Gå til innhold

Krympet K10 blir kvikkere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I slutten av året kommer jo også Intel sin nye Nehalem plattform ;)

 

Har mer troen på Nehalem som er Intel sin største forandring av prosessorarkitekturen på over 10år, enn en AMD sin lille krymping av K10 kjernen.

 

45nm utgave av K10 vil vell ikke komme helt opp på nivå med dagens 45nm Penryn prosessorer engang ;)

Lenke til kommentar

Med 15 prosent bedre ytelse legger K10 seg jevnt over så vidt foran Intels Core 2 "Penryn"-arkitektur når det gjelder ytelse - klokke for klokke.

 

Lurer på hva alle så skriker du kan ikke samenligne en cpu MHz for MHz pga det blir like teit så å si at en gammel P4 er like rask pga den har mer MHz. Det er jo akkurat det du kan, for då ser du at en gammel P4 selv om den har mer MHz er treigere en konkurenten sin.

 

Skal refere til denne artikkelen hver gang, noobs må bli hold nede til de har fått kunnskap så idioti ikke sprer seg online.

Lenke til kommentar
Med 15 prosent bedre ytelse legger K10 seg jevnt over så vidt foran Intels Core 2 "Penryn"-arkitektur når det gjelder ytelse - klokke for klokke.

 

Lurer på hva alle så skriker du kan ikke samenligne en cpu MHz for MHz pga det blir like teit så å si at en gammel P4 er like rask pga den har mer MHz. Det er jo akkurat det du kan, for då ser du at en gammel P4 selv om den har mer MHz er treigere en konkurenten sin.

 

Skal refere til denne artikkelen hver gang, noobs må bli hold nede til de har fått kunnskap så idioti ikke sprer seg online.

 

Grunnen til at man nå sammenligner mhz for mhz er at det er en fin måte å sammenlilgne cpu arkitekturer. Selv om amd kanskje får bedre ytelse per mhz er kanskje penryn en bedre arkitektur dersom penryn bruker mindre strøm per mhz og klokker lengre(på frabrikken altså). Les dette nøye og prøv å forstå det jeg sier til deg. Svar på en konstruktiv måte og prøv å ikke provoser personer. Er du helt uenig er det helt greit, men da sier du bare det og forlater tråden. Uten å klalle alle rundt deg "noobs". Greit?

 

 

Legger til:

Hvis den yter likt med en eldre type Core 2 og kommer ikke før slutten av året, så ser eg ikke på dette her så noe bra lol.

 

Fordi? Prøv å utdyp litt her, man vet ikke noe enda, og alt handler ikke om extreme edition. Jeg for min del kommer aldri til å bruke mer enn en 1000-1500 kr på en cpu. Selv om jeg brukte 2500 på x2 3800+ for noen år siden.

 

 

Legger til2:

 

Hakket bedre ytelse/klokk en Penryn er jo flott det, om de hadde kommet ut i butikken i dag vel å merke. Men når den endelig kommer ut er nok AMD igjen på etterskudd.

 

Her får kilik fram akkurat det samme som Unreal_. Men han svarer på en mer konstruktiv måte enn å si at noe ikke er noe bra. LOL :whistle:

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Med 15 prosent bedre ytelse legger K10 seg jevnt over så vidt foran Intels Core 2 "Penryn"-arkitektur når det gjelder ytelse - klokke for klokke.

 

Lurer på hva alle så skriker du kan ikke samenligne en cpu MHz for MHz pga det blir like teit så å si at en gammel P4 er like rask pga den har mer MHz. Det er jo akkurat det du kan, for då ser du at en gammel P4 selv om den har mer MHz er treigere en konkurenten sin.

 

Skal refere til denne artikkelen hver gang, noobs må bli hold nede til de har fått kunnskap så idioti ikke sprer seg online.

 

Veldig mange som tror frekvensen er alt ja..

