sette spørsmålstegn om om hvor Surrealistisk Salvador Dali var i hvertfall etter andre verdenskrig. I motsetning til hva mange tror er ikke surrealisme kun en stil som innebærer uforståelig og usammenhengende virkelighet, men derimot kunst laget etter et prinsipp hvor underbevistheten skulle være virksom. Vi kan kanskje si at Surrealisme er mye Freudianske tanker implementert i kunsten, bortsett fra at Surrealistene ikke nødvendigvis trodde en slik teknikk ville føre til at man fant noe ekte eller sant, bli kvitt bedraget slik Freud mente.

 

Surrealistene mente rett og slett at man slapp ut sin indre galskap og på den måten kunne lage kunst, og at selv om kunsten ble skapt gjennom innfall og tilfeldigheter ville det likevel være noe realisme bak den. Dali begynte kanskje sin virksomhet som Surrealist gjennom at bildene hans var basert på innfall og frie tanker, men etterhvert fikk Dali et navn og det meste av hans senere kunst var snarere en fortsettelse av Dali-stilen som hadde gitt ham et navn og ikke nødvendigvis basert på de samme surrealistiske teknikkkene. Dali ble veldig selvopptatt og kanskje mer opptatt av Salvador Dali som person en kunsten han laget etterhvert som han ble eldre, blant annet droppet han mange av sine gamle venner slik som Bunuel og byttet dem bort mot rike og sukseefulle mennesker.

 

Desuten kunne han finne på å si ting som, når jeg vokner om morgen blir jeg fyllt av en glede fordi jeg er den berømte Salvador Dali. Politisk gikk han også fra ytre venstre til facistiske tendenser i tiden rundt andre verdenskrig, noe som blant annet førte til at han ble kastet ut av Surrealisme gruppen. Når det er sagt ikke nødvendigvis slik at Dali kunst ble dårligere eller noe slikt, jeg er selv en stor fan, men Dali kan nok sies å ha blitt et offer for sin egen suksee med tiden. Innenfor tankene rundt Surrealisme kans jeg ikke helt se at Fantasia har det, av moderne film som er basert på tankene til surrealismen er kanske David Lynch beste eksempel som ofte vil bruke elementer og innhold ut i fra underbeviste ideer uten helt å vite noe rundt det selv.

 

Forøvrig så er veldig mye av estetikken rundt surealismen, blitt så hverdagslig at vi ikke engang tenker over det. Bare i dag så jeg en rekke plakater for konserter etc. som bruker surealistisk estetikk, men om det er surealisme bare fordi man har mye av den surrealistiske estetikken vil jeg kanskje ikke si.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...