Gå til innhold

Gratisprogrammer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PS. Er det noen som vet om noen gode og gratis programmer til å justere eksponering på bilder i råformat? Jeg har ikke fått noe tilfredsstillende resultat med FastStone. (har det i det hele tatt "levels"?)
UFRaw (kan brukast som plugin til Gimp) og RawTherapee er to alternativ. UFRaw har eg ikkje vore mykje borti, men det skal visst ikkje vere so ille. RawTherapee prøvde eg for litt over eit halvt år sidan - med unnatak av manglande batch-konvertering og at programmet var litt tregt, so likte eg det godt.
Lenke til kommentar
Med det samme du er inne på panoramabilder så må jeg nevne Autostitch som et annet gratisprogram i denne sjangeren.

 

PS. Er det noen som vet om noen gode og gratis programmer til å justere eksponering på bilder i råformat? Jeg har ikke fått noe tilfredsstillende resultat med FastStone. (har det i det hele tatt "levels"?)

 

Finnes foreløpig gratis versjon av lightzone for linux.

Lenke til kommentar
Arsæll, du har etter min objektive mening ikke fått med deg det aller beste programmet for å håndtere fotosamlingen. Fyr opp Kubuntu eller annen egnet KDE-basert distro, og gi digiKam litt mer enn en kort testrunde.

 

Skulle akkurat til å si det same, digiKam er overlegent det beste programmet eg nokonsinne ha vore borti for å håndtere fotosamlinga. Og det kjem ganske snart til Windows og, troleg før sommeren.

Lenke til kommentar
Her får du en oversikt over de beste gratisprogrammene som kan brukes i fotosammenheng.

 

Les mer

 

7. februar 08 lastet jeg ned FotoTagger, på bakgrunn av artikkelen om gratisprogrammer.

Det skulle jeg komme til å angre på! Siden FotoTagger ble installert, har jeg hatt problemer med mange programmer - og særlig programmer for filbehandling av bilder!

(Jeg bruker Vista Home Premium). Fikk råd fra Microsoft om å avinstallere programmet - det gjorde jeg, og nå fungerer alt som det skal!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Her får du en oversikt over de beste gratisprogrammene som kan brukes i fotosammenheng.

 

Les mer

 

Hei!

 

Nei, du har ikke fått med de beste gratisprogrammene. Du har ikke fått med det eneste gode gratisprogrammet - Cinepaint.

 

Gå her, se og les:

 

http://www.cinepaint.org/

 

Kan det virkelig være mulig at dere ikke har hørt om Cinepaint? Det har 16-bits støtte, full støtte for farveprofiler og alt det skal ha for å være et bildebehandlingprogram for alt fra de mest krevende profesjonelle til upretensiøse amatører. Jeg bruker det selv hver eneste dag.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Hei.

Kjekt gratisprogram for å se exif i bildene.

Kuso Exifviewer http://www.kuso.cc/exifviewer/

Siden er på både japansk og engelsk, så det er litt uoversiktlig å lese hva som står der...

Det er også "plugin" for IE og Firefox, for nedlasting på samme siden.

 

Jan

 

Jeg får ikke lastet ned tillegg for firefox,forespørsel om hvilkent program det skal åpnes i.

Må man laste ned bildene til kuso,eller kan man gå direkte til exif når man ser på bildene ?

 

Edit:fant ut av det måtte åpnes i firefox :blush:

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Det finst fleire utvidingar (extensions) til Fx for EXIF-visning, du kan prøve ein av dei:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/se...xif&cat=all

 

Jeg får ikke ført over exif til kuso selv om jeg har lastet ned tillegg til firefox,Når jeg klikker på den i firefox skjer det ikke noe.

 

Har også prøvd de linkene du har Torbjørn,de åpner seg men ingen exif synes,prøvd mange bilder på BK kanskje jeg har vært uheldig og bare finnet bilder som mangler exif.

 

Edit:var bare at jeg fant feil bilder :) men kuso får jeg ikke til og virke.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...