Må jo hele tiden forklare folk at deres Core 2 Duo E6600 2.4GHz prosessor uten problemer vil klare å kjøre et spill, selv om det står at den krever 2.8GHz bakpå esken ;)

 

Frekvensen har jo strengt tatt bare noe å si mellom de forskjellige prosessorene som benytter samme arkitektur.

 

 

Hvis den yter likt med en eldre type Core 2 og kommer ikke før slutten av året, så ser eg ikke på dette her så noe bra lol.

 

 

Helt enig, veldig skuffende av AMD hvis dette er alt de har å komme med.

Føler at de henger 1år etter Intel nå..

 

Det er helt greit og fint å krympe kjernen, men tatt i betraktning av situasjonen de nå befinner seg i, så er ikke dette godt nok.

 

 

Intel kom med sine Core 2 Duo prosessorer, og fullstendig danket ut alt hva AMD hadde å tilby med sin K9 serie.

AMD bruker et helt år på å komme med K10 som skal være AMD sitt svar på Core 2 Duo, og selv når de kommer med disse 1år etter så yter de faktisk dårligere. Veldig skuffende, dog priset de Phenom ganske lavt slik at det kanskje er aktuelt for noen. Men jeg syntes nå ærlig talt at Core 2 Duo er et bedre kjøp i nesten samtlige situasjoner.

Så kommer jo Intel med sine nye Penryn prosessorer, som er en krympet utgave av Core 2 Duo som gjør at de virkelig tar grepet i prosessormarkedet.

 

Nå skal liksom AMD tralte etter Intel igjen da, med å komme med sine krympede K10 prosessorer 1år etter at Intel kom med sine krympede Core 2 Duo prosessorer.

 

 

Er det noen som ser mønstret her?

Og jeg fatter ikke hvordan disse kan hamle opp med Nehalem, da de knapt vil matche dagens Penryn prosessorer engang ;)

 

Så kommer vell AMD med sitt svar på Nehalem om 1år da?

Og da kommer vell Intel med sine krympede Nehalem prosessor også ;)

Lenke til kommentar
Med 15 prosent bedre ytelse legger K10 seg jevnt over så vidt foran Intels Core 2 "Penryn"-arkitektur når det gjelder ytelse - klokke for klokke.

 

Lurer på hva alle så skriker du kan ikke samenligne en cpu MHz for MHz pga det blir like teit så å si at en gammel P4 er like rask pga den har mer MHz. Det er jo akkurat det du kan, for då ser du at en gammel P4 selv om den har mer MHz er treigere en konkurenten sin.

 

Skal refere til denne artikkelen hver gang, noobs må bli hold nede til de har fått kunnskap så idioti ikke sprer seg online.

 

Grunnen til at man nå sammenligner mhz for mhz er at det er en fin måte å sammenlilgne cpu arkitekturer. Selv om amd kanskje får bedre ytelse per mhz er kanskje penryn en bedre arkitektur dersom penryn bruker mindre strøm per mhz og klokker lengre(på frabrikken altså). Les dette nøye og prøv å forstå det jeg sier til deg. Svar på en konstruktiv måte og prøv å ikke provoser personer. Er du helt uenig er det helt greit, men da sier du bare det og forlater tråden. Uten å klalle alle rundt deg "noobs". Greit?

 

 

Legger til:

Hvis den yter likt med en eldre type Core 2 og kommer ikke før slutten av året, så ser eg ikke på dette her så noe bra lol.

 

Fordi? Prøv å utdyp litt her, man vet ikke noe enda, og alt handler ikke om extreme edition. Jeg for min del kommer aldri til å bruke mer enn en 1000-1500 kr på en cpu. Selv om jeg brukte 2500 på x2 3800+ for noen år siden.

 

 

Legger til2:

 

Hakket bedre ytelse/klokk en Penryn er jo flott det, om de hadde kommet ut i butikken i dag vel å merke. Men når den endelig kommer ut er nok AMD igjen på etterskudd.

