Gå til innhold

Kulturo: Klassikeren: American Psycho


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så faktisk American Psycho for noen måneder siden uten at jeg viste noe som helst om filmen før jeg satte den på. Jeg hadde ingen forventninger overhodet og hadde bare hørt navnet bli nevnt et par ganger blandt filminteresserte tidligere. Jeg ble virkelig overrasket over denne filmen, den var rett og slett råbra! Christian Bale som hovedpersonen Patrick Bateman synes jeg gjorde en utmerket jobb, og jeg har enda det fantastiske smilet hans brent inn i hjernebarken. Volden var tilstede men jeg likte at den ikke var fremtredende og alt for stilisert, men heller et supplement for å underbygge heleten rundt karakteren. Spesielt scenen hvor han greier ut om Whitney Houston synes jeg utmerket seg i den forstand at den underbygger så mye av karakteren og gjør det klinkende klart hva det egentlig er vi har med å gjøre. Jeg indentifiserte også med hovedpersonen gjennom hele filmen og jeg vil nok tro vi alle har litt Patrick Bateman i oss, noen kanskje litt mer enn andre.. Jeg forstår nå godt hvorfor den er bemerket av så mange og den fortjener så absolutt å bli kalt en klassiker! Så skaff deg denne om du ikke allerede har fått den med deg, for dette er god film. (Jeg har ikke lest boken og har bare filmen som utgangspunk for min entusiasme.)

Lenke til kommentar
Jeg så faktisk American Psycho for noen måneder siden uten at jeg viste noe som helst om filmen før jeg satte den på. Jeg hadde ingen forventninger overhodet og hadde bare hørt navnet bli nevnt et par ganger blandt filminteresserte tidligere. Jeg ble virkelig overrasket over denne filmen, den var rett og slett råbra! Christian Bale som hovedpersonen Patrick Bateman synes jeg gjorde en utmerket jobb, og jeg har enda det fantastiske smilet hans brent inn i hjernebarken. Volden var tilstede men jeg likte at den ikke var fremtredende og alt for stilisert, men heller et supplement for å underbygge heleten rundt karakteren. Spesielt scenen hvor han greier ut om Whitney Houston synes jeg utmerket seg i den forstand at den underbygger så mye av karakteren og gjør det klinkende klart hva det egentlig er vi har med å gjøre. Jeg indentifiserte også med hovedpersonen gjennom hele filmen og jeg vil nok tro vi alle har litt Patrick Bateman i oss, noen kanskje litt mer enn andre.. Jeg forstår nå godt hvorfor den er bemerket av så mange og den fortjener så absolutt å bli kalt en klassiker! Så skaff deg denne om du ikke allerede har fått den med deg, for dette er god film. (Jeg har ikke lest boken og har bare filmen som utgangspunk for min entusiasme.)

 

Boker er også kul, men det er ikke alltid like kult å lese en bok etter å ha sett filmen. Eventuelt kan du jo ta for deg "Glamorama", som er skrevet av samme forfatter (Bret Easton Ellis). Den minner på mange måter en del på American Psycho, og kan være like forvirrende og fantastisk surrealistisk. Leste den da jeg var 15-16, gjorde veldig sterkt inntrykk.

Lenke til kommentar
En forferdelig dårlig film som ikke yter rettferdighet mot boken. Men slik er det nå ofte.

Boken derimot er en undervurdert klassiker, brillefin samfunnssatire. "Glamorama" var trøttende, "Lunar Park" var et løft.

 

At folk kritiserer filmen mot boken er bare tegn på idioti. Du kan ikke gjøre det. Kunn i bøker kan de ta seg svært god tid og vise deg mangen sider av en persons indre.

Jeg har aldri sett en film som er bedre enn boken...har du? Dette er en SELVFØLGE og folk er fulstending klar over det.

 

Du må se på filmer som om DU skulle MUNTLIG skulle fortalt boken til noen innen en viss tidsbegrensning....hvor bra hadde du klart det tror du? Hvilkne deler hopper du over og hvilkne legger du frem?

Sånn må du se på det. Mulig da du klarer å sette pris på arbeidet bak det.

 

Det som er rart er at mesteparten som virkelig elsker denne filmen hadde ikke lest boken (inkludert meg selv), men alle som hater den har lest den...noe som er nok grunnen til at denne filmen fikk så dårlig kritikk da den kom av andmeldere.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

AvidGamer: Der fikk jeg mitt pass påskrevet, og det til gangs. Idioti vil man ikke forbindes med kan De skjønne. Takk for dyptpløyende innsikt, takk for at De klarnet opp i min mentale-tåkebank. Jeg forandrer mening sporenstreks. Dette er herved min favorittfilm. I samme slengen tror jeg sannelig jeg skal trykke Tarantino til mitt bryst.

Karakter 9/10.

Lenke til kommentar
AvidGamer: Der fikk jeg mitt pass påskrevet, og det til gangs. Idioti vil man ikke forbindes med kan De skjønne. Takk for dyptpløyende innsikt, takk for at De klarnet opp i min mentale-tåkebank. Jeg forandrer mening sporenstreks. Dette er herved min favorittfilm. I samme slengen tror jeg sannelig jeg skal trykke Tarantino til mitt bryst.

Karakter 9/10.

Kvalme bedreviter :sick:

 

Som stor Bale-fan har jeg sett filmen flere ganger, like underholdende hver gang...

Begynte faktisk å lese boka for litt siden, lover bra :D

Bra artikkel!

Endret av FuglFøniks
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...