 

Her får kilik fram akkurat det samme som Unreal_. Men han svarer på en mer konstruktiv måte enn å si at noe ikke er noe bra. LOL :whistle:

 

Core 2 yter bedre MHz for MHz, klokker bedre og gir mer for pengene, hvorfor kjøpe AMD med mindre en ikke vet bedre eller er fanboy? eller er så fattig at en ikke har råd til en 4 kjerner i fra intel feks?

 

Fordi den yter 10 til 15% bedre en dagens K10 så yter 15% dårligere hvis du har patchet feilen i cpu'en. Så eneste artikelen sier meg er at enten så har AMD fikset feilen, eller så har de fått 15% mer ytelse så legger de opp mot intel i syntetiske tester. Det er snakk om mye mer ytelse forskjell i feks gaming mellom dagens AMD og intel 4 kjerner. For ikke å snakke om 2 kjerner hvor AMD er ekstremt svak. Selv om dette her er en bra nyhet per dags dato så er det heller av lite hjelp hvis det ikke kommer ut før i slutten av året.

 

Nå så du ser hvorfor la oss no se om du kan si noe fornuftig? That would be a first....

Lenke til kommentar

Lurer på om AMD sin cpu avdeling får sparken snart, ellers går cpu avdelingen konkurs før 2010 :huh:

 

Makan til treg utvikling i forhold til intel...

 

Jeg vil ha AMD igjen snart, og den skal klokke bedre enn intel og yte bedre :D

 

Savner DFI/amd 64 tidene jeg :cry:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Har liggende en presentasjon fra SUN og Intel som viser ytelsesestimater for de kommende x86 prosessorene inkludert shanghai og Nehalem-EP. Kan poste de når jeg kommer hjem. Har de ikke her på jobben. Den korte historien er at Shanghai blir veldig bra, men Nehalem blir nok hakket vassere. Dette er imidlertid bare ytelsesestimater og må tas med litt salt osv.

 

Dokumentet lå her en stund, men er nå tatt bort:

http://at.sun.com/sunnews/events/2008/jan/...how_Austria.pdf

 

PS Unreal_ kan du lese gjennom det du selv skriver? Jeg klarer ikke å tyde halvparten av det.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Blir et kortvarig liv på K10 65nm. Alle versjonene er ikke komt på markedet en gang. Hvis dette blir en realitet blir det en kortvarig glede da Intel kommer med Nehalem like etter (Hvis Nehalem fyller forhåpningene).

 

 

Nehalem må jo feile totalt for at det ikke skal slå 45nm K10, da sistnevnte knapt vil være noe bedre enn dagens Penryn prosessorer i det hele tatt.. Om de i det hele tatt klarer å yte bedre enn de da ;)

Lenke til kommentar
Blir et kortvarig liv på K10 65nm. Alle versjonene er ikke komt på markedet en gang. Hvis dette blir en realitet blir det en kortvarig glede da Intel kommer med Nehalem like etter (Hvis Nehalem fyller forhåpningene).

 

 

Nehalem må jo feile totalt for at det ikke skal slå 45nm K10, da sistnevnte knapt vil være noe bedre enn dagens Penryn prosessorer i det hele tatt.. Om de i det hele tatt klarer å yte bedre enn de da ;)

Der tar du nok grundig feil. SUN/Intel forventer at Shanghai blir vesentlig bedre enn Penryn på 2S servere.

Lenke til kommentar
45mn vil kun komme i AM3 sokkel? Hadde håpet på å oppgradere til våren / sommeren med en ny Phenom + samtidig beholde 590 SLI hovedkortet mitt.

det skal være mulig å bruke AM3 cpuer på AM2, AM2+ sockets, fordi de har 2 stk minnekontroller (DDR2+DDR3)

men ikke AM2,AM2+ cpuer på AM3 sockets

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...